Ishockey

Publicerad 8 februari 2010
Textstorlek 1 2 3

Domare överfölls i juniormatch

En juniormatch mellan Svedjeholmen och Lugnvik/HKH i lördags fick avbrytas sedan en spelare gett sig på en linjedomare.

Relaterat

Det var i tredje perioden, vid ställningen 6–1 till Svedjeholmen, som saker och ting gick överstyr i J18-matchen i O-rinken. Enligt huvuddomaren Jonas Hägglund hände följande:

Under en avvaktande utvisning hamnade två spelare i bråk. En linjedomare gick mellan och försökte avstyra det hela men fick istället själv ett par knuffar i bröstet av den Lugnvik/HKH-spelare som var inblandad.

– Jag åkte då fram och sa att spelaren kunde lämna isen och gå ut till omklädningsrummet, men då snedtände han och siktade istället in sig på mig, säger Jonas Hägglund.

Spelaren satte fart mot Hägglund, men en linjedomare hann uppfatta vad som var på väg att ske och ställde sig i vägen. Linjedomaren fick då en ordentlig tryckare i bröstet så att både han och spelaren flög till isen. De låg och brottades en stund innan några andra spelare i Lugnvik/HKH fick sin lagkamrat att lugna ner sig och senare att åka av isen. På väg ut krossade spelaren en ruta på en dörr.

– Efteråt tog vi beslut om att avbryta matchen. Jag måste tänka på min och mina kollegors säkerhet, säger Jonas Hägglund.

Ledarna i Lugnvik hade ett snack med spelaren efteråt och redogjorde på söndagen för vad som skett för föräldrarna.

– Det som hände är oförsvarligt. Nu räknar vi med att han blir avstängd en längre tid, det hade han också blivit av vår förening om inte domaren skrivit en rapport, säger Tommy Sjölund, ordförande i Lugnvik.

Vad som händer nu återstår att se. Jonas Hägglund har skrivit en rapport om det som skett och lämnat till Ångermanlands Ishockeyförbund.

– Nu är det upp till förbundet att bestämma vad som ska hända med matchen och med spelaren som fick matchstraff.

Publicerad 8 februari 2010
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 1 mar 2010 12:11 Peter Eriksson, Stockholm (Ej registrerad)

Tyvärr föll mitt första inlägg bort. Läs detta först sedan det tredje och sist det andra! Tråkigt det som hänt! Men var finns respekten för matchfunktionärerna i dagens hockey? Domarna får ta alldeles för mycket skit; glåpord, hån och t.o.m ibland fysiskt våld. Det har mer eller mindre blivit accepterat att attckera en domare. Varför? Du ser aldrig en domare blåsa av och åka fram till en back och skrika honom i ansiktet och fråga vad i h-vete han håller på med efter att han gjort ett misstag som lett till ett mål för motståndarna. Det är jämförbart tycker jag. Jag drar inte alla över en kam här; det finns många som för en god dialog med domarna och visar stor respekt, men generellt är detta ett stort problem i svensk ishockey. Även publiken har stor skuld i detta. Det är en sak när det skriks och reageras på en elitmatch men att vissa föräldrar till spelare i pojklag ger sig på domare och motståndare är inte ok; tyvärr förekommer det! Å andra sidan måste även vi domare visa

Skrivet 1 mar 2010 12:00 Peter Eriksson, Stockholm (Ej registrerad)

forts. har det i Sverige. Kom ihåg att utan domare blir det ingen match, och för er som ständigt klagar på nivån (sportsligt, inte bedömningsmässigt) på domarna: Hur bra kommer den nivån vara om 20 år om unga lovande domare slutar i 15-20 årsåldern pga av all skit de får ta utifrån bara för att det mer eller mindre blivit allmänt accepterat att håna en domare? Jag är säker på att Jonas gjorde det han tyckte var bäst i den här matchen! Mer respekt åt domarnas svåra, men viktiga uppgift på hockeybanan!

