Krönika: Säsongen kastades bort redan innan jul
Det handlar inte om tur eller otur, en elitserietabell över 55 omgångar ljuger inte. Modo Hockey är inte tillräckligt bra för att nå slutspel.
Relaterat
På pappret är det ett fantastiskt lag, men meriter, namn, erfarenhet och kultstatus har inte synkat med verkligheten.
Modo Hockey känns som luftslottet som sprängdes.
Visst, de har spelat fantastisk ishockey någon enstaka gång, men på det stora hela har det hackat, krånglat, strulat och kört fast.
Som mot Södertälje. Det var så energilöst, uppgivet, tröttkört och fantasilöst att det inte går beskriva med ord.
Modo kommer för andra året i rad att missa slutspel och efter tidernas trassligaste och struligaste elitseriesäsong någonsin så kommer det inte precis som någon chock.
Visst, det är surt eftersom man var med och slogs in på mållinjen, det är ännu surare att två av hockey-Sveriges största spelare genom tiderna får pensionera sig (?) och inte får vara med på en sista stor fest.
Det är trist, men Modo Hockey har själva bäddat för det här och man satte sig tidigt i en oerhört jobbig situation och har sedan fått spela "på liv och död-hockey" i snart 30 omgångar.
Det orkade man inte. Modo såg ut som ett slutspelslag med tre omgångar kvar, men sedan tog det bara tvärstopp.
Leif Boork sa något i stil med att "skulle Modo med det här laget missa slutspel är det största fiaskot i elitseriens historia".
Jag köper inte det resonemanget. Det är inte det här laget som missar slutspel, om du förstår vad jag menar, utan det lag, den trupp som Modo ställde på benen den 24 september och ett par månader framöver.
Modo gick in i elitserien med en trupp där spelare som Andreas Salomonsson och Niklas Sundström skulle leda laget, men som inte kunde spela på grund av skador. Modo chansade med en icke elitseriemässig trupp och man har fått betala priset hela säsongen.
Det går naturligtvis att dra i gång motorsågen och kalla alla för idioter och kräva deras avgång, men så enkelt är det inte. Modoledningen vaknade, Modoledningen fixade både kapital, tränarförändringar och nya spelare, men man gjorde det för sent och faktum är att Modo satte sig i en så svår situation att man på något sätt får vara glad över att ha elitseriestatusen kvar.
Modo har fått in klasspelare som Peter Forsberg och Markus Näslund, men Modo ställde alltså till det som gjorde att de fått jaga en hel säsong, inte haft råd med misstag och hela tiden spelat med enorm press på sig.
Några har klarat det, men de flesta vek ned sig. Och det är ledsamt att Peter Forsberg, Markus Näslund och Mats Zuccarello Aasen inte får vara med på den stora festen. Men de har varit för ensamma om att ha vinnarskallar. Det är också något fel när en hockeypensionär som Markus Näslund ser ut att vilja vinna mest av alla.
Nu står Modo Hockey, utan inkomster, bara utgifter de närmaste månaderna, inför föreningens kanske största utmaning. En trött trupp måste fräschas upp. Beslut ska fattas om vem eller vilka som bygga laget, leda det nya Modo, se till att man spelar en modern ishockey och framförallt se till att ännu en säsong inte kastas bort redan innan jul.









Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 mar 2010 10:59 Heja Brynäs (Ej registrerad)
Det går naturligtvis inte att rensa helt, ni ska tacka och ta emot om Foppa o co vill spela en säsong till
Skrivet 12 mar 2010 23:22 Omstart (Ej registrerad)
Håller med Mikael. Det är total omstart som gäller för Modo. Alla måste bytas ut och något snack om revansch kan man glömma redan innan ordet är sagt. Modo kan inte köpa sig ur det här, som t.ex. Leksand försökt med i snart 10 år. En liten stad/by har inte långsiktigt de resurserna. Man måste gå den långa vägen och se till att få glada och duktiga ungdomar som tycker det är roligt att spela hockey. Det var Modos signum och som man skördade frukten av under guldåret. Men man har blivit självgoda och glömt att hela bygget måste komma underifrån. Nä jobba på, kära juniortränare och skrik ut er lycka för varje grabb/tjej som gör mål. Det är det som är The heart of hockey.
