Bildtävling


Väder Härnösand
Växlande molnighet
8ºC N3m/s
Mer väder

Härnösand

Publicerad 19 november 2009 Uppdaterad 19 november 2009
Textstorlek 1 2 3
Suleiman Abdirahman (till vänster) och Ahmed Issam känner sig smutskastade efter händelserna på Semret 2.

Suleiman Abdirahman (till vänster) och Ahmed Issam känner sig smutskastade efter händelserna på Semret 2.

Fotograf:
Jennie Johansson

"Vi är inga kriminella"

De känner sig utpekade som kriminella. Nu vill Suleiman och Ahmad ge sin bild på situationen vid elevhemmet Semret 2 i Härnösand.

Relaterat

– Vi är muslimer och det skulle aldrig falla oss in i att stjäla från andra, knarka eller dricka sprit, säger 17-årige Suleiman Mohamed Abdirahman från Somalia.

Suleiman och kompisen Ahmad Issam, 18, från Bagdad i Irak, vill att TÅ ska ge deras bild av situationen på elevhemmet för ensamkommande flyktingbarn.

De båda känner sig utpekade efter förra veckans artikel om personalens dåliga arbetsmiljö.

Händelserna på Semret 2 som resulterade i en mordbrand var enligt personalen slutet på ett flertal händelser där eleverna, enligt personalens brev till kommunen, är misstänkta för att ha rökt vattenpipa, druckit sprit och hotat personalen.

– Den beskrivningen är personalens bild, inte vår, säger Suleiman.

I dagsläget finns det ingen misstänkt för mordbranden. Suleiman och Ahmad hävdar bestämt att ingen av elevhemmets åtta ungdomar är skyldiga.

– Det vistades fyra elever i huset när det började brinna, de låg i sina sängar och sprang ut i kalsongerna när det började brinna. Någon annan måste ha tänt på, någon som vill skada oss, säger Suleiman.

– I en grupp på tio personer kan det finnas en som inte sköter sig, ska det drabba oss alla, undrar Ahmad som inte vill kritisera personalen på Semret 2.

Suleiman medger att han har problem med några anställda på Semret 2.

– Jag kom hem efter ett träningspass, hade nyss duschat och blev anklagad för att rökt hasch för att mina ögon var röda, säger han.

Publicerad 19 november 2009 Uppdaterad 19 november 2009
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 11 aug 2010 16:28 Räkan (Ej registrerad)

@Skrivet 19 nov 2009 21:45 Jens

Du som inte tror att det finns skolor med 65% invandrare, gör ett besök på exempelvis Bergsjöskolan. När jag var där för ca 5 år sedan så fanns det 2 "vita" barn där.. båda var finska barn....

Skrivet 1 dec 2009 10:00 iron fist (Ej registrerad)

härnösands kommun lever på invandrare. de e migrationsverket som finanserar semret och inte kommunen. det är stockholms kommun som ger mesta av pengarna till migrationsverket. 25% av stockholms företag ägs av invandrare. jag tror inte migrationsverket tar 25% av hela sveriges skatte inkomst. så vi invandrare betalar mer skatt än ni svenska betalar bidrag till oss. men jag förstår era oro över invandrare. jag skulle också va det när någon kom till mitt land tog mitt jobb slog mig i krogen tog min tjej. jag försstår hur ni har det. men dra inte alla över en kam.

Skrivet 28 nov 2009 21:03 Bo By (Ej registrerad)

Det verkar som Härnösand är en riktig gnällhåla. Ni är välkomna till lilla Junsele, så ni får bekanta er med inavel och långsinta släktfejder istället. Vi skulle bli mycket glada över lite färskt blod här som rör om lite i dyngan, sen om det är invandrare eller H-sandsbor kvittar. Det skulle vara mycket uppfriskande med lite ensamkommande flyktingbarn här på byn. Vi kanske skulle få nytta av dem i fotbollen, så vi slapp anlita dyra moldaver t.ex.

Skrivet 27 nov 2009 18:59 Nämen, (Ej registrerad)

är det inte några som har en lite dålig dag här. Kanske är det rentav vinterdepressionen som gjort sitt antåg? Vilken tur att vi då har möjligheten att lära känna och umgås med människor med andra erfarenheter och härkomst så vi kommer ur vinterdeppen och kan uppleva andra länder och platser i tanken. Vad härligt att vi bryr oss om våra medmänniskor oavsett vilket land de ursprungligen kommer ifrån. Vi är förvånansvärt lika så varför göra så stor skillnad?

Skrivet 26 nov 2009 11:02 Robbe (Ej registrerad)

OJOJ är det här barn?

Skrivet 26 nov 2009 10:42 Robbe (Ej registrerad)

KOmmentaren md namnet invandrare Sverige får inte en krona av Fn och knappt nått av Eu heller. Det är våra skattepengar som går åt till er! Du upprörd jag blir upprörd att det finns såna idioter som dig!

Skrivet 25 nov 2009 09:32 Johannes (Ej registrerad)

Pär sa: "Om 1 på tio sköter sig är det bra ? alltså 10 på 100 st och 100 på tusen st , Är det inte lika bra att inte ta in nåt alls då?"

Snarare är det en på tio som inte sköter sig, det vill säga, nio av tio som sköter sig och det är säkert fler.

För att lösa problem med invandrare som begår brott bör man jobba med integration.


Tony sa: "Efter att ha läst alla kommentarer så ska jag för första gången i mitt liv(31år) bry mig i att rösta... Och det på SD"

Du ska inte tro på allt du läser, eller åtminstone ägnar en liten stund åt källkritik. Här är det merparten trångsynta personer som yttrar sina fördomar baserade på saker de "hört" utan att ha försökt skaffat sig en egen bild av hur det ligger till. Sätt in dig lite i frågan innan du slösar bort din röst.

Skrivet 25 nov 2009 03:42 Till Tony (Ej registrerad)

Tony: Lura dej själv och gör det, släng din röst i sjön.

Skrivet 25 nov 2009 01:04 Mr Garrison (Ej registrerad)

Upprörd : Du verkar ju smart, verkligen... speciellt när du avslutar med att hetsa mot svenskar. Det är inte ett dugg bättre än att hetsa mot invandrare ska jag säga dig. Ditt resonemang är således inkonsekvent och hycklande.

Skrivet 24 nov 2009 23:50 Upprörd (Ej registrerad)

Finns det ingen i denna stad som har något innanför pannbenet? Ni är så rädda att skita er i brallan och orkar inte ens försöka lära känna dessa ungdomar, utan har en klar uppfattning i era huvuden om "hur dom är". Jag känner ganska många på Semret och även många av mina vänner har bott där, så jag vet ganska väl hur det är. Jag har ett jobb där jag ser ca 20 "SVENSKA" ungdomar i 15-16 års åldern som stjäl cyklar, röker på, dricker sprit. Men bara för att de är svenska är det ingen som reagerar. Nä, för svenska barn är riktiga änglar. JO TJENA! jag blir bara förbannad när jag ser hur folk tänker. Mer invandrare till sverige! Dom har iallafall något innanför pannbenet till skillnad från oss trånsynta svenskar.

