Autocenter i konkurs - sju förlorar jobbet
Relaterat
Fakta
Mer om konkursen
Konkursförvaltaren berättar att företaget försökt hitta nytt kapital, men inte fått något gehör. Vid konkursen hade Autocenter bland annat 2,6 miljoner kronor i skulder till Handelsbanken och drygt 900 000 kronor i skulder till olika leverantörer.
Byggnaden har ganska nyligen renoverats och är moderniserad, fastigheten är värderad till 2,4 miljoner kronor.
Företaget uppmärksammades också häromåret, men då mer positivt, med priser och nomineringar vid Kramfors företagsgala.
Företaget begärde på eget initiativ en konkurs, något som berör de två ägarna och fem anställda.
– När jag frågade om förutsättningarna för fortsatt drift fick jag veta att det nästan inte fanns några kunder alls, säger konkursförvaltaren Magnus Näsholm i Sollefteå, som tror att det finns goda förutsättningar för en rekonstruktion och att hitta nya ägare som vill ta över.
– När alla byggprojekt i området är över får man ett riktigt a-läge vid rondellen. Verkstaden servar dessutom bilar av välrenommerade märken och folk behöver ju alltid laga och serva bilen.
Det första som nu händer är att företaget ska inventeras, sedan kommer konkursförvaltaren att gå ut med en annons om försäljning.
– Man får nog räkna med att det kan ta minst en månad innan vi hittar någon eventuell köpare.










Senaste kommentarerna:
Skrivet 15 feb 2010 21:49 ssk (Ej registrerad)
Till Stamkund: Jag hoppas verkligen att du hade tillräcklig stake och råg i ryggen att framföra dina åsikter till berörd person direkt i fråga om ärlighet osv. Tråkigt nog visar dina uttalanden på en riktig taskig människosyn och en rasistisk inställning vilka dessutom är rena personangrepp. Man kan ju tycka att tragiken av en konkurs där flera personer förlorar sina arbeten och försörjning räcker till, förutom att man ska behöva läsa om det i kommentarer som dina. Tack för mig
Skrivet 9 feb 2010 11:40 Annnan verksatd (Ej registrerad)
Jag har haft min bil där en gång och jag håller med många...Aldrig en gång till. För mycket strul, dyrt och otrevlig personal. Smågrinigt...Jag har en ny verkstad där det funkar 100% och trevlig personal (ärliga). Inte förvånad...finns ju andra företag i Kramfors som också ägnar sig åt oseriöst företagande..
Skrivet 7 feb 2010 20:48 martin (Ej registrerad)
För mycke skulder hos sina leverantörer , som vägrar skicka delar till AutoCenter!
Verka finnas fler som ringt leverantörena , till mig sa de att när center betalat sin skuld så skickar vi delarna!
Visade svart på vitt och fick u min bil som hade varit där i 3veckor!
Att notera att de blåljög och sa att det fannas andra fel på bilen , där av tiden!
Skrivet 7 feb 2010 20:43 johan blixt (Ej registrerad)
affe: kunderna fick inte sina delar pga av bolagen vägrade leverera till AUTOCENTER! för obetalda skulder!
Självdrabbad! Ringde deras leverantör i sundsvall och fick det svaret , ringde sedan AC och hämtade bilen ,och lämnade den till en annan verkstad
Skrivet 7 feb 2010 18:40 johan blixt (Ej registrerad)
affe: kunderna fick inte sina delar pga av bolagen vägrade leverera till AUTOCENTER! för obetalda skulder!
Självdrabbad! Ringde deras leverantör i sundsvall och fick det svaret , ringde sedan AC och hämtade bilen ,och lämnade den till en annan verkstad
Skrivet 7 feb 2010 11:36 Affe (Ej registrerad)
Synd om killarna som får sluta! Verkstaden hade alla förutsättningar för att bli störst i Ådalen men allt gick på tok. Servicen va bristfällig. Personalen gjorde nog va de kunde. Men man kan inte vänta på delar i flera dagar när andra verkstäder som inte är auktoriserade får fram dem samma dag eller dagen efter med bussgods...