Skrivet 1 mar 2010 11:52 Peter Eriksson, Stockholm (Ej registrerad)

forts. upp bra omdömen och respekt. Det finns också domare som behöver bättra sin egen attityd för att förbättra ledandet av matchen men samtidigt vill jag ändå hävda att problemet ligger i bristen på respekt från spelare, ledare och publiks håll för den svåra men viktiga roll som domarna har. Nu kommer många att säga något i stil med: ".. om ni inte vore så dåliga skulle detta inte vara något problem" men problemet är oftast objektivitet för det spelar oftast ingen roll om förbundet skickar de som är högst rankade rent sportsligt eller inte, de kan få samma behandling i alla fall. En domares ambitioner är oftast att jämföras med spelares; vi förbereder oss före match, vämer upp, sommartränar, vill göra bra matcher, vill klättra i seriesystemet osv. Men precis som hos spelarna innebär det även att man kan ha en dålig dag. Jag har dömt i andra länder än Sverige och där spelar man tills signalen går och sedan är man tyst. Domaren kritiseras väldigt sällan. Det är verkligen inte så vi

Skrivet 12 feb 2010 18:32 LIF-supporter (Ej registrerad)

2010-02-17 19:30 Lugnvik/HKH - Kramfors-A/Nyland Lugnvikshallen

Hoppas på samma tryck och spelglädje ifrån Lugnviks IF som senast mot Sollefteå/Ramsele. Välkommen!

Skrivet 12 feb 2010 16:58 Klackledaren (Ej registrerad)

Klacken bar fram lugnvik till ett glatt humör och taggade dessa skridskoåkande gulklädda grabbar till toppform. Vårat syfte var inte att göra någon upprörd utan bara att heja på våra grabbar. Och anledningen till att vi var onyktra har redan "Lugnviksspelare" förklarat. Dessutom så vad vi vet så var det hockeymatch så att en klack skulle vara där för att trumma och sjunga känns väl inte som något ovanligt ?

Förövrigt tar vi inte på oss något som helst ansvar för att Sollefteålaget mfl. ska ha tappat förstånd och tålamod. Är det hemmamatch så är det. Efter matchen blev vi hyllade i omklädningsrummet av Lugnvikslaget så vi var långt ifrån icke önskvärda.

Tack för oss så ses vi.

Skrivet 11 feb 2010 23:50 Spelare i Lugnviks If (Ej registrerad)

Om en tråkig händelse/match...

Denna artikel har fått alldeles för mycket uppmärksamhet. Och att det alla hoppar på Lugnviks If som om de vore Sveriges svar på "Benknäckar-gänget" tycker jag är komiskt. Inget talas om hur Svedjeholmen spelare uppförde sig när matchen spelades eller hur vi togs emot, eller rättare sagt INTE togs emot. Det var bara endast våran tränare som tog timeout för att spelarna skulle lugna sig.

Ingen ny artikel som lyder "Spelare attackerade domare" när exakt samma händelse upprepas nu i onsdags kväll, fast den här gången var det en Sollefteå spelare som attackerade den unge (sjuttonårige) domaren, som dock lät matchen fortsätta efter dömt matchstraff.
Vill bara stryka under att den omnämda hejarklacken inte hotade/hånade någon i Sollefteå under kvällens gång.

Skrivet 11 feb 2010 22:31 Lugnviksförälder (Ej registrerad)

Till Sollefteå förälder: Dessa ungdomar hejade på vårt lag och vad jag hörde sa dom inte ett ont ord om varken motståndare eller domare.Du skriver att ledare/vuxna stod och tittade på utan att ingripa! Om du tyckte det var så fruktansvärt, med denna hejarklack,varför ingrep inte du, för du är väl vuxen? Upprinnelsen till denna tidningsartikel var att en av våra spelar överföll domaren i matchen mot Svedjeholmen, tyvärr så inträffade samma sak denna match, men nu var det en Sollefteå spelare som överföll domaren, dock bröt inte domaren denna match. Så till slut vill jag bara säga, engagera er mer i era egna barn och lag och mindre i andras

Skrivet 11 feb 2010 22:07 I.S. (Ej registrerad)

Mats kan du förklara dej lite bättre vad du menar med att föräldrar och ledare i LIF uppför sig... är själv förälder i LIF och tycker inte att vi uppför oss anorlunda än andra lags föräldrar så förklara dig gärna.