Skrivet 24 nov 2009 22:52 Tony (Ej registrerad)

Efter att ha läst alla kommentarer så ska jag för första gången i mitt liv(31år) bry mig i att rösta... Och det på SD

Skrivet 24 nov 2009 22:23 Svar till "jangi palangi" (Ej registrerad)

Vad menar du med att de inte drabbar oss som bor här? Att staten betalar!? Och var får staten pengar ifrån? Jo skattesedeln...

Skrivet 24 nov 2009 14:38 Den blå gröna soppan... (Ej registrerad)

Har ni tänkt på varför alla vill hit, varför vill ingen söka sig till Estland, Letland, Litauen eller Polen? Det säger allt! :-(

Skrivet 24 nov 2009 12:46 Pär (Ej registrerad)

Om 1 på tio sköter sig är det bra ? alltså 10 på 100 st och 100 på tusen st , Är det inte lika bra att inte ta in nåt alls då?

Skrivet 23 nov 2009 12:17 ledsen (Ej registrerad)

jag håller inte med förskaren. jag håller inte med att alla muslimer är sådana. jag vet att vissa är fast i sina tron. att en svensk åker till Iran blir han tvingad att bete sig som iranier. inte äta fläsk och sådant. men han inte tvingas att byta religion. ingen muslim har sagt till någon kristen att byta religion.
jag förstår att svenskarna är less på att mycket pengar går åt flyktingarna. men varf´ör säger ni inte det till Mr. Bush som började allt. Åk till något annant land och bo där i sex månader så får du veta hur det känns. vi är tvingad att lämna våra hem, våra jobb, vårt land, våra släktningar. och så måste vi lära oss ett nytt språk, börja om med utbildningen. och bli behandlad som hund eller värre.
ibland önskar jag att jag vore en hund eller katt i Sverige än en männsika. för att jag känner mig inte alls som en människa.
ni pratar om demokrati och bla bla men var finns det.
i alla fall vi är inte glada tt bo här men vi har inget val.
prova det på er själv. gå i ett a

Skrivet 23 nov 2009 10:34 Lennart Henriksson (Ej registrerad)

Nu har nationalekonomen Jan Ekberg i sin rapport kommit fram till det rakt motsamma, att invandringen - särskilt av okvalifiserade - inte är lönsam ens på sikt.
Media valde dock, sin vana trogen, att referera till andra delar i rapporten; som att samhället inte borde ha subventionerat skogsägrna för följderna av stormen Gudrun. Det snedvrider konkurrensen, menade han, och är f. ö. en försäkringsfråga.

Skrivet 23 nov 2009 04:44 Sal (Ej registrerad)

Att invandringen betyder en ofanlig belastning på den svenska ekonomin är en vanlig fördom som rasistiska och högerextremistiska organisationer använder sig av. Enligt ett antal avhandlingar i nationalekonomi är det precis tvärtom!

Detta beror på att det dyraste som finns i vårt välfärdssystem är för- och grundskola och eftersom de flesta invandrar kommer hit i slutet av sin skoltid eller senare är en invandrare "billigare i drift" än att det föds ett barn i Sverige som sedan går i skola. Och då har man ändå räknat på att barnet får jobb direkt efter gymnasiet och att invandraren behöver några år på sig att komma in i det svenska samhället.

Tänk vad man kan få veta bara man letar korrekt information...

Skrivet 22 nov 2009 21:14 Lärare (Ej registrerad)

Läs på "Fria nyheter" och "Politiskt Inkorrekt" och gör en bedömning.

Skrivet 22 nov 2009 19:16 tänk: (Ej registrerad)

Skulle väl vara ett perfekt samhälle om man även som invandrare faktiskt fick chans till att få ett jobb, som det nu är får man ju jobba i flera månader på praktikplats, och göra samma jobb som andra samt lära upp nyanställda men utan att bli anställd, till en "lön" på 2500kr i månaden. Great! Sedan är det väl inte bara invandrare som lever på bidrag, är väl en hel del s.k. svenskar som gör det också. Förresten är väl alla svenskar invandrare om vi nu ska vara på det viset.

Skrivet 22 nov 2009 10:51 David (Ej registrerad)

Från Regeringens rapport från 2004 kan man läsa att ca 10% av dom ensamkommande flyktingbarnen anses ha skyddsbehov.
Anledningen till att dom får stanna är för att dom räknas som barn, men VARFÖR dom räknas som barn tycks vara helt godtyckligt (tester förekommer men det är osäkert till vilken grad). Lejonparten av dom som kommer hit är papperslösa och uppger själva att dom är mellan 15-17 år.

Att det är fråga om strategi är det inte tu tal om. Däremot kan man inte beskylla ungdomarna själva i det här fallet. Det är klart att alla människor önskar komma bort från fattigdom och missär till vilket pris som helst. Det som är fel är att strategin premieras.
Vi skulle kunna använda samma pengar till att hjälpa folk som verkligen behöver vår hjälp, och då förslagsvis på plats i dom länder där missär och fattigdom existerar.

Skrivet 22 nov 2009 10:45 kurt (Ej registrerad)

dn, vilket universitet har du gått på? stavningen är väl inte precis ok men man kan nästan förstå vad du skriver. Jag förmodar att du är utbildad raketforskare och bor på Semret....kul att Sverige får lite bildning.

Skrivet 22 nov 2009 10:40 CHEVY 350 (Ej registrerad)

JAG HAR JOBBADE I MÅNGA ÅR MED EN KILLE SOM KOMM IFRÅN IRAN, ÅRET VAR 1990 ARBGIVARE VAR LANDSTINGET. CHEFEN SA ATT HAN SKULLE VARA MED MIG, Å FAN, TÄNKTE JAG, MEN DENNA KILLE JOBBADE SIG TILL EN FAST TJÄNST OCH ALLA TYCKTE OM HONOM
.
HAN BOR FORTFARANDE KVAR I KRAMFORS, OCH DET VILL JAG ATT HAN FORTSÄTTER MED. HAN ÄR SYMAPTISK OCH MYCKET TREVLIG, LEVER PRECIS SOM OSS.

SEN HÅLLER JAG MED OM ATT DET FINNS MÅNGA MÅNGA INVANDRARE SOM DET UPPSTÅR PROBLEM MED, OFTAST MED ANDRA OCH TREDJE GENERATIONENS INVANDRARE.

Skrivet 22 nov 2009 09:29 en som tänker skarpt (Ej registrerad)

Orkar nästan inte skriva detta...fattar inte folk att för att ändra detta mycket sjuka samhälle så måste svenskarna rösta på Sverigedemokraterna i nästa val. Nästa val blir ett ödesval annars får vi stå ut med våldtäkter, rån,mord m.m. samt att främmande religioner kommer att styra över våra liv.