Skrivet 7 feb 2010 11:16 Passat (Ej registrerad)
Säger bara en sak. DBE mitt i mot kvantum, där får man service och han vet vad han gör oxå. www.dboe.se
Skrivet 6 feb 2010 22:36 ovetande (Ej registrerad)
som vanligt i denna kommun så måste det hakas ,klagas kastas skit, och sägas en jäka massa, ha ingen aning om vad detta kan bero på att det ha gått illa, tycker bara synd om dom drabbade e nog tungt att det har hänt, än att folk sitter här och snackar en massa skit,,,
f
Skrivet 6 feb 2010 21:37 Fredrik (Ej registrerad)
Personligen har jag bara possitiva erfarenheter av Autocenter. Trevligt bemötande, och en riktigt bra service! Väldigt tråkigt att så många förlorat sina jobb.
Skrivet 6 feb 2010 11:55 B (Ej registrerad)
Audi menar nog inte niklas walter utan Niklas öresten......
Skrivet 6 feb 2010 11:17 Snurre sprätt (Ej registrerad)
Audi.. Niklas sa inte upp sig från företaget, han ägde ju fortfarande merparten utav företaget.
Mia. Jag betvivlar att dom var dyrare än någon annan volvo-specialicerad firma. Att ha en stämpel i boken från en volvo-verkstad slår högre den dagen man säljer bilen.
Bemötandet var alltid bra vad jag vet, alla fall utav Ricardo som alltid var glad och trevlig, men kunskapen att driva en bilfirma saknades, det bör finnas en verkmästare i direkt anslutning till försäljningen så kunden kan få direkta svar på frågor istället för att få lämna sitt telefonnummer och bli uppringd senare. Det saknades kunskap och disciplin, man kan inte vara bästa kompis med de anställda dagarna i ända.
Ricardo borde nyttjat Hasse's erfarenhet och haft honom i anslutning till lager och kundmottagning. Det krävs oftast många års erfarenhet av den specifika bilfirman för att bli verkmästare, just därför att det är ett måste att kunden får ett snabbt och korrekt svar. Det räcker inte med att höra "Det ordnar vi"
Skrivet 6 feb 2010 01:34 Audi (Ej registrerad)
Jag säger bara far ner till Niklas i fiskja så får ni den bästa servicen och snabbaste också det är en kille som vet vad han gör till 110% Och det var även därför han sa upp sig på autocenter för 1 år sen och startade dbe för autocenter var inte kapabel till någonting ne ni den där "ägarn" hör hemma på skroten han.
Skrivet 5 feb 2010 15:48 8000 mil (Ej registrerad)
Håkan.Tack för svaret.
Skrivet 5 feb 2010 13:08 Mia (Ej registrerad)
Jag tycker bemötandet va bra! Däremot va de klart dyrare på att repa bilar. Märkte det när jag gjorde ett jobb, drygt ett år senare på en annan verkstad i Kramfors. Blev 40% billigare fast det va samma typ av jobb..
Skrivet 5 feb 2010 08:28 Micke (Ej registrerad)
Signatur sven eriksson har helt rätt i det han säger!
Då går det som det går
Skrivet 5 feb 2010 06:32 sven eriksson (Ej registrerad)
kan man inte fixa dagens bilar o dess teknologi ska man inte ha firma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 4 feb 2010 18:08 irriterad (Ej registrerad)
Ja vad säger man, alla verkar ju klaga på en och samma person men frågan är ju om det är vettigt. Man bör kanske fundera på varför det är så kan det ha med allas kommentarer om det som inte dem har med att göra att det blir som det blir.. Kanske alla Kramfors bor som ska tänka sig för lite grann..
Skrivet 4 feb 2010 17:31 Janne (Ej registrerad)
Hoppas Sören Frånlund startar upp igen med hjälp av yngre krafer
Det vore underbart
Skrivet 4 feb 2010 17:05 Reservdelshittler (Ej registrerad)
Haha inge patetiskt, 2st verkstäder ger sig till känna med gratis annonsering iallafall HAHAHA helt sanslöst och absolut inge igenomskinligt!!
Skrivet 4 feb 2010 15:03 tjoho (Ej registrerad)
Volvos (Ej registrerad) skrev: Är en trogen och nöjd kund ända sen Hasses tid. Har alltid blivit trevligt bemött. Ställt upp till 100 % snabbt, vänligt och övertid ibland...