Skrivet 11 feb 2010 18:24 Lugnviksspelare (Ej registrerad)

Till Sollefteåförälder: Tråkigt att du inte kan uppskatta den stämning som infann sig på matchen igår. Fortsatt funderar jag över vad våra ledare ska göra åt de glada grabbar som höjde stämningen? En av grabbarna fyllde 20 år, de var fest och självklart ville de se matchen där flera av polarna spelade. Vidare vill jag upplysa att Lugnvikshallen är liten och spelargången också leder till kiosken. I övrigt tycker jag de är tråkigt att se en man i 50-årsåldern stå och skälla ut en grabb på tio vintrar som säger att han sett en Sollefteåspelare slå sönder inredningen i spelargången men inte sett spelarens nummer. Slutligen vill jag bara helt utanför ämnet lägga ett gott ord för Skrivregler (utgiven 2008 av språkrådet) där du säkert kan hitta information om sammansatta ord.

Skrivet 11 feb 2010 13:16 Sollefteå förälder (Ej registrerad)

Ögonvittne (Ej registrerad) skrev: Med en sån ledare i båset var det bara en tidsfråga innan nåt skulle hända. Domaren skulle ha skickat bort ledaren redan i 1.a perioden. Jag försvarar INTE vad killen gjorde (och han kommer säkert att få sitt straff)men när man har en ledare som gormar och skriker i princip hela matchen så är det en ledarfråga. Han passar inte att leda ett gäng hormonstinna killar.
Byt ledare är mitt råd till Lungvik/HKH

Håller med full och fast föregående talare.Sollefteå var till Lungvik i går kväll vi åkte på dyng stryk men jag har ALDRIG varit på en junior match där ungdomarna sitter och super på läktaren. De raglade i spelar gången,ledare/vuxna stod bara och tittade på FRUKTANSVÄRT. Inte en kotte sa ett enda ord till dom ska det vara så???? Skärp er Lungvik/HKH

Skrivet 11 feb 2010 10:22 AG (Ej registrerad)

Vet efter flera år inom hockeyn att en domare med erfarenhet kan avstyra sådant som hänt med att vara proffis,,har sj varit avstäng åtskilliga gånger pga att jag gett mig på domaren men han förtjänade det...

Skrivet 10 feb 2010 14:06 Per (Ej registrerad)

Ni som skriker högst här om lång avstängning för denna pojke kanske måste fundera över varför han gjort som han gjort. Kan det finnas förklaringar "bakom" som varken ledare eller andra har en aning om. Man kanske skulle låta pojken samtala med en terapeut under hans avstängningstid. Att bara straffa honom med en lång avstängning torde inte lösa några problem. Nu brukar det sällan vara en överraskning att vissa "spårar ur" under matcher, det betyder alltså att man vet att den personen har skött sig illa tidigare. Då borde man som ledare långt tidigare insett att den personen skulle fått professionell hjälp. Att enbart straffa och stänga av löser inga problem långsiktigt.

Skrivet 10 feb 2010 00:25 hockey freak (Ej registrerad)

ville bara påpeka att denna grabb uppfört sig dåligt på dom senaste matcherna dom spelat. .

Skrivet 9 feb 2010 09:14 Mats (Ej registrerad)

Med tanke på hur ledare och föräldrar uppgör sig i LIF.
Så är det inte konstigt om spelarna gör som de gör..

Skrivet 9 feb 2010 00:07 JJ (Ej registrerad)

"Skrivet 8 feb 2010 21:37 alehanda hattarn (Ej registrerad)
Asså vad i helvete håller allehanda på med? Börjar det bli lilla aftonbladet eller? Ni överdriver så det finns inte.."

Fin stavning på din signatur, alehanda hattarn. Låter nästan som att du själv spelar i Lugnvik?

Vad menar du att dom överdriver? Själva artikeln består ju i princip bara av olika citat från domaren och Lungviks ordförande!