Skrivet 21 nov 2009 17:33 spöke (Ej registrerad)

Hur pinsamt att tänka så här, måste ni vara medvetna om vad ni säger, snälla, det är nog själviskhet. Glöm inte att ni är alla människor och alla har rätt att bo var som helst i världen, oavsett hudfärg, kön eller religion .. Men det viktiga är att ni måste följa lagstiftningen i den stat där ni bor och ni måste respektera dem. Tack !

Skrivet 21 nov 2009 15:29 Lelle (Ej registrerad)

Varför tog ni bort min kommentar? Jag klarar galant alla era förbehåll. Blev det för mycket balans?
Svara gärna till min emjladress

Skrivet 21 nov 2009 14:04 Pröva själv (Ej registrerad)

Kära alla ni som uttrycker er frustration i detta kommentarsfält. Ni visar mycket klart er ignorans och demagogi när ni skriver saker som "...från något land långt in i Afrikas djungel", "...på sitt obegripliga språk", "...till vilket jävla land du nu kommer ifrån". Liksom, förstår ni inte, under vilken sten har ni suttit gömda medan globaliseringsprocessen har ägt rum, en process som, hör och häpna, triggades av, märk väl, den europeiska kapitalismens spridning över jordklotet, med medföljande krig, etniska konflikter etc. Med lite historisk kunskap kan man få en större bild, och uttrycka något vettigare än att ett för en själv okänt språk är "obegripligt" (ja, det är väl de flesta språk om man bara kan svenska...), att ett land var inte bara ett land utan "ett jävla land" eller kanske låg det på ett så "obegripligt" ställe som "långt in i Afrikas djungel". Haha! Det där med klädstilen kan jag förstå, jag brukar också känna mig rädd för vita män i kostym eller flanellskjorta...

Skrivet 21 nov 2009 11:25 karwal (Ej registrerad)

I Afghanistan produceras merparten av de opium som sprids över världen varför inställning till droger hos många "flykting barn" som kommer till Sverige är helt annan än den som finns här. Härförleden stod att läsa i massmedia om en ung mor i Afghanistan som gav sin lilla dotter opium för att hon skulle "hålla sig lugn" under tiden tiden modern arbetade med att väva mattor. De mångkulturella samhället är kanske på väg att ge oss en helt annan syn på droger.

Skrivet 21 nov 2009 10:44 Lennart Henriksson (Ej registrerad)

Nu har väl käbblandet hamnat en bit utanför huvudspåret.
Det handlar i huvudsak om att fattiga människor ute i världen använder sin energi och uppfinningsrikedom till att ta sig det landet Gosen, som Europa och Sverige ter sig på avstånd.
Som när Europa invaderas över Medelhavet; som när USA:s gräns mot Mexico läcker som ett soll.
När den svenska makteliten i sitt tungomålstalande försöker överglänsa varandra i "solidaritet", "mångkulturalism" och desto värre - i dumsnäll kravlöshet, då blir landet det som anses lättast att satsa på, trots det geografiska läget.
När kritiker känner sig tvingade att inleda varje inlägg med "jag är inte rasist" ger det en indikation på vårt samhälles trånsynthet, men i lika hög grad den intellektuella oförmågan att försvara en ståndpunkt utan att dissekera sig själv. Man kan inte idka anfall och självförsvar på samma gång!!
Slutligen: Sverige är inte världens socialbyrå -utanför rikspolitikernas värld.

Skrivet 21 nov 2009 06:59 Svenne (Ej registrerad)

Invandrare ! HUR mycket betalar dessa länder och hur mycket betalar Sverige? VI FÅR INGET FRÅN FN VI BETALAR och våra skattepengar till staten går till kommunerna för att ta hand om flyktingarna, men det är inte det som är problemet vi vill gärna hjälpa och så gör vi, väldigt mycket går till dessa länder men tyvärr försvinner en hel del i korrumptionen där men att FN skulle betala Sverige glöm det har själv jobbat åt FN (UNHCR) vars främsta mål är att lösa problemen på plats så folk kan stanna i sina hemländer och leva som dom är vana med, bäst för alla!

Skrivet 21 nov 2009 00:28 invandrare (Ej registrerad)

Till Svenne :::::::::> Du har helt fel, eftersom de pengar vi får är inte av kommunerna eller av svenska staten , men det är FN som betalar för oss och en del kanske undrar varför FN är oroat över att pengarna ska betala för flyktingar? Svar: Har du tänkt på varför USA: s armé i Irak och Afghanistan och andra länder och vad de gör där! Vart går du välstånd i dessa länder områden??? Ja , det är plundras av ockupationen, och en del av denna enorma rikedom ut till flyktingar över hela världen, och en av dessa resurser är Oljerikedomar . varför tror du att jag måste jag tacka er? ska Jag tackar er för att ni hatar flyktingar, eller vad?
Eller för att ni inte respekterar flyktingar eller varför?

Skrivet 20 nov 2009 23:34 invandrare (Ej registrerad)

Till Svenne :::::::::> Du har helt fel, eftersom de pengar vi får är inte av kommunerna eller av svenska staten , men det är FN som betalar för oss och en del kanske undrar varför FN är oroat över att pengarna ska betala för flyktingar? Svar: Har du tänkt på varför USA: s armé i Irak och Afghanistan och andra länder och vad de gör där! Vart går du välstånd i dessa länder områden??? Ja , det är plundras av ockupationen, och en del av denna enorma rikedom ut till flyktingar över hela världen, och en av dessa resurser är Oljerikedomar . varför tror du att jag måste jag tacka er? ska Jag tackar er för att ni hatar flyktingar, eller vad?
Eller för att ni inte respekterar flyktingar eller varför?

Skrivet 20 nov 2009 20:53 asis (Ej registrerad)

Man ser direkt att killarna på bilden har rent mjöl eller vad det kan vara i påsarna.

Skrivet 20 nov 2009 20:44 Svenne (Ej registrerad)

Till "invandrare" re "Förenta nationerna UN som betalar oss varje månad löner, och betalar till kommunen också, så att ta hand om flyktingarna..."
Vilket kvalificerat struntprat, Sverige betalar till FN och inte tvärtom, vart skulle FN få pengarna ifrån? något av de länder därifrån folk flyr ifrån?
Var tacksam att vi tar hand om er ta och visa lite respekt för det tack!

Skrivet 20 nov 2009 20:15 SD (Ej registrerad)

Och att börja skylla ifrån sig på personalen och sätta fokus på att DE gör fel.........näe, nu får det verkligen räcka!
Eller ska de tvingas säga upp sig och få veckovis karens på kassadagar och sen söka jobb som inte finns idag och det med referenser utifrån att personalen sagt upp sig själv pga att DE skulle ha gjort fel i detta?
Snälla............vakna och se vad som händer med oss alla!

