Bildtävling


Väder Härnösand
Växlande molnighet
8ºC N3m/s
Mer väder

Härnösand

Publicerad 4 juni 2009 Uppdaterad 4 juni 2009
Textstorlek 1 2 3

Falska id-handlingar hindrar utvisning av brottslingar

För närvarande sitter cirka 30 personer på Riksanstalten i Härnösand som dömts till utvisning. Det medför stora problem och hög arbetsbelastning för gränspolisen.

Relaterat

– I flera fall visar det sig att de blivit dömda i fel namn, och till och med fel nationalitet. Det betyder ju att vi inte kan verkställa utvisningarna. Vi har fruktansvärt mycket att göra, den saken är klar, säger Härnösandsbon Hans Gahlin vid gränspolisen.

När fångarna blir villkorligt frigivna är det Migrationsverket som överlämnar ärendet till gränspolisen i Sundsvall, som i sin tur ska se till att utvisningarna verkställs - att de domar som tingsrätt och hovrätt meddelat verkligen får genomslag.

– Men det fungerar inte så. Vi har många här som lever under falsk identitet. Vi lägger ner mycket jobb på att få fram uppgifter från det land som de uppgivit att de kommer ifrån, men då visar det sig att det finns ingen med de personuppgifterna i det landet.

– I klartext är det alltså så, att det går omkring folk här som är dömda till utvisning, men vi kan inte visa ut dem. De har heller ingen större lust att hjälpa till själva för att reda ut begreppen, säger Hans Gahlin.

I de fall där det finns riktiga id-handlingar, exempelvis ett pass, är det kriminalvårdens transporttjänst som ser till att vederbörande kommer fram till sitt hemland. När sådana uppgifter saknas hamnar ansvaret på gränspolisen.

– Det innebär väldigt mycket merarbete för oss. I nuläget har vi totalt cirka 400 ärenden plus de 30 som sitter inlåsta i Härnösand.

Publicerad 4 juni 2009 Uppdaterad 4 juni 2009
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 7 jun 2009 11:11 fattigpensionär (Ej registrerad)

HASSAN har du någon gång undrat vilka som betalar för alla som kommer till SVERIGE detta underbara land .det är dom få som får höjda skatter pensionärer som får högre skatt än dom som jobbar.sämre sjukvård indragningar på allt som göras kan för att SVERIGE ska vara det bästa land att komma till.HASSAN kan du förklara för oss svenskar varför ISLAM ska varabra för oss .räkna upp fördelarna så vi kan förstå. HOPPAS PÅ ETT UTFÖRLIGT SVAR FRÅN DIG . en som ei har råd att gå till tandläkaren.

Skrivet 6 jun 2009 19:01 Jag bara undrar (Ej registrerad)

hassan (Ej registrerad) skrev: Fy vilka rasistiska kommentarer. Varför döma andra mänskor utan bra domstol. Sverige är det bästa landet och inga krig bara fred. Jag är muslim och det är bra för Svenska samhället att islam finns.

Hej Hassan,
Har du inte missat något?
Artikeln handlar om personer som dömts i svensk domstol för brott som lett till både fängelse OCH utvisning!
Då kan det inte handla om snatteri av en kebab eller falafel i alla fall.

Skrivet 6 jun 2009 18:37 Hasse Lindqvist (Ej registrerad)

Carro

(Ej registrerad) skrev: Förr kallades de illegala invandrare, nu har man slipat av kanterna lite så det ska låta bättre och kallar dem för papperslösa flyktingar istället!

OK, Carro, kan bara instämma med dej! Mvh. Hasse!

Skrivet 6 jun 2009 17:31 Bosse (Ej registrerad)

BRA, Carro...Där har du EN POÄNG...

Skrivet 6 jun 2009 17:00 Carro (Ej registrerad)

Förr kallades de illegala invandrare, nu har man slipat av kanterna lite så det ska låta bättre och kallar dem för papperslösa flyktingar istället!

Skrivet 6 jun 2009 09:37 hassan (Ej registrerad)

Fy vilka rasistiska kommentarer. Varför döma andra mänskor utan bra domstol. Sverige är det bästa landet och inga krig bara fred. Jag är muslim och det är bra för Svenska samhället att islam finns.

Skrivet 5 jun 2009 17:08 Fia-Lotta (Ej registrerad)

Och sen undrar folk varför man är negativ till fri invandring?! Vad skönt att höra att det finns folk kvar med lite vett, som inser att man inte kan tro på varenda asylsökande som står på gränsen och vill in bara för att de kommer från krigsdrabbade länder. Som redan sagts, folk kastar sina ID-handlingar för att dölja sitt förflutna, det betyder inte att de ska vara välkomna att fortsätta med sin brottslighet i ett land där de inte kan bli utvisade om vi inte vet vilka det är. Tycker fängelseplatser i Mongoliet var en väldigt bra idé, samarbetar de inte får de sitta där tills de ruttnar.

Skrivet 5 jun 2009 16:30 Hasse Lindqvist (Ej registrerad)

Bosse

(Ej registrerad) skrev: Håller med samtliga här ovan...
Varför ska Sverige vara en SAMLINGSPLATS och SOCIALBYRÅ, för en massa människor av brottslig natur...Det kostar ENORMA summor...
Sedan ser vi nästan dagligen hur det ska skäras ner på vår skola sjukvård, polis, räddningstjänst, åldringsvård, m.m.m.m.Det förefaller OTROLIGT OLOGISKT...