Skrivet 12 mar 2010 22:48 Lasse Modoit (Ej registrerad)
Jag är en gammal och sedan länge utflyttad Modoit, men har alltid, alltid varit Modoit, liksom mina barn och barnbarn, som inte alls är födda eller uppvuxna i Övik, som jag. Snacka om att vi är besvikna! Jag försökte på 50-talet att lira hockey på gamla Kempevallen, alltså "innan taket uppfanns", men var väl ingen betydande begåvning på just det området. Jag minns och har mött Kabben Berglund, Ronny Nordström, Nicke Johansson m.fl. som i dåtida Alfredshems IK lade grunden till det som så småningom blev Modo, en framgångsrik klubb, vars framgång vilade på en suverän ungdomsverksamhet. Många Modospelare har ju som bekant gått vidare till Tre Kronor och NHL etc. Modo var, upprepar var, landets bästa
plantskola. Vad är Modo nu? Vart är Modo på väg? Vem kan rädda Modo?
Skrivet 12 mar 2010 22:18 Mikael M (Ej registrerad)
Jag tror att vi måste starta om från ny kula.
Sparka Freddan A. Tack för tiden i kassen, men råder andra tider.
Lyft Juniorer och ta en vända i Allsvenskan, ja till och med i Div 1 om det är så. Bygg nytt från grunden.
Sedan kommer vi igen. Starka, slimmade och har ett kag i världsklass.
Och vi har en juniorgrund som det hela tiden kommer nya skott att växa ifrån.
En J-verksamhet kan vi bygga vidare på och den är biligare, samt hungrigare.
Skrivet 12 mar 2010 22:11 Timpen (Ej registrerad)
Jag har sagt det tidigare och säger det igen: Felet Modos lag gjort denna säsong är att sätta sig ner i omklädningsrummet med gamnackar och vänta på att Foppa (mannen som kunde gå på vatten men som numera har fullt jobb att glida fram på isen) skulle lösa alla problem, när frälsaren väl kom blev han skadad i flera omgångar och klarade inte av att lyfta laget. Felet låg inte hos Foppa utan hos det andra i laget som inte tog sitt ansvar i tid! Att upplösningen blev som den blev beror naturligtvis på tur och otur hos Modo och Timrå men sådant jämnar normalt ut sig under 55 matcher!
Skrivet 12 mar 2010 21:07 Sven (Ej registrerad)
Hoppas trots allt vi får behålla "dom gamla" i MoDo. Tror ändå dom har mer att ge. Dessutom är det nog inget överskott av bra spelare på marknaden. Vet inte hur det ser ut på juniorsidan? Men det verkar ju vara färre ungdommar som satsar på en idrottskarriär. Tycker ändå MoDo hävdat sig rätt bra. Tittar man på lag som Linköping,Frölunda tex ,vålsammt uppskrivna varje år. Med stor pengapung och spektakulära värvningar men inte så stora framgångar väl?
Skrivet 12 mar 2010 20:44 Boork (Ej registrerad)
hockey coachen (Ej registrerad) skrev: Nää nu får det vara slut med allt j.vla lallande,
in med wikegård så det blir lite j.vlar anamma
wikegård i modo? hahaha ja det vore väl nånting en blind liten råtta
Skrivet 12 mar 2010 19:58 Bjästas svar på Tichonov (Ej registrerad)
Visst kan gamla gardet fortsätta nästa säsong. Är dom bästa spelarna i Modo, ska dom spela . Men då måste man vinna matcher ÄVEN på hösten. O all eventuell mättnad hos di gamle efter SM-guldet måste nu vara helt bortblåst, efter 2 missade slutspel. Tror inte heller att Forsberg in o ut i laguppställningen varit bra rent mentalt för laget. Om foppa ska spela nästa säsong måste det vara på reguljär basis. Men okej, vi är kvar i elitserien!
Skrivet 12 mar 2010 19:34 jörgen (Ej registrerad)
Undrar varför alla är så otroligt besvikna efter matchen mot södertälje, modo var inte bättre, själv är jag bara glad att det inte blev nån kvalserie
Skrivet 12 mar 2010 19:27 lasse (Ej registrerad)
Pengar saknas. Då vill det till mycket tur i värvningen av billiga spelare. Och några juniorer finns det väl knappt som kan steget upp. Tyvärr finns det därför en stor risk att Modo blir en nedflyttningskandidat nästa år.
Skrivet 12 mar 2010 19:25 John (Ej registrerad)
Fattar inte hur vissa kan dissa Foppa och Näslund? Har ni noll koll på hockeyn? Foppa har ett av elitseriens bästa poängsnitt och macke gjorde 27p på 28 matcher! Dessutom spelade de gratis!!!! Nämn en spelare i era lag som gör detta och kom sedan tillbaka och gnäll på två av Sveriges stora!
patetiskt..