Skrivet 20 nov 2009 20:06 SD (Ej registrerad)

Man tar seden dit man kommer, det gäller ALLA och ÖVERALLT på jordklotet.
Och otroligt att kommentarerna i DENNA artikel får vara kvar, de tidigare har ju tagits bort och stängts av.

Skrivet 20 nov 2009 18:46 Returbiljett (Ej registrerad)

Vissa fattar ingenting, alla svenska kommentarer säger vad då....

Skrivet 20 nov 2009 18:01 Besviken (Ej registrerad)

Härntabo:
"Hm, jag har bott nedanför semret, alltså en av de undre lägenheterna i samma hus, och jag VET att någon, åtminstone för några år sedan, rökte hasch."

Ja fy! Tänk att när jag var ung så var detta med hasch något som vi "riktiga" härnösandsbor hade monopol på! Här kommer de och tar vår grej på det där viset! Ingen respekt alls! Någon borde informera deras föräldrar så de får ta dem i örat, som våra vita medelklass föräldrar gjorde med oss.

Men hur var det nu... just ja... ensamkommande(!!!) flyktingbarn.

Skrivet 20 nov 2009 17:54 invandrare (Ej registrerad)

amen va fan är det VARFÖR tror ni att vi liver av era penger !!!!!!!!!! det låter mycket konstig .. bara så att ni veta en sak ::::::> ( Förenta nationerna UN som betalar oss varje månad löner, och betalar till kommunen också, så att ta hand om flyktingarna.
Detta innebär att kommunal förmån för flyktingar. Det finns de som har arbete och få deras egna lön, det är deras rättighet.
Och inte vågar säga att de flyktingar som lever på bekostnad av Sverige detta är inte sant )
Och glöm inte att sverige komma aldrig att klara livet utan invandrare ( Detta är realistisk ) .
Ni som hatar flyktingarna, hoppas jag att ni kan försöka ändra dina visioner ...
Försök att förändra ditt liv, blanda med andra och tänka i alla riktningar inte i den riktning du vill .
*.*.*.* ALLA FÖR SVERIGE OCH SVERIGE FÖR ALLA *.*.*.*.*

Skrivet 20 nov 2009 16:26 Klas (Ej registrerad)

Så ovanligt att en mängd invandrarfientliga kommentarer kommer på en nyhet publicerad på "Härnösand".

Skrivet 20 nov 2009 15:17 123 (Ej registrerad)

Någon person är fel inte alla.Kanske någon av de gjorde fel men inte alla.De blev stor med krig blod såna sakar.De gick inte skolan nu de är 14,15 år gammal och de vet inte ingating vi måste tänka lite på. Man måste tänka lite först och sen säga. I de länder som finns krig det är inte barns fel.Kanske de vill inte det kriget också och hela europa kom de utan pass och alla slags problem med pengar med skrivkunnig och med mer.Vi måste tänka att de har hjärta också.De är också människor.Vi måste vara altruist for de och inte rasist.Man måste tänka när vattnet droppar sakta ock sakta på en sten äntligen stenen blir hål och de samma sten vi är samma vatten vi måste lära de hur man kan leva.det är så att vi måste vara tyst de ska veta själv att de var fel .Kanske en eller av de är fel inte alla

Skrivet 20 nov 2009 02:07 johansson (Ej registrerad)

det är bara måste kommenteras!
varför har diskustionen uppstått? troligtvis har den nån grund i alla fall, jag tror inte personalen på semret mår dåligt över att dessa "ungdomar" sköter sej snyggt och läser en rad ur koranen innan dom nattar kl 23.
däremot är jag ganska övertygad om att ungdomarna i fråga faktiskt inte anser att det är några problem, vad som är vardag för vissa kan vara väldigt främmande för andra.
ta seden dit man kommer, är ett uttryck som inte verkar läras ut på flyktingmottagningen.
fördomar finns och sprids pga av såna här incidenter
jag är inte "rasist" men om jag blir jagad av en svart man vet jag att det är lönlöst att försöka springa ifrån han.

Skrivet 20 nov 2009 01:35 Cheka (Ej registrerad)

Jag är invandrare , jag är inte kristen o inte muslim o ingenting MEN JAG ÄR MÄNNISKA jag har hjärta o gärna o känn o samveta som alla ni och andra människor har . alla krigen som ni ser nu i mitt land är inte mitt fel eller de andra heller , vi behövar någon som hjälpar oss det är därför fick vi komma hit till sverige , jag komma aldrig tänka att jävlas mot svenskar eller sverige , Men så här är livet i hela världen negativ och positiv även i sverige samhälle det finns många svenskar kriminella som stjäla och göra dumma saker men det betyder inte att alla svenskar är samma , jag är med att det finns mycket invandrare som gör såna saker men ja svär inte alla , jag kommer hit bara för att jag vill ha ett bra liv o framtiden och få ro inte för att jävlas med svenskar ..... Nu vill jag tacka alla som hjälpar invandrare och alla som förstående mot invandrare (en av semret elever )

Skrivet 20 nov 2009 01:18 Bosse (Ej registrerad)

Till...L..."lugna ner dig "...Vad har du emot, pensionärer, sjukpensionärer, arbetslösa??? Ska den gruppen av människor, inte få ha en åsikt???
Du har, tydligen, som en del andra, skygglappar för ögonen. Du blundar för den neddragning som drabbar det mesta i "vårt" land t.ex. skola, sjukvård. åldringsvård, räddningtjänst, polis m.m.m.m. Det är ju ekonomi, det handlar om, pengarna räcker inte. Jag skriver, samma, som jag skrivit tidigare...Sverige, kan inte vara socialbyrå, åt hela världen...

Skrivet 20 nov 2009 00:34 Catrine (Ej registrerad)

L : Skönt att det finns nån som visar lite EMPATI mot andra människor! Heja!

Skrivet 20 nov 2009 00:16 L (Ej registrerad)

Nu vet jag inte om jag blandar ihop det, men jag läste att man kan få hängbröst av vaccin. Kan det vara så att det hänger ihop med den häringa diskussionen?

Man blandar friskt med egna åsikter - förstärkta av de rätta sidorna på internet - med en del sådant som andra skrivit.

Det kommer alltid att finnas små människor som inte gärna vill vara tvungna att tänka så långt. Låt oss acceptera dessa också.

Har man inte bättre att göra än att sitta och kommentera här (ja, jag vet att jag gör det själv), så ska man nog se över sitt liv. Jag ser att de flesta kommentarer är skrivna mitt på dagen... har ni inget jobb att sköta...? Är ni pensionärer...sjukpensionärer...arbetslösa...eller vad...?

