Härnösand
Kommentarer (36)
Skrivet 22 jan 2010 01:05 (¤) (Ej registrerad)
Här en länk om dödande del 7. Sverige är väl inte på väg att förbereda, genom att kopiera efter det kinesiska kommunistpartiets användning av terror, för att nå sina egna dolda mål. Se denna video del 7 om "Nio kommentarer om kommunistpartiet" som handlar om dödandet i det kinesiska kommunistpartiets historia.
Del 7
http://www.youtube.com/watch?v=G0naai5QJ54
Här kan man se del 1-6 (del 8-9 kommer inom kort)
http://www.tuidang.se/pages/se/nio-kommentarer/titta-pa-nio-kommentarer.php
Skrivet 18 jan 2010 22:25 Pacifist (Ej registrerad)
Allt tyder på att Sverige planlägger ett anfall mot Ryssland även Iran tillsammans med Natostyrkorna. Man anser det nödvändigt att återta kontrollen över Ryssland som tillhörde det forna Sovjetunionen, en kontroll kommunisternas upphovsmän tappade när muren föll. Tolgfors ändrade uppfattning om det svenska försvaret ganska snabbt, efter Georgienkriget, som man visste skulle misslyckas, men som skulle ge dem mandat att gå vidare i sina förberedelser. Sverige är redan med och dödar Afganska motståndmän, kvinnor och barn, med olika vikarierande motiv, som förändrar sig ständigt. De svenska styrkorna kan även snabbt vändas mot de egna svenska motståndmännen (terroristerna) i Sverige, som motsätter sig den nya makten. De som förespråkar vapenbruk för att lösa konflikter tillhör ondskans skara och går dess ärenden. Det går inte att vinna över ondskan, med dess egna metoder.
Här kan man läsa mera om Kommunister och Nazister
http://www.savethemales.ca/000275.html
Skrivet 17 jan 2010 22:08 Fidel (Ej registrerad)
Försvaret borde koncentrera sin verksamhet på understöd, inte Afghanistan men Haiti, utan USA s inblandning.
Haiti ligger för nära, och är en banrepublik till USA, därför är katastrofen katastrofal.
USA bedriver krig mot fiktiva motståndare.
Fidel Castro
Skrivet 16 jan 2010 16:40 läst ansökan (Ej registrerad)
re: fredrik, bullermatta med flera. jag har läst ansökan och det måste finnas gott om blindskrift mellan raderna som ni hittar med dessa hisnande historier ni dra upp. tror ni på alla era scienefiction historier som rabblas upp, gör ni det så måste ni komma tillbaks till verkligheten istället för att leva in konstig påhittad livsbubbla. för en tid sedan så var det också någon som trodde att hangarfartyg skulle komma till härnösand för att man skulle prova atomvapen på härnöns skjutfält, vilka hjärnor dom här personerna måste ha. ska vi komma framåt i härnösand då måste vi sluta använda miljöpartisternas mest använda ord nej, nej, nej så att vi får någon utveckling och framåttänkande i härnösand. gävert fortsätt att gå rätt väg och kör över tjänstemännen som är motsträvare och idefattiga så har du härnösandsborna med dig ett antal till framöver.till huvaligen det är 60 pers som har sin arbetsplats hos försvarsmakten i härnösand
Skrivet 16 jan 2010 09:29 Fredrik (Ej registrerad)
Bra att några Härnösandsbor har läst ansökan, gällande planer och dragit korrekta slutsatser! Det handlar inte om några fjuniga hemvärnsungdomar med en Ak 4 några sommardagar per år. Vad som gäller är t e bataljon från främlingslegionen med understöd av modernt artilleri och moderna pansarfordon. Bristen på skjutfält i centrala Europa kan innebära att Härnösand blir ett lockande alternativ. Och enligt många insändare är ju de två fälten väldigt bra och effektiva.
Skrivet 16 jan 2010 09:18 M (Ej registrerad)
Men snälla "Lägg ner" hoppas du skrev det där inlägget efter några fredagsgroggar för mycket eller att du bara driver med oss andra : )
Har du någon som helst referens till att det ska sjutas med ammunition med utarnat uran i eller kemiska/biologiska stridsmedel?
En större internationell övning är ju i sig inte beroende av att det finns ett skjutfält utan skullle kunna hållas utan det. Desutom tror jag att övningsfältet på Härnön är för litet för detta, jamför med övningen Cold Response som brurkar hållas i Nordnorge. Denna övning tar upp en mycket större yta.