Skrivet 12 mar 2010 19:16 jörgen (Ej registrerad)
Läste nånstans att Luckner ska bli sportchef i mora, läste fel och trodde att det var modo, snacka om att hjärtat slog lite fortare
Skrivet 12 mar 2010 18:00 H Lundin (Ej registrerad)
Sälla Foppa å Macke. Spela EN SÄSONG TILL !
För så här kan ni inte acceptera att sluta er kariär på va..???
Skrivet 12 mar 2010 17:37 hockey coachen (Ej registrerad)
Nää nu får det vara slut med allt j.vla lallande,
in med wikegård så det blir lite j.vlar anamma
Skrivet 12 mar 2010 17:24 Les (Ej registrerad)
Det var väl tur att det inte blev kvalserien för MoDo, även om det skulle ha varit intressant att se MoDo möta Leksand. Dom kanske möts i Elitserien till hösten?
Skrivet 12 mar 2010 17:09 Klyktattare (Ej registrerad)
Klyktattare (Ej registrerad) skrev: vad var det dom hette dom där som skulle lyfta MoDo?Foppa,Näslund,?JA,det gick ju bra,HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!
LOL ...nä det är Floppa och näslund
Skrivet 12 mar 2010 16:43 T.J (Ej registrerad)
ja vad säger man....ett stort lag ( ha ha ha ha ) går i graven, ett penning starkt lag ( spelare ) som trodde att dom skulle ta hem detta till slut. nä spelare som inte bara tänker på dollar är dom måste in i MODO. Vad har foppa och Näslund tillfört klubben?. Hungriga spelare är det som krävs. Tack för mej jag kommet att byta lag till DJURGÅRDEN.
Skrivet 12 mar 2010 16:06 ROBIN (Ej registrerad)
ja vad säger man? ÄNNU EN SÄSONG SOM ÄR TOTALT MISSLYCKAD. MEN NU ÄR DEM VÄLL NÖJDA MED TIDIG OCH HÄRLIG SEMESTER, NU KAN DEM JU BÖRJA LÄNGTA TILL ATT TA FRAM BÅTEN OSV. DEM NJUTER NOG AV ATT MISSA SLUTSPEL ÄNNU EN GÅNG, FINNS INGEN VILJA DEM VILL BARA GÅ PÅ SEMESTER. DE BEHÖVS EN NY GENERTION MED UNGA OCH HUNGRIGA SPELARE. FORTSÄTTER DE SÅ HÄR SÅ GÅR MODO SNART UNDERq
Skrivet 12 mar 2010 15:56 Christer E (Ej registrerad)
Några funderingar:
Slutar Foppa och Macke, räknas de som quitters då?
Viljan och käften hos vissa spelare jämfört med spelare som viker ner sig och fått hur många chanser som helst?
Prestationslön eller pensionsavtal?
Kempehallens is eller FRC's snö?
Motionscykel eller sommarträning?
PS. utan 19 och 21 som dragplåster till nästa säsong, ryker nog Aasen och Pikkarainen också.................
Skrivet 12 mar 2010 15:11 Klyktattare (Ej registrerad)
vad var det dom hette dom där som skulle lyfta MoDo?Foppa,Näslund,?JA,det gick ju bra,HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!
Skrivet 12 mar 2010 14:46 Supporter (Ej registrerad)
Jag tycker det är TRAGISKT när folk tycker att man ska vara positiv och glad och se framåt när ens LAG just har åkt ut ur slutspelet det är samma sak som att säga till en anhörig direkt efter att ens nära vän eller en familjemedlem har gått bort ur tiden ska man vara glad och positiv då?
Att få visa känslor och bitterhet efter att man har förlorat det visar på att man är och VILL vara en VINNARE, Har man inte dom egenskaperna då kan man aldrig bli en VINNARE av stora mått om man nu inte är nöjd med sig själv och att man uppfattar sig själv som bättre än andra vill säga.
Många spelare i detta LAG visade inte några som helst tecken på vinnarskallar dom senaste matcherna och då blir det som det blir eller så ansåg man att man redan var bäst och hade allt redan på meritlistan.
I övrigt så håller jag med Confusius.