Skrivet 19 nov 2009 22:18 Rätta mig om jag har fel. (Ej registrerad)

Jag bor i närheten av en skola i Ö-viks och på den skolan är det så många nationaliteter 65% invandrare och 35% svenskar. Det är från
åk 1-9. Det har blivit status att prata som invandrarna, när mitt Svenne barn gick på högstadiet så kunde han nästan inte prata svenska till slut, det kunde låta "va fan vill du på mej da" eller "do ä bra, mycke bra",osv. vi måste se till att alla invandrare inte hamnar på samma ställe det funkar liksom inte, vi måste ju tänka på våra egna barn och ungdomar också, jag menar vi ser på tv varför de har snusnäsdukar på huvudet och även sådana knutna för munnen, du behöver inte gå långt, du behöver bara slå på tvn och titta på hur det ser ut i Arabländerna det är ju därifrån det kommer. Och svenska ungdomar hade ju ingen koll på läget från början och fattade inte betydelsen med det hela utan de tyckte att det bara var häftigt, men det tror jag dom inte tycker idag när dom måste välja färg på näsduken för att få tillhör ett vist gäng. Titta på rosengård.

Skrivet 19 nov 2009 21:48 Lennart Henriksson (Ej registrerad)

Nationalekonomen Jan Ekberg skriver i en rapport till regeringen:
"De positiva effekterna av invandringen är små, den ökar befolkningen, vilket ställer högre krav på den offentliga servicen. Som mest ges, om invandrarnas representation blir god på arbetsmarknaden och vi får en liknande situation som på 60-talet, ett BNP-tillskott på 0,7 %.
Blir däremot integrationen på arbetsmarknaden dålig blir det negativ effekt på de offentliga finanserna. Det finns inte några starka finansiella argument för framtida invandring - undantagandes specialister".
De sistnämnda skrämmer marginalskatterna bort. Migrationens årliga kostnader bedömer Ekberg till 60 miljarder.
Att alla människor skulle ha samma rätt till Sverige som de nu bosatta är förstås tokigheter. Så ser inget folk på klotet på saken. Så länge stora skillnader i materiell standard finns mellan länder och kontinenter är fri invandring omöjlig!!

Skrivet 19 nov 2009 21:45 Jens (Ej registrerad)

Till Rätta mej: F*n vad du hittar på, tala om vilken skola som har 65% invandrare.
Snus näsduk på huvudet är knappast en invandrar grej.

Skrivet 19 nov 2009 20:44 Rätta mig om jag har fel. (Ej registrerad)

Jag bor i närheten av en skola i Ö-viks och på den skolan är det så många nationaliteter 65% invandrare och 35% svenskar. Det är från
åk 1-9. Det har blivit status att prata som invandrarna, när mitt Svenne barn gick på högstadiet så kunde han nästan inte prata svenska till slut, det kunde låta "va fan vill du på mej da" eller "do ä bra, mycke bra",osv. vi måste se till att alla invandrare inte hamnar på samma ställe det funkar liksom inte, vi måste ju tänka på våra egna barn och ungdomar också, jag menar vi ser på tv varför de har snusnäsdukar på huvudet och även sådana knutna för munnen, du behöver inte gå långt, du behöver bara slå på tvn och titta på hur det ser ut i Arabländerna det är ju därifrån det kommer. Och svenska ungdomar hade ju ingen koll på läget från början och fattade inte betydelsen med det hela utan de tyckte att det bara var häftigt, men det tror jag dom inte tycker idag när dom måste välja färg på näsduken för att få tillhör ett vist gäng. Titta på rosengård.

Skrivet 19 nov 2009 20:33 Deus le volt (Ej registrerad)

Det är ju synnerligen märkligt. Oavsett om man är kristen eller muslim så hävdar man alltid sin oskuld utifrån sin religion. Man svär på bibeln och man svär vid Allah. Jag tycker att vi ska införa två olika slags lagstiftiningar i Sverige. En lagstiftning för kristna och en för muslimer, den senare med Sharialagen. Vill man leva i Sverige som rättstrogen muslim ska man även dömas enligt Sharialagen. I exempelvis Iran tar man lyftkranar och hänger folk, i det kristna Sverige vårdar vi "otrogna" till bättring. Jag tycker vi ska ha två olika lagstiftningar om vi i detta land inte vill inordna oss i en enda lagstiftining dvs, den svenska lagstiftningen. Sluta att blanda ihop religion med lagstifting, som bl a det socialdemokratiska partiet verkar göra, med Mona Sahlin i spetsen. I den protestantiska världen frigjorde vi oss från relegionen för 500 år sedan genom Martin Luther, låt oss inte hamna 500 år tillbaka i tiden. Jag kommer aldrig mer att rösta på socialdemokraterna, förrädarpartiet

Skrivet 19 nov 2009 20:27 jangi palangi (Ej registrerad)

Det finns ingen person som är svensk eller det finns ingen människa som är invandrare i det här landet, alla är människor eller rättre sak alla har invandrat hit i olika tider.

För er som tror att Härnösands kommun förlårar pengar när de tar hit flyktingar, snarare är det tvärtom kommunnen tjänar mycket pengar med detta. Staten betalar alla kostnaden till Härnösands kommun.Och en sak till Härnösand behöver befolkning, enling SCB varje år minskar befolkningen i Härnösand med några hundra personer. Ett exempel härnösandshus AB skulle gick i konkurs om det skulle inte kommit nya hyrsgäster.

För er som tror att Staten är för snäll som tar emot så många flyktingar.
Det låter som att staten sympatisrar för medmedmänniskor.Faktumet är att staten finanserar långsiktigt på invandrare för att nya invånare är en osynlig resurs för ett åldrande land. Utan nya befolkning skulle inte Sverige klara sig efter 2050.
Sverige kan spela på riktig snäll roll om staten sluta exportera avrustning...

Skrivet 19 nov 2009 19:47 Örnsköldsvik (Ej registrerad)

Jag tycker att det har blivit så konstigt att så fort man öppnar mun så är man rasist man måste väl få ha en åsikt i sitt eget land. Varför tror vi att svenskarna inte vill fira nationaldagen den 6juni, jo för att det inte längre är vårt land utan vi delar den med hela världen. Om man tittar på tv den 6juni så är det oftast nysvenskar från något annat land som syns i rutan som firar nationaldag, media kanske tycker det är coolt. Jag såg en dokumentär från något land långt in i Afrikas djungel om en ung kille som fick frågan av reportern som gjorde dokumentären vad dennes största önskan var och till min stora förvåning sa han på sitt obegripliga språk att han ville åka till Sverige för att det finns så bra bidrag där. Som sagts tidigare så är jag inte rasist men nog är det väl konstigt att denne unge man från någon stam långt inne i Afrika inte viste något annat om Sverige än att vi har bra bidrag. Jag tycker att de som är fattiga och behöver hjälp ska få det, men fundera på det här

Skrivet 19 nov 2009 19:36 Lennart Henriksson (Ej registrerad)

De ansvariga börjar bli allt mera desperata över den migrationspolitik de frånhänt sig ansvaret för liksom en integrationspolitik som inte finns. Många invandrare, även hårt arbetande "utomeuropeiska" sådana, frågar sig hur riksdagen kan föra en sådan stollepolitik.
Nu föreslår (C) att nyanlända skall få praktikjobb i sex månader mot en ersättning av 15 000 - 20 000 i månaden.
I Göteborg föreslår borgarna och (MP) att skattefria zoner för företag skall upprättas, med tanken att den 65 procentiga arbetslösheten i enklaver som Bergsjön skall brytas.
I ett par rapporter i ämnet av Ruud Koopman i Journal of Ethnic and Migration Studes sågas Sverige som förande en "extrem och kravlös" migrationspolitik.
Sergio Carrera har kommit till samma slutsats i sin studie, liksom Jan Ekberg i sin (mörkade) rapport till regeringen nyligen.
Men med ögonbindlarna på trampar de etablerade partierna vidare ut på gungflyet.