Tjena Bosse, ja kan oxå bara hålla med samtliga ovan o dej! Ni ha hunnit säja d mesta, så ja ha inte mycke att tillägga o har inte heller tid, för ja håller på att poströsta på SD.

Skrivet 5 jun 2009 12:21 Bosse (Ej registrerad)

Håller med samtliga här ovan...
Varför ska Sverige vara en SAMLINGSPLATS och SOCIALBYRÅ, för en massa människor av brottslig natur...Det kostar ENORMA summor...
Sedan ser vi nästan dagligen hur det ska skäras ner på vår skola sjukvård, polis, räddningstjänst, åldringsvård, m.m.m.m.Det förefaller OTROLIGT OLOGISKT...

Skrivet 5 jun 2009 10:13 Nils (Ej registrerad)

Har sett uppgifter på att 95% av "flyktingarna" saknar identitetshandlingar när de söker asyl. Troligen beroende på att de kastat dessa. Detta försvårar för riktiga flyktingar som verkligen behöver skydd. Vägra asyl och ge markant sämre villkor för sådana som saknar identitetshandlingar och inte uppger kontrollerbar och trovärdig identitet. Annars kan man ju lägga ut flyktinghanteringen av tveksamma på entreprenad till Rumänien eller något annat land. Spar pengar som kan användas till att hjälpa fler.

Skrivet 4 jun 2009 23:17 Carl L (Ej registrerad)

Allt beroende på att vi i Sverige är naiva som småbarn, vem som helst, i stort sett, som kommer och vill ha asyl får det. Flyktingar med olika orsaker som anledning tar vi emot med stora famnen osv.
Men, alldeles för många har falsk identitet pga att de har gjort brottsliga handlingar som de är medvetna om att det inte ens passar i Sverige om det uppdagas.
En flykting bytte namn en gång men när det dök upp pengar i ett annat namn då var han plötsligt den mannen!
Alltså det tredje namnet han presenterade och blev trodd på alla!
Brottslingar skall ut omdelbart och det tillbaka till det land där de kom ifrån sedan äger vi inte problemet längre. Billigt och effektivt för sådant sprider sig med eldens hastighet och vi blir kvitt en massa nya fall.

Skrivet 4 jun 2009 23:03 Jag bara undrar (Ej registrerad)

Falska ID-handlingar har man väl för att dölja sitt verkliga jag. Att då förvänta sig att personen skall vara hjälpsam i att finna dennes rätta identitet är som att tro på tomten.
Om vi istället utgår från att handlingen är äkta och inte bryr oss om att kontrollera den grundligt skulle vi alltså kunna spara skattemiljoner eftersom vi då kan utvisa dem till det land som de enligt handlingarna är medborgare i.
Vissa länder skulle ju också kunna påstå att vederbörande inte är medborgare där, av den anledningen att de inte vill ha tillbaka dem.
Så varför överarbeta frågan eftersom personen dels är dömd för brott i Sverige och dessutom till utvisning, därtill skall läggas att vederbörande är delaktig i urkundsförfalskning i och med sin falska ID-handling.
Varför skall vi alltid skydda och värna om brottslingarna medan vi glömmer bort och i det närmaste skiter i deras offer?

Skrivet 4 jun 2009 21:26 Lennart Henriksson (Ej registrerad)

Låt de små liven sitta inlåsta tills de samarbetar. De hade nog inte tänkt sig sitt återstående liv bakom murarna. Köp fängelseplatser som ett alternativ i Mongoliet, det blir mycket billigare och skapar arbete i ett fattigt land. Det är inte märkvärdigare än att köpa billig med bra sjukhusvård i Indien. Tänk kreativt!

Innehåll

Mittfältet - annonser
Vill du synas här ring 0660-295533  

Senaste nytt

Tågtrafiken ställs in (Örnsköldsvik)
BAE Systems Hägglunds varslar 150 (Örnsköldsvik)
Ingen kunglig glans på tågen (Örnsköldsvik)
Efter skyltbråket: "Vi ber om ursäkt" (Sollefteå)
Hallstahotellet till salu - kommunen inte intresserad (Sollefteå)
Överskott i Sollefteås budget (Sollefteå)
"Orolig att det bara är början" (Örnsköldsvik)
Fast på Botniabanan (Örnsköldsvik)
Ökad befolkning kan ge miljonklirr (Örnsköldsvik)
Fler sjönära bostäder i Kramfors? (Kramfors)
Ö-vik planerar HVB-hem (Örnsköldsvik)
Det planeras för biogas (Kramfors)
Älgolycka i Tarsele (Sollefteå)
Valaffischer stulna (Kramfors)
Allmänheten larmade om rattfyllerist (Sollefteå)
Fel säga upp anställd (Kramfors)
"Spännande med vårdsamverkan" (Örnsköldsvik)
SBO köper Solsidan? (Kramfors)
Här klarar fyra av fem mc-kortet (Örnsköldsvik)
Höga hastigheter skrämmer i Lunde (Kramfors)
En till sjukhus efter krock (Kramfors)
Kattungar lämnades att dö (Sollefteå)
Kris för Hoppets Stjärna (Örnsköldsvik)
20-åring dömd för misshandel (Örnsköldsvik)
Drack stor mängd alkohol - tog biltur (Örnsköldsvik)
Hela listan Förminska listan
luft 200x10
luft 200x10
luft 200x10
luft 200x10

Kontaktinformation