Skrivet 12 mar 2010 14:40 hazzan (Ej registrerad)
Som utflyttad ångermanlänning skäms man-de sista matcherna har MODO spelat och hanterat och tagit beslut på matcherna som på junior-nivå. Nu måste man tillbaks på ruta ett .1: Gör om i styrelsen-in med personer som kan hockey och tar nya djärva beslut( J Häggström mfl inkompetenta) -inte för många men folk som brinner för HOCKEY
2) Ny tränare som vill spela modern hockey med fart och ett rakare spel - se på tex USA spel i OS 3)Värva nya unga och hungriga spelare som VILL VINNA ,KÄMPA OCH HAR INSTÄLLNING (inte bara tänka på sin lön) 4)Scoutingen o juniorsatsningen måste bli MYCKET bätttre.MODO har inga talanger att fylla på med tappat oerhört där.5) Grundspelet -PowerPlay vad har det varit denna säsong (har man inget är man borta) 6) Ny kanonmålvakt NU(målvakten är halva laget) 7) Kontrakten med spelarna måste ses över-finns inte många glädjeämnen där.Zucarello-Pikarainen-ev Madsen annars ett trött gång utan speed o mental styrka trots all rutin som återigen vek ner sig.OTROLIGT
Skrivet 12 mar 2010 13:43 vän av hockey (Ej registrerad)
Hockey är kul! men då man ser era kommentarer blir det inte kul, va positiv och hjälp modo att hitta en glad och positiv hockey med fart, vad laget just nu behöver är ni supportrar som är positiv, gå på matchen imorgon och stöd dom, det är tungt just nu men allt blir bara bättre eller?
Modo behöver en ny tränare med positiv inställning, hade det funnits igår hade vi lekt med ssk, och skyll inte på näslund och foppa det var dom som ville vinna igår, se till att dom stannar i laget en säsong till, och se till att det kommer upp fler juniorer och ha tålamod med dom, dom är guld värd i ett slutspel tillsammans med äldre spelare, då får laget fart, Vi är redan i nästa säsongs uppbyggnadsfas, Ring challe Berglund ge han ett kontrakt till nästa säsong, och sluta gnäll nu börjar vi om.
Skrivet 12 mar 2010 13:43 Adam HV71 (Ej registrerad)
Jag tycker att MoDo hockey bör bjuda på inträdet på lördag så att Foppa och Näslund m fl kan få en ordentlig hyllning. Väljer dom att fortsätta nästa säsong kan ni hylla dom igen. Trist avslutning igår med ett lag som verkade avslaget. I rivalen Timrå verkar det ha varit närmast TV-puckglädje. Den skillnaden var avgörande.
Skrivet 12 mar 2010 13:29 Confusius (Ej registrerad)
Det måste vara lätt att häckla oss som vill göra saker aktivt för att förändra i klubben!
Har brunnit för MoDo i hela mitt liv, haft VIP/Säsongskort, åkt på bortamatcher, tagit ledigt från jobbet för att åka på matcher o.s.v. Och om jag då uppmanar till en bojkott i sista matchen, är jag då mindre supporter än ni som alltid "stöttar", ni som aldrig gnäller när det finns uppenbara brister, ni som fortsätter att punga in era surt förvärvade slantar utan att få tillbaka ett uns av det som lovats???
Ända sedan den dag Jerry Häggström klev in i klubben, har jag sagt att den mannen kommer att se till att vi hamnar i allsvenskan, nu är vi fasligt nära :(
Att jag då på mitt sätt försökt att få till ändringar genom att försöka bilda opinion, att få folk att vakna och verkligen göra något, gör det mig till en dålig MoDo-supporter?
Vi har en stomme av gamla spelare som spelar en gammaldags hockey, en hockey som g
Skrivet 12 mar 2010 13:18 #72 (Ej registrerad)
Precis,luftslottet som sprängdes!!! Truppen som fanns att tillgå i september förra året var undermålig och styrelsen gjorde en grov missbedömning av både coachens kunskaper och färdigheter och genast kom laget i svaj. Målvaktscirkusen som pågick i 30 omgångar, alla skriverier, skador och truppens undermåliga 3 och 4 femmor. Stjärnbacken?? från Rögle som byttes bort. Cirkus MoDo Hockey denna säsong och vad tyder på att nästa säsong blir bättre? Än mer trötta äldre spelare som åker runt och bär lön, och de som har många fina år kvar byter upp sig, för är kunnandet så dåligt som det varit och spelidén så fattig så varför stanna kvar och understimuleras av ett gäng loosers i övrigt.