Men till alla er som tydligen ej har blivit det kan det inte bero på eran egen attityd då ni kliver in genom dörren till kundmottagningen. Som man bemöter andra blir man själv bemött.... Har själv varit där och sett och hört hur vissa går an då dom är där och av påhopp måste man väl ändå få försvara sig. Tycker grabbarna i mottagningen gjort det bra som fått stå där och ta emot all skit som dom egentligen inte har nåt att göra med av dessa "missnöjda" kunder...
Kunden har ju alltid rätt sägs det ju vare sig hudfärg eller attityd!
Skrivet 4 feb 2010 13:54 Bilburen (Ej registrerad)
Vi har servat våra företagsbilar, även privata för den delen, hos kramfors karosseri en längre tid nu dom ligger lite anonymt där nere på öd's industriområde men vilken kundservice dom grabbarna har, däremot kan jag bara beklaga att det blir fler arbetslösa här i kramfors stan håller ju på att begrava sig själv.
Skrivet 4 feb 2010 09:48 Kör Audi (Ej registrerad)
Jag har bytt verkstad och servar nu och köper delar hos DBE som håller till i Telias gamla lokaler i Fiskja. Har aldrig varit problem där utan fått mina delar snabbt! De har delar till VW, Audi, Seat och Skoda och där blir man alltid trevligt bemött och de håller vad de lovar!
Skrivet 4 feb 2010 09:37 Leffe (Ej registrerad)
Vad tråkigt att ett så gammalt företag går i graven!
På Sören o Hasses tid så va det super service! Senare år vet jag ej.
Jag flyttade för några år sedan.
Tråkigt dock om det är som många insändare säger -Att det beror på servicen. Väldigt tråkigt detta!
Skrivet 4 feb 2010 09:06 Matte (Ej registrerad)
Vad jag hört så beror det inte på Walters bemötande, utan hur den andre ägaren försämrat stämningen på företaget.
Jag har lämnat in min bil två ggr och blev nedvärderande bemött av han som stod i kundservicen. Jag va inte otrevlig alls.
Tråkigt att ni blir utan jobb. Lycka till
Skrivet 4 feb 2010 08:54 audi (Ej registrerad)
Ernst Andersson Bil är väll fortfarande VAG eller ?
http://www.andersson-bil.se/
Själ åker jag till: Sundsvall på Berners och server (dom få gånger jag lämnar in...). Då det dels skiljer flera tusentals kronor på vissa reparationer. Så vet dom vad dom gör där då det är en äkta "VAG auktoriserad" verkstad...
Det trista nu är ju att man måste åka till Sollefteå eller Härnösand för att köpa VAG reservdelar till service man gör själv hemma i garaget...
Men så tror jag att Autocenter hade rätt så mycket påslag på reservdelarna till VAG bilar gentemot Härnösand som också är en äkta VAG...
Skrivet 4 feb 2010 08:33 Håkan (Ej registrerad)
OK 8000mil.
Som WAG ägare kanske man åker till Härnösand då.
Frågan är ju varför dom som tidigare var kunder på Autocenter har tröttnat på den verkstan och ist åker flera mil för att besöka en annan verkstad.
Något måste ju vara fel, OK om man har kunder men dålig lönsamhet, men nu har man ju tappat alla kunder.
Varför då måste man fråga sig ??
Skrivet 4 feb 2010 07:39 8000 mil (Ej registrerad)
Håkan.VAG stängde i Sollefteå för flera år sedan.Var servar jag min Passat i Sollefteå?
För övrigt så håller jag med volvos.
Skrivet 4 feb 2010 03:18 Ture (Ej registrerad)
Om det är lika uselt som på hasses tid så förstår jag att man konkar.
Skrivet 4 feb 2010 00:15 Volvos (Ej registrerad)
Är en trogen och nöjd kund ända sen Hasses tid. Har alltid blivit trevligt bemött. Ställt upp till 100 % snabbt, vänligt och övertid ibland...
Men till alla er som tydligen ej har blivit det kan det inte bero på eran egen attityd då ni kliver in genom dörren till kundmottagningen. Som man bemöter andra blir man själv bemött.... Har själv varit där och sett och hört hur vissa går an då dom är där och av påhopp måste man väl ändå få försvara sig. Tycker grabbarna i mottagningen gjort det bra som fått stå där och ta emot all skit som dom egentligen inte har nåt att göra med av dessa "missnöjda" kunder...