Och rubriken, att ge sig på domaren och brottas med honom kan väl ändå ses som ett överfall?

Lägg ner.

Skrivet 8 feb 2010 23:46 F.C (Ej registrerad)

Om alla idrotts ikoner, slutade slåss på isen kanske ungdomarna / barnen gör detsamma. Ikonerna som dessa individer ser upp till beter sig inte lägligt & ´självklart kommer dem yngre ta efter det & göra detsamma. Och de flesta går till en större hockeymatch med alkohol i sig & vill se våld? Vad förväntar ni er? Alla ni vuxna i samhället som söker respekt genom våld, kanske borde ta & inse att barnen / ungdomarna tar efter er, om ni gör det är det okej för dessa med. Sätter samhället i sving på grund av det här, & föregå som gott exempel istället och var dessa förebilder ni borde vara. Dessutom borde ni ge killen en break, sätt er i hans situation han genomgår & har gjort dom senaste månaderna så kanske ni skulle reagerat likadant. Schyssta spelar kommer ifrån schyssta tränare, vad det nu än är som inte är rätt så borde ni göra något åt det.

Skrivet 8 feb 2010 22:52 Pikkarainen går på vatten (Ej registrerad)

Jo men vem har sagt att nån oschyst utspelades under dom där axel/benskadorna? Kan ju tillochmed hända på elitnivå att spelar skadas på ett schyst sätt. Medans att attackera domaren är långt ifrån schyst. ELOGE TILL JONAS

Skrivet 8 feb 2010 22:35 modo (Ej registrerad)

Varför klagar ni på Lif?
ni kanske ska börja kolla på era egna spelare hur dom spelar för det är alltid lika dant när man spelar mot svedjeholmen t ex några av våra spelare fick axelskador och benskador så ni ska fan bara sluta klaga.

Skrivet 8 feb 2010 21:45 Hockeyförälder till tre ungdomar (Ej registrerad)

Med tanke på hur det har urartat under denna match så är det för mig inte konstigt. Etik och moral har länge inte fungerat i LIF, varken bland barn eller vuxna. (Finns få undantag). Att redan i tidig ålder stävja mot detta skulle ha varit fullt möjligt om ledare och föräldrar tillsammans jobbat med problemet. Istället har det fått gå till denna händelse. Men vi får hoppas att spelaren och ledaren får sitt straff. För är det inte de två som brustit i sitt agerande. Ledaren som inte plockat bort spelaren när denne börjat visa dålig stil och spelaren som inte har haft någon gräns/spärr för sitt uppträdande. Domaren gjorde rätt! Bröt matchen! Såg inte själv matchen men även om domaren hade en dålig dag så finns det inga ursäkter för spelarens beteende. Ett verkligen kännbart disiplinstraff hoppas jag ges även om det straffar den klubb som spelaren kom från.

Skrivet 8 feb 2010 21:37 alehanda hattarn (Ej registrerad)

Asså vad i helvete håller allehanda på med? Börjar det bli lilla aftonbladet eller? Ni överdriver så det finns inte..

Skrivet 8 feb 2010 16:06 Bitterfinnen (Ej registrerad)

Spelare går över bränsen, domare gör missar och kommer alltid att göra, men vart nämns ledaransvaret i frågan. Om det nu var så att HKH/Lugnviks spelare (några av dem) inte hade rätt fokus så måste väl ledarna agera i stället för att som i lördags driva på.
Ser man som ledare att vissa spelare håller på att tjafsa, provocera och göra efterslängar för att få igång något måste väl dessa ledare avisa dessa spåelare från planen och in i omklädningsrummet.
Händelsen tyder på mycket inkompetenta ledare!