Skrivet 12 mar 2010 13:06 OS (Ej registrerad)
Hallå!! Vill bara säga till den som skrev att fansen ska stanna hemma lör. Du är inget fan! Kom igen! Jag är riktigt besviken. Riktigt arg på att det inte kämpades i går. Trött på att laget inte gått in i matcherna med krigari stinkt. Trots detta är jag ett fan och kunde jag skulle jag absolut gå på matchen på lör! Det är i sådana här stunder fansen ska ge sitt stöd!! Sedan är det allas plikt att hedra Näslund och Forsberg! Blir nästan tårögd när jag tänker på deras storhet. Självklart gäller detta Sundström också. Så alla ni som är fans även i motgång, gå på matchen och stöd ert lag!! Sedan håller vi tummarna och hoppas att de två storheterna med nr 21 och 19 på ryggen kör en sista säsong och är med hela vägen från försäsongsträning och framåt. Tror Modo får ett angenämare arbete att bygga laget med dem i laget en säsong till. Besviken får man vara men vi måste bygga nu och vara starkare inför starten av nästa säsong! I dag kommer jag vara besviken men i morgon är det nya tag!!
Skrivet 12 mar 2010 13:05 Jonken (Ej registrerad)
Tråkigt när ett Norrlandslag missar slutspel. Man vill ju alltid gärna se MoDo, Skellefteå, Luleå, Timrå & Brynäs på den övre delen av slutspelstabellen.
Imorgon skall vårat kära Luleå dessutom spela "liv-och-död" -match i Coop Arena mot Timrå om den sista slutspelsplatsen.
Hatten av till Skellefteå AIK & Brynäs IF av Norrlandsgängen, som stabilt spelat sig till slutspel i år. Jag hoppas givetvis att Luleå gör sitt jobb hemma och tar den 8:e platsen, samtidigt som man ogärna vill att även Timrå skall missa slutspelet.
Luleå Hockeys uttalade mål denna säsong var högre än tidigare: Övre tabellhalvan. Kan knappast ses som godkänt att behöva när man trots allt riskerar att missa slutspelet. Kan inte tänka mig att Ö-viks stolthet kunde ens tänka sig att behöva missa slutspel ännu en gång. -Fanns det överhuvudtaget i någons värld?!
Bara att hoppas att Hockeyn i Norrland spottar upp sig REJÄLT till kommande säsonger!
Skrivet 12 mar 2010 12:50 Ebbot (Ej registrerad)
Trist för Foppa, men i ärlighetens namn trots att ni säger att det är hans spelstil, gnälligare spelare ihop med Sundström får man väl leta efter. Tufft med hockeyspelare som kan ta en just tackling, utan att för den skull jaga motståndare och domare i ett. Ett annat namn på ryggen skulle nog få sitta ganska många 10 minutare med samma stil. Nä spela hockey och gnäll mindre. Det hedrar.
Den enögde
Skrivet 12 mar 2010 12:46 Mikko Leinonen (Ej registrerad)
Rensning i leden måste till : En samilng gamla trötta gubbar som inte "ids" åka genom sargen för att få tag i pucken håller inte i dagens ES.
En trött förening som har FÖR MÅNGA anställda som inte gör så hemskt mycket , mer än att gå "med huvudet högt " och tycks tro att man är något. Nej bort med några stycken ur administrationen !!!
Satsa på att få fram egna spelare från närområdet ... plocka in 1-2 juniorer varje år tillsammans med etablerade spelare typ Madsen och zuccarello som går till jobbet varje dag ! ( Zuccarello dock dålig sista 2 matcherna ! )
Lär unga spelare redan vid 13 - 14 års ålder vad som krävs när man ska spela i A-laget vid 19-20 års åldern ...i form av ATTITYD , KUNNANDE , VINNARSKALLE OCH MOD.
Visa i föreningen vad MODO står för !!!!! ?
Skeppa nu iväg följande föredettingar :
Hasse J , Skröder , Molinder , Enström , Hållberg , Hinote , Greene , Bonsaksen
BEHÅLL !!! Tuokko , K Forsberg = Spelare som vågar åka genom sarg
Skrivet 12 mar 2010 12:43 vän av hockey (Ej registrerad)
Ja kan inte förstå att ni är så besviken, jag trodde att modo skulle få kvala, men nu slipper vi det, var glad åt det, varför ska vi inte gå på matchen imorgon, det skulle vara för att kolla på timrå då. Nej nu tar vi nya tag, fixar en ny tränare och en J-femma och peppa foppa att spela en säsong till han är det bästa jag sett spela hockey, med lite nytt blod så är vi och slåss omguldet nästa säsong. skull gärna se challe berglund i modo, han är positiv, och kan få vart på spelarna och att dra åt samma håll.