Skrivet 3 feb 2010 23:36 VW (Ej registrerad)
Ja men då kan man ju sluta vänta i telefonen då ! Skulle blivit uppringd för ett halvår sen ! Och kan säga att bemötandet va inte det bästa !
Skrivet 3 feb 2010 21:54 Håkan (Ej registrerad)
Äger ingen Volvo eller Audi själv, så hur servicen är kan jag inte uttala mig om.
Men nånting är ordentligt fel då Volvo och Audi ägare i Kramfors väljer att ta ledigt från jobbet och åka tur och retur Sollefteå för att serva bilen där.
Om man försvarar deras service och bemötande, hur förklarar man då att alla kunder är borta ??
Skrivet 3 feb 2010 20:05 Sture (Ej registrerad)
Var kund då Hasses bil fanns.Fortsatte även som kund då Walter startade Autocenter,de funkade hur bra som helst snabba jobb trevligt bemötande mm.Men då de blev en 2a delägare gick det inte att fortsätta där som kund.Man kan ju inte ha en bil stående flera dagar för att få en drivknut bytt.Då jag frågade vad problemet var blev jag klassad som en idiot som inte fattar något.Inte konstigt om dom har lite kunder.
Tycker synd om Walter som får sin dröm förstörd av en översittare som tror att han vet allt
Skrivet 3 feb 2010 19:18 Anonym (Ej registrerad)
Till "skruvar hellre själv"
Vad menar du med att han fick storhetsvansinne? På vilket sätt? & flyttade kontoret? Så var det väl inte?
Men det är klart, det vet väl du... Kramforsborna som kan allt o vet allt....
Skrivet 3 feb 2010 18:26 pelle (Ej registrerad)
pappa skroten betalar "inte"
Skrivet 3 feb 2010 18:05 Volvoägare (Ej registrerad)
Det går så när man suger pengarna av kunderna. Vi lämnade in vår Volvo för en reparation, och vi fick ett fast pris. När vi sedan hämtade den kostade det i stort sett dubbelt så mycket. Vid ett annat tillfälle när dom gjort en besiktning av min bil så blev det många felanmärkningar på papperet. Jag visste att dessa fel inte existerade, så jag besiktigade den på Svensk Bilprovning utan annmärkning. Så kan det gå.
Skrivet 3 feb 2010 17:53 Reservdelsman (Ej registrerad)
Till Janne och Bengt. Verstaden startades av Sören Frånlund och hade namnet Sörens Bilservice tror det var i början av 60 talet. Där jobbade en lagerkille vid namn Hans Årstedt. Han tog över verkstaden, han blev tyvärr sjuk och sålde verkstaden.
Skrivet 3 feb 2010 17:45 Reservdelsman (Ej registrerad)
Redan sommare 2009 vidtalade jag Niklas att om han inte talade om för kundmotagaren nere på bilverkstaden hur man behandlade kunder så finns inte verkstaden kvar om ett år. Tyvärr gick det fortare. Man blev driven som lögnare om man klagade eller gav om tips om hur det var. Han hade varken kunskap inom yrket eller hur man behandlar kunder, Vi klarar oss utan verkstaden men dom klarar sig utan kunder. Det är grundläggande för all affärsverksamhet. Jag lider med dom som gjorde sitt bästa för att hjäpa kunder.
Ps Jag har varit kund ända sedan SÖRENS Bilservice- Det var bilservis värd namnet.
Skrivet 3 feb 2010 17:32 Janne (Ej registrerad)
Till Bengt. Han som startade verkstaden som då hade ett annat namn gick tyvärr bort för några år sedan. Efter det blev det nya ägare och byte av namn till Autocenter, tidigare hette det Hasse Å Bilservice.
Skrivet 3 feb 2010 17:09 En gång kund, aldrig mer... (Ej registrerad)
När det tar 4 månader att få hem en sketen list till en Audi A4;a, då måste de vara nå fel?! Eller kanske ointresse att försöka?!
Fick åka dit 3 ggr innan de lyckats få hem rätt list.