Skrivet 8 feb 2010 15:55 Svedjeholmenspelare (Ej registrerad)

Mr F (Ej registrerad) skrev: Inte vidare smart av Lungviks ordförande Tommy Sjölund att skylla på domaren. "Tommy Sjölund menar att domaren släppte en del rätt fula grejer under matchen och att det som inträffade kanske hade gått att undvika om domaren haft en hårdare bedömningsnivå under matchen"

Håller med till 100 %. När det dessutom var lungvik som tjänade på en hög bedömningsnivå är det ju bara fjantigt att skylla på det. Anledningen till att det spårade ur var lungvik/HKH:s dåliga inställning när dom märkte att dom vr påväg att förlora matchen. Man märkte på några specifika spelare att dom var ute efter slagsmål genom efterslängar, kommentarer och allmänt fult spel (ofta efter avblåsning).Har bara en sak att säga: Oerhört omoget beteende! Domare Hägglund skötte sig bra :)

Skrivet 8 feb 2010 15:37 Svettan3 (Ej registrerad)

Underbart rolig stämning under en sån här match. Toppklass på domarnivån, ska det spelas hockey så ska det. Han avbröt ju trots allt matchen när han befarade att det skulle gå överstyr :) Roligt med lite humör i matcherna!

Skrivet 8 feb 2010 15:30 Mr F (Ej registrerad)

Inte vidare smart av Lungviks ordförande Tommy Sjölund att skylla på domaren. "Tommy Sjölund menar att domaren släppte en del rätt fula grejer under matchen och att det som inträffade kanske hade gått att undvika om domaren haft en hårdare bedömningsnivå under matchen"

Skrivet 8 feb 2010 15:20 A (Ej registrerad)

Magnus Pettersson:

Att skriva under pseudonym är en rättighet som varken du eller någon annan ska lägga sig i, andra gången nu bara i dag som nån ger sig på det här, det kan finnas många orsaker till att inte sätta ut namn men framförallt är det upp till skribenten och inget du eller nån annan har något att göra med, sen kan man frågas säg vad skillnaden är om man skriver Magnus Pettersson eller Kalle, båda är lika anonyma för massan

Skrivet 8 feb 2010 14:46 Svettan3 (Ej registrerad)

Underbart rolig stämning under en sån här match. Toppklass på domarnivån, ska det spelas hockey så ska det. Han avbröt ju trots allt matchen när han befarade att det skulle gå överstyr :) Roligt med lite humör i matcherna!

Skrivet 8 feb 2010 14:29 Maged (Ej registrerad)

Hur vet vi att du verkligen heter Magnus Pettersson? Du är lika anonym som alla andra.

Skrivet 8 feb 2010 12:03 Magnus Pettersson (Ej registrerad)

Först vill jag bara säga att, killens tilltag inte får accepteras av någon
som sysslar med sport, ishockey eller annan sport spelar ingen roll.

Men till alla Er som skriver inlägg, VARFÖR vara anonym?
Törs Ni inte stå för Era åsikter?

Jag tycker att Era inlägg INTE skall publiceras.
fegisar......

Skrivet 8 feb 2010 09:07 MODO (Ej registrerad)

Rekommenderar 2 - 4 års avstängning direkt !

Det ska inte vara tänkbart att ge sig på matchfunktionärer .

Skrivet 8 feb 2010 08:57 Dax skärpa er (Ej registrerad)

Att ni inom klubben inte kan se till att det blir ändring av detta NU. Detta är vida känt hur ni beter er ute på div sport arrangemang. Föräldrar ledare och ungdommar ta er ikragen!!!

Skrivet 8 feb 2010 07:43 Ögonvittne (Ej registrerad)

Med en sån ledare i båset var det bara en tidsfråga innan nåt skulle hända. Domaren skulle ha skickat bort ledaren redan i 1.a perioden. Jag försvarar INTE vad killen gjorde (och han kommer säkert att få sitt straff)men när man har en ledare som gormar och skriker i princip hela matchen så är det en ledarfråga. Han passar inte att leda ett gäng hormonstinna killar.
Byt ledare är mitt råd till Lungvik/HKH

Innehåll

Annat innehåll


Sök (Sport)

aktivaångermanlänningar osprogram pelleskrönikor2 treamigos3 fredriksblogg

Sök (Sport)

luft 200x10
luft 200x10
luft 200x10
luft 200x10
luft 200x10
luft 200x10
luft 200x10
luft 200x10

Kontaktinformation