Skrivet 12 mar 2010 12:41 GoalieMonkey (Ej registrerad)
Dalmas,Vikmanshyttan (Ej registrerad) skrev: Vad nån stans är alla Juniorer i Modo??
Fixa ett kontrakt me Leksands Jocke Eriksson i målet
Där har vi både bra ålder och talang
Sen ska vi göra oss av me målvkatstränan Bjuhr,För Svedberg blev bara sämre och sämre. Och han är väll anställd som tränare,och då ska man väll göra dom bättre??
Sen säsongs starten har vi målvakts beskymer,varförs gör våran sportchef inte nått åt det?? Ssk värvadae Riku Helenius,en grym målvakt.
Fbk plockade in en 18 åring i målet igår och han spelade grymt..
Svarten,Susse och Timmy ska spela än säsong till,En fråga. Hur fan ska ni hänga me?? Ni åkte ju bara och hakade ju..
Skröder,Hur otränad var du in för denna säsong??
Steen och Hagström,vart är eran vart??
Såg att Saik hade 8st 90 talister mot Modo,Vi hade 1
Vi hade en inkompetens tränare över halva säsongen
Inför nästa säsong vill jag att Att Zucca och pikka blir kvar.
Madsen får gärna vara kvar,om han har lika mkt energikvar att ge som när han kom.
En ny Kapten och behåll Aravirta
Så länge Modo inte har rätt scouting på målvakter så kommer de inte få fram någon målvakt, målvakter finns runt om dem som är bättre än sina egna, men finns det ingen känsla/kultur hur man väljer en målvakt så kommer det aldrig komma fram en bra målvakt.
Ang.Bjur. Misstänker att han inte haft det lätt och vill inte stöta sig med de styrande, lite för rädd om sitt jobb. Bjur! Tänk på att varje målvakt är en individ och har sin egen stil, bygg inte om dem till en sterotyp målvakt som Svedberg har blivit.
Skrivet 12 mar 2010 12:35 Scout (Ej registrerad)
Jon Björkman (Ej registrerad) skrev: Som Timråit kan jag bara beklaga för MoDo, jag hade gärna sett både MoDo och Timrå i ett slutspel (till skillnad får alla andra så ogillar jag den såkallade hatstämningen mellan MoDo och Timrå). Jag längtar fortfarande efter min Dröm SM-final mellan Timrå och MoDo. Jag Tror att MoDo måste lägga om sin strategi helt och hållet. Från ungdoms till elitsatsningen. Jag tro att man måste Sluta damsuga alla småklubbar på talangfull ungdomar, låt dem spela så länge som möjligt i moder klubben, så som det var förr. Med tanke på detta borde folk i lednings position ta en stark funderare på om jag är rätt man på rätt plats. För detta är inte bara ett spelar/tränar fiasko. Det är en felaktig strategi från toppen. Jag undrar vart Heart of Hockey har tagit vägen?
Håller fullständigt med dig. Bättre att talangerna får spela i div.1-2 J18-J20 i en småklubb när är de 15-16år än att gå för tidigt till Modo och spela ungdomshockey och glida omkring och vinna stort utan att behöva ta i.
Tyvärr vill ju Modo få ta talangerna ännu längre ned, och det blir bara värre.
Skrivet 12 mar 2010 12:12 putt (Ej registrerad)
finns det någon anledning till att folk ska komma till matchen på lördag? finns ingen orsak till att stötta dom mer, finna ingen orsak till att hylla dom för en bra genomförd säsong, finns ingen orsak alls att folk ska gå på matchen mot rögle.
STANNA HEMMA LÅT DOM SPELA INFÖR TOMMA LÄKTARE MOT RÖGLE
Skrivet 12 mar 2010 12:04 Christer E (Ej registrerad)
Det kontrakt som erbjöds Madsen måste ju vara optimalt för han har spelat det bästa ES-spelet av alla nyförvärv !
Inför prestationslön och bonus vid slutspel...
Bort med pensionslösningar, lev här och nu!
Sen saknas Fredrik A tillsammans med Ecke och Jerry.