Vad spelar det för roll om det är svenska eller utländska vapen som testas på skjutfältet, tror inte de bullrar olika. Tidigare inlägg om att det ska testas flygburna vapen ställer jag mig höst tveksam till. Jag tror det för det första ej kommer att vara tillåtet av säkerhets och bullerskäll. Dessutom finns det i norbotten/lappland en världsunikt övingsfält för att göra just dessa tester med närhet till bla, F21.
Skrivet 15 jan 2010 23:50 Bullermatta över Härnösand (Ej registrerad)
Beroende på vindarnas riktning kan ljudet från provskjutningarna höras av alla i Härnösand. Vem vill (om vinden ligger på) höra ljudet av automatvapen och kanoner? Vem vill bli påmind om människans primitiva sätt att lösa konflikter? Nog finns det en och annan som kommer att överväga att flytta från Härnösand och blir det känt att det krigslarmar i Härnösand, kommer ingen att flytta hit och Härnösand blir en s.k. förlorarkommun med krympande resurser för dem, som blir kvar.
Vilket varumärke för Härnösand detta blir! En mental och ekonomisk katastrof!
Skrivet 15 jan 2010 23:35 Lägg ner (Ej registrerad)
Vid testerna kommer nya vapentyper att prövas, främst sådana som är flygburna. Man kommer att pröva vapensystem med nya former av ammunition och drivmedel. Dessutom ser man möjligheten att ostört kunna testa försvarsvapen mot såväl kemisk som biologisk krigföring. Det är ju inte heller uteslutet att NATO vill testa effekterna av utarmat uran i vapensystemen, vilket användes av USA i Gulfkriget och i Jugoslavien med omfattande hälsoproblem, cancer och skador hos soldaterna samt missbildningar hos deras avkommor.
Stoppa detta vansinne!
Skrivet 15 jan 2010 23:31 Huvaligen (Ej registrerad)
Tillståndet är på 260 dagar! Ansökan gäller nya vapensystem och utvidgade skjutfältsområden!
I december 2004 beslutade riksdagen att genomföra Operation snö, mörker och kyla, som innebär att Sverige bjuder in främmande makter att testa nya vapen och vapensystem i Norrland. En del av dessa tester har redan utförts på Härnön och kan enligt utredningen SOU 2004:77 sid 136 komma att utökas.
Tror ni att detta är en lekstuga? Nej, hit kan internationella övningar förläggas.
Stoppa skjutfälten!
Lägg ner den militära verksamheten.
Detta är inte värt 23 arbetstillfällen!!!!!!
Skrivet 15 jan 2010 12:15 Niklas (Ej registrerad)
Nä precis ! artilleri är hänvisat till skärsviken....om det nu är klassat och godkänt fortfarande för dessa pjäser
Skrivet 15 jan 2010 09:55 M (Ej registrerad)
Du "Stäng fälten", tror du på fullaste allvar att Försvarmakten kommer att ha hela skyttebataljoner på skjutfältet 260 dagar om året?
Tror knappast att man får skjuta med artilleri på det skjutfältet, möjligtvis med granatkastare.
Skrivet 15 jan 2010 09:43 Stäng fälten (Ej registrerad)
Den ansökan som diskuteras handlar inte om några ungdomar i uniform som några dagar övar på skjutfältet.Ansökan gäller 260 skjutdagar per år, med skyttebataljon (ca 700 soldater) artilleri och pansarfordon. Om någon tror att detta går ljudlöst och skadefritt så måste man vara oerhört blåögd. Och det är kanske flertalet Härnösandsbor?
Skrivet 15 jan 2010 07:11 Jobbar trots allt på ön (Ej registrerad)
Det är väldigt bra att Härnösand har kvar skjutfälten och verksamheten! Rekreationsmöjligheterna garanteras ju faktiskt av att Försvarsmakten håller ordning på området! Tänk på det! Dessutom innebär ett antal soldater som utbildas varje år ett välkommet tillskott till vårt näringsliv! Och om vi härnösandsbor skulle vara lite mer vidsynta kanske vi till och med skulle kunna få folk att flytta hit. Folk som kanske skulle betala skatt här. Mer skatteinkomst = utveckling i stan! Alltså, ett bra beslut av Anders G! Dessutom tror ju en del att skjutfälten kommer ta över hela stadsbilden! Absurt! De ligger där de ligger. Ta fram en stadskarta och titta själva! Hela Ångermanland skulle kunna vara ute samtidigt i Härnösands skogar utan att de ens skulle behöva se varann. Även om de åtråvärda strövområdena på skjutfältet skulle vara avlysta en sån dag! Mer offentlig och privat verksamhet till Härnösand! Men det kanske är svårt att kombinera med vårt rykte om att vara motståndare till allt?