Skrivet 19 nov 2009 19:31 Örnsköldsvik (Ej registrerad)

Skrivet 19 nov 2009 15:10 Tärögd (Ej registrerad)
Tänk er själva att komma till ett främmande land utan mamma och pappa. Barnen är våran framtid.

Jag har sett så många dokumentärer, de flesta av er har väl sett Mio, om inte gå in på www.svt.se och se den. Där kan ni se svart på vitt att föräldrarna skickade honom från Thailand till Sverige som barn typ 6-8 år till sin moster, för att tjäna pengar som han skulle skicka hem till sina föräldrar. Mostern orkade med honom så hon slängde ut honom på gatan, resten kan ni se på svt.. Jag är heller ingen rasist, jag är bara en ensamstående mamma som bor i en hyreslägenhet, och på markplan bor det 4st invandrarbarn också här utan föräldrar mellan 18-20 år, precis under oss. Det här är bara en av många, många händelser. För inte så länge sedan körde de vespa en hel helg i lägenheten vi kunde inte leva eller sova i vår lägenhet för ljudet, de blev inte vräkta, det är ju så synd om dem. Hade det varit jag så hade vi åkt ut

Skrivet 19 nov 2009 19:12 Tolken.. (Ej registrerad)

Sverige och våra folkvalda måste våga ta eget ansvar, och lyssna till vad debatterna om den såkallade flyktingmottagningen handlar om! I det klimatet som nu råder i landet Sverige, ställer sig också många invandrare frågan, när skall Sverige sluta ta emot så många? När vi alla som redan finns här tvingas leva i bostads områden där det nästan bara bor invandrare! Utbildningen som skall lära invandrarna svenska går på kryckor, det finns inga arbeten, det uppstår en mängd olika problem med att fösa samman så många olika nationalister, språk och kulturer! Att blunda för att det inte förekommer problem, droger och kriminalitet i dessa områden, visar bara att ingen bryr sig, ingen svensk politiker kan eller vågar inte säga något negativt om invandringen och alla olika problem den fört med sig! Att som svensk inte få tyck, tänka och att uttala sig fritt skall vara allas självklara rättighet, utan att bli kallad och stämplad som rasist!

Skrivet 19 nov 2009 18:41 dn (Ej registrerad)

jag har bara en fråga till alla...vill ni kasta ut alla invandrare som sköter sig dålig eller oxå dem som sköter sig bra i samhället??? för att på dem flesta inlägg som jag läst så är det ingen som påpekar vilka invandrare det gäller??

Om ni menar alla invandrare eller den delen av dem som sköter sig dåligt. Vill ni ha ut även dem invandrare som bott här länge elelr vilka??

Skrivet 19 nov 2009 18:20 en som tänker skarpt (Ej registrerad)

Vad göra? hela Sverige är knökafullt med muslimer som äter sig in längre och längre i det svenska samhället. Läste att det är Saud Arabien som pumpar in mängder med pengar i EU för att medlemsländerna ska ta emot alla dessa muslimer. Varför tror ni araberna vill åt Sverige?

Skrivet 19 nov 2009 18:06 Facit (Ej registrerad)

Mitt inlägg kanske inte passar in i denna debatt, men min undran är om det finns nån politiker som skulle kunna lägga korten på bordet vad invandringen kostar lilla Härnösand? samt om den påverkar andra förvaltningar inom kommunen tex, skola,omsorg,äldrevård mm, skulle vara intressant om nån vågar uttala sig om det! jag personligen tror att det överskrider budget med råge men övertyga mig om jag har fel. För är det något som aldrig blir berörda av nerdragning & åtstramning så är det invandringen har aldrig hört någon som har vågat yttra sig om det, men kanske är rasist då!

Skrivet 19 nov 2009 17:56 Fanan i topp (Ej registrerad)

"Storebror" hjälper fega svenska politiker att säga nej!:-)

http://nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid=150964513

Skrivet 19 nov 2009 17:47 Falk (Ej registrerad)

SD??? Vad ska SD göra då? Dom kanske minskar invandringen en smula men resterande politik då?
Dom har 0 erfarenhet av att styra sverige.

Skrivet 19 nov 2009 17:46 Stolt svensk (Ej registrerad)

Vid en första anblick blir jag irriterad då jag läser dem främlingsfientliga kommentarerna men efter en stunds eftertanke inser jag att det är inget att irritera sig över. Det är rädda individer, många med stora problem att stava, som endast vågar uttrycka sina åsikter i textform och gärna bakom ett alias. Om ni upplever problemet med integration så stort, varför bidrar ni då inte till att hjälpa dessa som är här istället för snacket om att kasta ut dem?

Skrivet 19 nov 2009 17:28 hästen (Ej registrerad)

Rösta på SD

Skrivet 19 nov 2009 16:43 blocknyckeln (Ej registrerad)

suck...ja nää nu får det bli ett slut på detta ser inte komunen/staten att det redan bor förmånga invandrare i sverige...Ta hand om sina egna först...ta hand om våra uteliggare..ta hand om alla ensamstående pappot och mammor och glöm inte att ta hand om alla gammla...sen när dom har det bra då kan man börja prata om att ta in flera....o så undrar folk varför rasismen är på fram marsch i sverige...

Skrivet 19 nov 2009 16:14 Falk (Ej registrerad)

Robert Nilsson: Du glömde bla etnisk rensing, fattigdom, förföljelse, terrorism.
Ni som tror att svenska ungdomar sköter sej bättre kanske ska öppna ögonen.

Skrivet 19 nov 2009 16:13 Bosse (Ej registrerad)

Anita, bry dig inte om Robert Nilsson...
DET ÄR VÄL INTE BARA "SOCIALBYRÅN" SVERIGE, som ska "betala"

Skrivet 19 nov 2009 15:56 Robert Nilsson (Ej registrerad)

Anita Johansson: Sa dom hur mycket det kostade för människor att bli immuna mot minor, kulor i huvudet och fallande bomber?

Du är inte helt med i matchen....

Skrivet 19 nov 2009 15:48 Svensk stolt rasist (Ej registrerad)

Ni skall vara jäkligt glada att jag inte är politiker.
Hade så varit fallet skulle för det första INGA permanenta uppehållstillstånd beviljas över huvudtaget.
Sköt dig och du kan stanna.
Gör ett brott som ger mer än 1 års fängelse så skall du fort som FAN ut ur landet direkt efter avtjänat straff.
Oavsett till vilket jävla land du nu kommer ifrån.
Dax att vi börjar ställa lite krav på dessa jävla IDIOTER som kommer hit och säger.