Skrivet 12 mar 2010 11:48 Jon Björkman (Ej registrerad)
Som Timråit kan jag bara beklaga för MoDo, jag hade gärna sett både MoDo och Timrå i ett slutspel (till skillnad får alla andra så ogillar jag den såkallade hatstämningen mellan MoDo och Timrå). Jag längtar fortfarande efter min Dröm SM-final mellan Timrå och MoDo. Jag Tror att MoDo måste lägga om sin strategi helt och hållet. Från ungdoms till elitsatsningen. Jag tro att man måste Sluta damsuga alla småklubbar på talangfull ungdomar, låt dem spela så länge som möjligt i moder klubben, så som det var förr. Med tanke på detta borde folk i lednings position ta en stark funderare på om jag är rätt man på rätt plats. För detta är inte bara ett spelar/tränar fiasko. Det är en felaktig strategi från toppen. Jag undrar vart Heart of Hockey har tagit vägen?
Skrivet 12 mar 2010 11:32 Magnus (Ej registrerad)
Modo har satt sig i en situation som verkligen inte håller. Om inget drastiskt sker, och då menar jag verkligen drastiskt, vad gäller spelarmaterial, inställning och självbild i laget så kan jag lova er att nästa säsong blir den sista på mycket, mycket länge som Örnsköldsvik har ett elitserielag i ishockey.
Tidigare har Modo kunnat lita på att ungdomarna kommit upp och tagit över. Modo/Övik kan inte konkurrera med pengar eller stad när det gäller att locka till sig spelare. Vad återstår då? Back to basics, upp med egna produkter. Fokus måste ligga där annars är Modo i bästa fall snart ett nytt Leksand/Malmö.
Skrivet 12 mar 2010 11:00 Chrull (Ej registrerad)
Den här säsong dog redan förra säsongen. Begär Jerry och Ecke på skadestånd för deras arrogans och skada på hela öviks samhälle.
De borde få stå på torget och be alla om ursäkt på lördag.
Skrivet 12 mar 2010 10:49 Rocker (Ej registrerad)
Nått är tyvärr galet inom klubben, det finns inga starka personer som vågar ta obekväma beslut vare sig i eller runt laget eller i den absoluta ledningen. Nån måste våga bestämma och ta skiten som tex tidigare ordföranden gjort. Om man sedan fokuserar på spelarna så är det ju bara för bedrövligt att man kan kalla sig proffs! Att vara ute på krogen under pågående sässong försikom i huvud taget inte för 10-15 år sedan då man inte var proffs. Det var inte legitimt då men är det tydligen nu! Tittar man sedan på värvningsansvariga så är det ju precis som det varit de senaste åren panikvärvningar och hela tiden kortsiktigt tänkande!
Skrivet 12 mar 2010 10:48 Dalmas,Vikmanshyttan (Ej registrerad)
Vad nån stans är alla Juniorer i Modo??
Fixa ett kontrakt me Leksands Jocke Eriksson i målet
Där har vi både bra ålder och talang
Sen ska vi göra oss av me målvkatstränan Bjuhr,För Svedberg blev bara sämre och sämre. Och han är väll anställd som tränare,och då ska man väll göra dom bättre??
Sen säsongs starten har vi målvakts beskymer,varförs gör våran sportchef inte nått åt det?? Ssk värvadae Riku Helenius,en grym målvakt.
Fbk plockade in en 18 åring i målet igår och han spelade grymt..
Svarten,Susse och Timmy ska spela än säsong till,En fråga. Hur fan ska ni hänga me?? Ni åkte ju bara och hakade ju..
Skröder,Hur otränad var du in för denna säsong??
Steen och Hagström,vart är eran vart??
Såg att Saik hade 8st 90 talister mot Modo,Vi hade 1
Vi hade en inkompetens tränare över halva säsongen
Inför nästa säsong vill jag att Att Zucca och pikka blir kvar.
Madsen får gärna vara kvar,om han har lika mkt energikvar att ge som när han kom.
En ny Kapten och behåll Aravirta
Skrivet 12 mar 2010 10:47 Åke W Modoit i Sundsvall (Ej registrerad)
Försök att få Challe Berglund till Modo snarast. Hans positva inställning verkar ge bra effekt i laget, ut och ha kul, det är det här vi strävat efter hela säsongen att få avgörande matcher. Modo verkade tappa all lust och spelglädje-allt blev krampaktigt när matcherna gällt mer och mer under hela säsongen. Jag är Modoit boende i Sundsvall och märker tydligt skillnaden i ledarstil mellan Timrås och Modos ledare. Vi får vara glada att det inte blev kvalserien, utifrån gårdagens match är det tveksamt om Modo fixat nytt kontrakt om vi hamnat där.
Skrivet 12 mar 2010 10:40 MN (Ej registrerad)
Kanske dags för löneavdrag för alla högavlönade spelare som inte gör sin dag på jobbet helhjärtat? "Vet inte varför ingen tog i" duger inte! Nej, satsa på unga hungriga som vill visa vad de kan!