Nästa gång när det blev ett "stort" problem med bilen (=när man var tvungen att lämna in den) gick jag till en konkurent, fixat på 2 dagar!
Skrivet 3 feb 2010 16:51 Fd stammkund (Ej registrerad)
Ang. Auto centers konkurs....
Har under lång tid varit kund där, först under Hasses tid, därefter hos Nicklas och då lika nöjd men efter det att det kom en andra ägare ändrades kund inställningen totalt och bemötandet samt sevice nivå som sjönk. Tog då min tjänste bil till annan verkstad som fortsatte att serva som det skulle och jag körde 7000 mil i tjänsten. Samtidigt fluttade jag även familjens privat bil därifrån.... Kan ha gått liiiite anurlunda om jag samt bevisligen fler fått ett bättre bemötande....
Skrivet 3 feb 2010 14:51 pallet (Ej registrerad)
Håller helt och hållet med, blev totalt botten sedan det byttes kundmottagare, väldigt bra bemötande i första ögonblick med sedan fallerade ALLT inget verkade fungera, 2 av 3 ggr har det bara varit en massa strul då vi lämnat in vår bil,grejjor har inte kommit, blivit lovad att bilen skulle vart klar men blev inte det, och inget hörde av sig etc. etc. listan kan göras hur lång som helst!
Helt klart detta som ställt till det för företaget!!
Stackars dom som blir utan jobb, lider med er.
Skrivet 3 feb 2010 14:06 skruvar hellre själv (Ej registrerad)
Till bengt!! killen som du frågar efter är ju kvar som ägare, men han fick storhetsvansinne och flyttade kontoret till gubbmyran. tråkigt nog!
Och till kommetararen företagare. Lämmna in bilen och jag kan koppla av?
menar du innan räkningen kommer på reprationen eller? efter det får man tom plånbok.600 kr för att släcka en lampa åt en stamkund,tycker du det är bra bemötande mot en kund? för 2min arbete.nä lägre priser och ha mycke kunder borde gå.eller inga alls och gå i konkurs.
Skrivet 3 feb 2010 13:46 Bengt (Ej registrerad)
Då Autocenter startades var de en bra verkstad,Men då det blev 2st ägare av verkstaden blev de bara skit.Dåligt bemötande höll inte de man lovade mm.Vart tog killen som startade upp Autocenter vägen han kunde sin sak han.Man fick alltid ett trevligt bemötande och han höll vad han lovat
Skrivet 3 feb 2010 13:36 Alibaba (Ej registrerad)
Detta kan ju inte vara sant! Grabbarna var så trevliga och hjälpsamma.
Dom kunde ställa upp fast dom hade mycket att göra.
Till Undrande... Kanske var DON efter person. Vad vet jag.
Skrivet 3 feb 2010 13:35 Kryddan (Ej registrerad)
Lena: Vådå dåligt bemötande?Detta är den trevligaste verkstad jag besöker.Både jag och min flickvän servar bilarna kontinuerligt här och vi har ALDRIG haft några problem.Jag hoppas dom öppnar så fort som möjligt.Jag hoppas detta löser sej med smidighet och sunt förnuft.
Skrivet 3 feb 2010 13:08 Lena (Ej registrerad)
Med dåligt bemötande så blir det som det blir = Minskat kundunderlag!
Tråkigt dock att vi bler fler arbetslösa i Kramfors.
Skrivet 3 feb 2010 13:04 ramada (Ej registrerad)
Alltid tråkigt att en verkstad försvinner, men när ingenting har skötts ordentligt från varken början eller till slut så kan man verkligen inte bli förvånad... håller med Lars och Undrande. Så kan det gå när inte haspen är på....
Skrivet 3 feb 2010 12:38 lasse (Ej registrerad)
Höga kapitalkostnader för nyrenoverade lokaler i kombination med en kraftig lågkonjunktur brukar vara en säker död i bilbranschen. Särskilt om man inte anpassar kostymen genom att permittera personal när volymen sjunker.
Skrivet 3 feb 2010 12:15 lars (Ej registrerad)
Så går de om man tror man ä bäst på allt !!!!!
Skrivet 3 feb 2010 11:58 Undrande (Ej registrerad)
Kan ju kanske inte bli annat när bemötandet redan i kundhanteringen
är under all kritik!!!!!