- Jag har det fan mycket bättre i mitt land..

Om det är så helvetes mycket bättre där så kan jag personligen ordna en fond tför dessa idioter dom vill hem.
Då kanske vi snart kan börja leva tryggt på gatan igen.

Och JAAAAAAAAAAAAAAAAAA.
Jag är rasist.

Men dom STÖRSTA rasisterna är deras egna landsmän som vill ha lugn och ro men inte kan få det pga alla idioter som bara förstör.

Micke i Gbg

Skrivet 19 nov 2009 15:16 Flinta (Ej registrerad)

Tårögd, att komma hit utan mamma och pappa är väl ingen ursäkt att inte följa lagar och regler!

Skrivet 19 nov 2009 15:13 Flinta (Ej registrerad)

Vem är denna mystiska persoon som tar sig in och tänder på boendet?

Samma person som tar sig in och röker vattenpipa, berusar de boende, avlossar soft airgun inomhus, ställer stulna cyklar utanför, orsakar bråk mellan de boende, bråkar med personalen mm.?

Är övertygad om att grabbarna har en fullständig klar bild för sig hur allt hänger ihop....

Skrivet 19 nov 2009 15:12 Bosse (Ej registrerad)

Helt RÄTT, Anita Johansson...
Tänk om alla människor, med "skygglappar" kunde förstå det där...

Skrivet 19 nov 2009 15:10 Tärögd (Ej registrerad)

Tänk er själva att komma till ett främmande land utan mamma och pappa. Barnen är våran framtid.

Skrivet 19 nov 2009 12:47 Närboende (Ej registrerad)

Detsamma gäller väl också då de stulna cyklarna som stått utanför detta hem för "små oskyldiga dunungar"? ;-/

Skrivet 19 nov 2009 12:25 Anita Johansson (Ej registrerad)


Hurvida männen på bilden är flyktingbarn eller inte låter jag läsaren själv avgöra, jag har min åsikt klar. Varje kommun som tar emot flyktingbarn får av staten (skattebetalarna) 1900 kr per dygn och barn. Det är mycket pengar och täcker inte på långa vägar de utgifter som kommunen får. Därför är det många kommuner som tackar nej pga att de inte vill förstöra hela sin budget (lägga ned skolor med mera).

1900 kr x 365 = 693 500 kr per år per flyktingbarn som till 10-20% är pojkar, konstigt att de är de som bedöms vara mest i nöd? Har flickorna i dessa länder det mycket bättre?

Jag menar att för dessa pengar kan man göra mycket mer på plats i deras hemländer.
Läkare utan gränser säger att:.
500 kronor kan behandla 100 personer för hjärnhinneinflammation.
250 kronor kan rädda livet på ett mycket svårt undernärt barn
150 kr kan rädda 15 personer från att dö i kolera

Jag tycker att man prioriterar helt fel när man istället för att hjälpa flickorna i deras hemländer

Skrivet 19 nov 2009 12:04 Thomas (Ej registrerad)

"Rasist" är det svenska språkets mest urvattnade och löjliga ord.

Jag är gärna "rasist" om någon vill kalla mig för det för att känna att de får lättare att stämpla personer som inte tycker som de.

Skrivet 19 nov 2009 11:36 Vård och omsorg (Ej registrerad)

Jag skulle vilja veta om det bara är tonårspojkar som kommer som barnflyktingar till sverige. Vad jag vet så blir väl även flickor föräldralösa och inte bara pojkar. Dessa barn ska ha psykhjälp och vård, inte springa omkring på stan odyl, om de kommer från krigshärjade länder så kan de inte må bra. Finns det någon statistik på hur många ensamma flyktingbarn som är pojkar och hur många som är flickor eller hjälper vi inte flickor i det jämnställda sverige.

Skrivet 19 nov 2009 11:13 Roberth (Ej registrerad)

Domedagen detta är inte mina medmänniskor tala för dig själv!

Skrivet 19 nov 2009 11:09 Bosse (Ej registrerad)

Bästa kommentaren har just tagits bort...FRUKTANSVÄRT!!!
Tror den var skriven av Anita johansson el. Jonsson, kommer inte ihåg...
VI FÅR INTE TYCKA VAD VI VILL I VÅRT "EGET" SVERIGE I DAG!!!
För övrigt är det många bra kommentarer här ovan, vi får väl se, hur länge dessa får vara kvar...Ej, rasist, men ekonomisk...

Skrivet 19 nov 2009 10:52 anna (Ej registrerad)

ellen (Ej registrerad) skrev: härnösandsfolk i sin klyftigaste dager... att den här stan orkar.. nog märks det att stan håller på att lägga ner, då tar dom å skriver nåra medmänskliga rader i byatidningen. Härnösand-stan där vi verkligen bryr oss om varandra. kanske en ny slogan??

Word!

Skrivet 19 nov 2009 10:50 Domedagen (Ej registrerad)

Hjälper man inte sina medmäniskor här på jorden så ska ni inte tro att ni får något tillbaks eller.

Skrivet 19 nov 2009 10:37 Kalle (Ej registrerad)

Att våga tycka, tänka och skriva fritt, är och skall vara en självklarhet i ett land som säger sig stå upp för ett fritt, öppet och "folkstyrt" samhälle!

Skrivet 19 nov 2009 10:34 ellen (Ej registrerad)

härnösandsfolk i sin klyftigaste dager... att den här stan orkar.. nog märks det att stan håller på att lägga ner, då tar dom å skriver nåra medmänskliga rader i byatidningen. Härnösand-stan där vi verkligen bryr oss om varandra. kanske en ny slogan??

Skrivet 19 nov 2009 10:26 Forskaren (Ej registrerad)

Är Sofia ledig i dag?(ironi)
När ska detta vansinne ta slut, Ta hand om våra egna först och se till att problemen i Rosengården blir lösta först. Sen undrar jag hur många flyktingar bor i Danderyd kommun? Muslimer är inte bättre än andra religiösa grupper. Jag måste också medge att dessa två på bilden inte kan vara barn, sen undrar jag när våra ungdomar ska få samma möjligheter till bostad och bidrag till möbler m.m. När dom vill flytta hemifrån. Har man inga Idhandlingar eller pass, så får man åka hem igen, för det är väl så det ska fungera. Sverige måste sluta att var en fristad för brottslingar och terrorister, Lös problem här först sen kan vi ta hit folk som är tacksam och verkligen behöver skydd och hjälp.
Allt det här kommer att sluta olyckligt, och då undra jag vart ska vi svenskar fly då, vi som inte vill konvertera till muslimska tron och bli begravda i en potatis åker i Sollefteå.
/ Låt Stå./

Skrivet 19 nov 2009 10:19 Robbe (Ej registrerad)

INga barn och dessutom var är deras papper och pass hur kom de in i landet? Hur kom de genom hela Europa? Ska ni ta bort detta inlägg med då det ej passar er?