Skrivet 12 mar 2010 10:38 Trött (Ej registrerad)
MoDo i mitt hjärta, så klart, men det går ju inte bortförklara två på varandra så dåliga sässonger. Vi är helt enkelt inte bättre och efter de senaste matcherna verkar det mer som en skänk från ovan att vi överhuvud taget får spela i Elitserien nästa år. Vi blev gråa, trötta och oinspirerade. Någonting tog slut. Just nu är tomheten total.
Skrivet 12 mar 2010 10:36 LHF-fan (Ej registrerad)
Exakt vilka "unga hungriga" är det ni pratar om egentligen? Flera ur det yngre gardet fick chansen före jul och tog den inte. Det finns inget att hämta där. Ni måste värva ihop laget till nästa år och be till gudarna att Skröder, Zucharello och Pikkar inte lämnar för mer penningstinna ligor (eller för bättre klubar i Sverige, rentav). Hägglund har rätt i sin krönika, Modo har fått spela slutspelshockey i 30 omgångar. Det är j-t tufft. Man har faktiskt gjort det bra utifrån hur läget var. Helt annat läge för TIK, som inte alls haft samma press under lika lång tid.
Skrivet 12 mar 2010 10:24 kj (Ej registrerad)
Hmm jo det är sant allt som du skriver men, Timrå verkar inte alls ha förstått att det är jobbigt att spela med kniven på strupen. Det måste vara något i lagets mentalitet som är den stora skillnaden. Igår såg vårt gäng nästan ut som om de var klar för slutspel och inte behövde förta sig. Titta på Mojzis när han ska täcka skott t ex, inget hjärta där inte.
Timrå krigar varje match och de ser ut att gilla sin situation vilket Modo inte gör. Jag har aldrig gillat Timrå men man måste beundra deras inställning. Jag hoppas att den räcker till slutspel så att de bevisar att inställning slår klass alla dar i veckan
Skrivet 12 mar 2010 10:23 TW (Ej registrerad)
Jag kan väl hålla med om att det är statusen på laget som påbörjade säsongen som drog ner Modo. Att man hoppades på importer, som helst spelar i någon annan liga, blev till slut för långsökt och mest bara ett icke-produktivt tidstapp. Men man kan inte heller bortse ifrån att det är dagens "fulltaliga" Modo-trupp som misslyckas ta poäng i viktiga matcher på slutet. Inte minst den mentala styrkan och "närvaron" är bristfällig. Många är helt enkelt medvetna om att det inte blir någon fortsättning i Modo nästa säsong. Eller saknar individuell drivkraft för den här nivån. Jag tycker att man i stor utsträckning fått svart på vitt vilka av dagens spelare som håller, vilka som har utvecklingspotential och vilka som inte platsar.
Med en ES som tappar i relativ styrka är det en grannlaga uppgift att forma nästa års lag och kräver sin man. Dessutom måste byggklossarna komma på plats i rätt ordning. T.ex. tidiga besked om tränare och Foppa/Näslund. Dessa två herrar har mycket kvar att ge i ES!
Skrivet 12 mar 2010 10:06 Rune i Sollefteå (Ej registrerad)
Jag tycker att MODO ska ta ett omtag genom att satsa på unga hungriga, frächa spelare, titta på t ex Päjärvi i Timrå, Se till att dessa ungdomar får så bra vilkor att de stannar kvar i klubben. Ta gärna en omgång i kvalserien nästa år och bygg upp laget genom ett långsiktigt arbete, för att åter bli svenska mästare om några år.
Skrivet 12 mar 2010 09:55 Klas (Ej registrerad)
sanna ord men nu får vi hålla på Timrå istället tur att det finns ett bra kämpaglatt lag i regionen.
Skrivet 12 mar 2010 09:52 Lennart Henriksson (Ej registrerad)
Elitseriehockey är pengar, pengar, pengar... Hur står sig MoDo ekonomiskt inför nästa säsong utan miljonerna från ett framgångsrikt slutspel? Vilka skall ersätta de toppspelare klubben förlorar? Är det meningsfullt för Forsberg och Näslund -då väl förberedda- att ta ett sista år med klubben? Det förutsätter att resten av laget ger möjligheten till att slåss om SM-bucklan. Eller skall alla trötta och likgiltiga med hög lön bytas mot unga hungriga som ett bygge på sikt? Titta på Leksand och fundera: Utan nog med pengar, tji framgång!