Skrivet 19 nov 2009 10:09 Lennart Henriksson (Ej registrerad)

Det ordnar sig nog för "barnen", ty (C) föreslår att alla "nyanlända" skall erbjudas "praktikplatser" med upp till 20 000 kronor i månaden i lön. Om regeringen snålar ytterligare på arbetslösa och långtidssjuka medborgare går det nog att bereda plats i budgeten för mera solidaritet med omvärlden.
Bara inte 7,2 % hade sagt sig vilja rösta på (SD) om det vore val idag - finns där ett samband?

Skrivet 19 nov 2009 09:53 Medborgare (Ej registrerad)

Yttrandefrihet vad är det och vad betyder det?

Skrivet 19 nov 2009 09:52 Micke (Ej registrerad)

"Kanske tona ner Hip hop stuket. Att de ut som Ali G gör inte saken bättre."

Hur ser DU ut själv Man bites dog? Ska vi döma dig pga din klädstil? Du är verkligen skrattretande när du skriver så där.
Men jag tror gott om människan och jag tror att du skrev så där för att du vill provocera eller synas.
Att lä sig som en Hip hopare betyder väl inte att man för den skull är kriminell?
Min kusin är Hip hopare och klär sig som så och han lever på sin musik och är en bra förebild för många unga människor (och kanske även äldre).
Nåja, jag hoppas att du tänker till innan du skriver nästa gång.

Skrivet 19 nov 2009 09:12 Thomas (Ej registrerad)

"Rasist" är det svenska språkets mest urvattnade och löjliga ord.

Jag är gärna "rasist" om någon vill kalla mig för det för att känna att de får lättare att stämpla personer som inte tycker som de.

Skrivet 19 nov 2009 09:07 HK (Ej registrerad)

Ensamkommande flykting"barn".
Hmm, tycker det ser ur som dom är i den senare delen av 20-års åldern, vilket innebär att man borde uppföra sig därefter....

Skrivet 19 nov 2009 08:57 Konstigt (Ej registrerad)

Men vem skulle kunna ha startat branden? Jag uppfattar det som att det var nattetid och att branden startade i nåt köksskåp eller liknande.. skulle någon ha tagit sig in nattetid och börjat elda då? Låser man inte hemmet?

Skrivet 19 nov 2009 08:44 Man Bites Dog (Ej registrerad)

Intressanta kommentarer. Ni som är på Semret 21 får väl se till att leva upp till det ni säger, dvs att ni är ok. Som man uppträder blir man bemött. Folk uppskattar folk som är ödmjuka, dvs att man inte är kaxig utan behandlar andra som man själv vill bli behandlad. Visa folk runt omkring er att ni är så bra som ni säger så ordnar det sig. Men fråga er själva om ni kan göra något bättre, för att folk skall tro er. Kanske tona ner Hip hop stuket. Att de ut som Ali G gör inte saken bättre.

Skrivet 19 nov 2009 08:30 Jonas (Ej registrerad)

Attityd är väl det som kan ge fantasin näring. Att ställa upp framför tidningens kamera i gängrelaterad huvudbonad är väl inte den smartaste idén. Det kan ju reta upp någon annan, som är just kriminell. Själv gick jag på stan i Sundsvall och 3 för mig stora skinnskallar mötte mig, mitt i stan, det var inte förrän de sista metrarna jag såg att två av dem var präster. Tolkningar går fort...
Personalen på Semret har ett stort ansvar att informera om de sociala koderna och inte bara skjuta undan allt som händer med argumentet: -"De är ju bara ungdommar"
En fråga jag har för övrigt.. Kanske någon kan svara?
Men varför lyckas kommunen fösa ihop "alla" invandrare till Utmarkstigen och kullen. Det blir ju faktiskt naturligt, lilla Rinkeby och Tensta. Är det en klok integrationspolitik?

Skrivet 19 nov 2009 08:27 camilla (Ej registrerad)

johan:

det är ha väl inte med saken och göra. dom är väl inte kriminella bara för dom bär en slöja på huvudet eller säger yoo mannen osv i varje mening! för dom sakerna du nämnt visar väl inte vilka personer dom egentligen är. är du rasist så tycker jag att du kan hålla det inom dig. och jag känner en av dom där killarna och han är snäll och inte kriminell för att han snacka som alla andra utlänningar!!

Skrivet 19 nov 2009 08:18 Johan (Ej registrerad)

Dom har inte funderat på att ta av sig den där skiten på huvudet, försöka anpassa sig till det land dom är i, sluta med yoo maan osv? Kanske försöka vara allmänt trevliga och inte vara som en vanlig "standard stöddig utlänning"

Skrivet 19 nov 2009 07:46 Härntabo (Ej registrerad)

Hm, jag har bott nedanför semret, alltså en av de undre lägenheterna i samma hus, och jag VET att någon, åtminstone för några år sedan, rökte hasch. Antagligen inte någon av dessa grabbar eftersom folk inte uppehåller sig särskilt länge på Semret, men att det inte skulle förekomma är snicksnack.

Innehåll

Mittfältet - annonser
Vill du synas här ring 0660-295533  

Senaste nytt

Tågtrafiken ställs in (Örnsköldsvik)
BAE Systems Hägglunds varslar 150 (Örnsköldsvik)
Ingen kunglig glans på tågen (Örnsköldsvik)
Efter skyltbråket: "Vi ber om ursäkt" (Sollefteå)
Hallstahotellet till salu - kommunen inte intresserad (Sollefteå)
Överskott i Sollefteås budget (Sollefteå)
"Orolig att det bara är början" (Örnsköldsvik)
Fast på Botniabanan (Örnsköldsvik)
Ökad befolkning kan ge miljonklirr (Örnsköldsvik)
Fler sjönära bostäder i Kramfors? (Kramfors)
Ö-vik planerar HVB-hem (Örnsköldsvik)
Det planeras för biogas (Kramfors)
Älgolycka i Tarsele (Sollefteå)
Valaffischer stulna (Kramfors)
Allmänheten larmade om rattfyllerist (Sollefteå)
Fel säga upp anställd (Kramfors)
"Spännande med vårdsamverkan" (Örnsköldsvik)
SBO köper Solsidan? (Kramfors)
Här klarar fyra av fem mc-kortet (Örnsköldsvik)
Höga hastigheter skrämmer i Lunde (Kramfors)
En till sjukhus efter krock (Kramfors)
Kattungar lämnades att dö (Sollefteå)
Kris för Hoppets Stjärna (Örnsköldsvik)
20-åring dömd för misshandel (Örnsköldsvik)
Drack stor mängd alkohol - tog biltur (Örnsköldsvik)
Hela listan Förminska listan
luft 200x10
luft 200x10
luft 200x10
luft 200x10

Kontaktinformation