Skrivet 15 jan 2010 00:16 Toblerone (Ej registrerad)
Bra beslut Moderaterna och Centerpartiet!
I oblansalliansen (mp+s+v) verkar man tro att ett nej till skjutområdet ska säkra både en god miljö och framtiden för Härnösand. Rätt beslut var det som sagt, utvecklning, inte avveckling. Och som om vi skulle behöva mer rekreationsområden på Härnön? När ska obalansalliansen förstå att hela Härnösand snart bara är namnet på en skog ute i ödemarken?
Skrivet 14 jan 2010 22:38 M (Ej registrerad)
Jag tycker det beslut som Gävert har tagit är bra men jag undrar hur Försvarsmakten tänker. I Härnösand kommer det att grundutbildas soldater på tre månader, under denna tid kommer de knappast bli mogna att ha skjutningar på något skjutfält. De kommer gott väl att klara sig med de skjutbanor som finns. Förmodligen kommer också större delar av hemvärnet att läggas ned. Det närmaste stället som utbildar soldater på "riktigt" är i Enköping. Dit är det 40 mil. Till Boden är det 50 mil, Arvidsjaur 48 mil och Kungsängen 42 mil.
Känns som att skjutfältet kommer ligga långt ifrån "soldatproduktionen".
Desutom finns det flertalet skjutfält i både Bodenområdet och Mälardalen som bör kunnas nyttjas frekventare.
Skrivet 14 jan 2010 16:38 Flötet (Ej registrerad)
Hur kan någon påstå att skjutfältet är av riksintresse?
Man måste lyfta näsan en liten bit ovanför vattenytan innan man yttrar sig.
Skrivet 14 jan 2010 14:43 Niklas (Ej registrerad)
Errol N
Vad har din komm med saken att göra luva !
Skrivet 14 jan 2010 14:00 Errol N (Ej registrerad)
Ja, goddag ursäckta att jag stör så här sent. Vill du skänka en liten slant till såcialdemokraternas röstningfond?
-Aldrig livet, har jag gått och lagt mig så har jag gått och lagt mig
Ja här sliter man å släpar för att få´t å gå ihop
Så kommer det en fogda-f-n och snyter alltihop
Det är ju rent förjävligt som jag gnider å jag spar
Å inte får jag något över på den lön jag har
De måste va nåt fel när man får leva som ett svin
När vissa andra vräker i sig rom och Eau De Vie
Men har jag gått å lagt mig så har jag gått å lagt mig
Såssialdemåkraterna, Såssial, Sossi
Såssialdemåkraterna, Såssial, Sossi
Skrivet 14 jan 2010 12:20 Niklas (Ej registrerad)
Sluta nu och gnäll över Gäfverts beslut, han har hittat på mycket tok, men när han gör något bra skall även han få reda på att han jobbar i rätt riktning. Hur skall han annars veta att det går åt rätt håll !!!
Skrivet 13 jan 2010 22:42 Öviksbon (Ej registrerad)
Nu när Härnösand ska börja utbilda soldater igen så skriker folk om nedläggning, lustigt. Var ska de stackars rekryterna skjuta då kanske, Ö-vik eller Sundsvall?
Först en pluton 2010 och sen två 2011 och framöver. Dessutom alla hemvärnsövningar som t.o.m. drar folk från resten av det här landet i vissa fall. Behåll skjutfältet som det varlt.
Skrivet 13 jan 2010 22:05 muddus (Ej registrerad)
När tjänstemännen och generalläkaren säger nej så är det konstigt, men föga förvånande att Gäfvert tycker tvärt om. Se till att rösta bort den här pajasen i september!
Skrivet 13 jan 2010 21:51 lasse (Ej registrerad)
Det finns gott om skog och mark på fastlandet för alla friluftsvänner i Härnösand. Man behöver inte vara just där skjutfältet finns. Det finns andra ställen att ströva omkring på och idka friluftsliv. Bra att kommunen värnar om de få arbetsplatser som finns kvar i Härnösand. Det är faktiskt viktigare än att friluftsvännerna tvingas flytta på sig något. Riksintresset går ju dessutom före ett inskränkt lokalintresse precis som Gäfvert säger så varför slåss för en dödfödd sak. Och hur kommer det sig att statens organ Länsstyrelsen går i säng med lokala miljötomtar? Länsstyrelsen ska väl hävda det statliga riksintresset. Dags för Kungl. majt att ta sina betalda drängar i örat.
Skrivet 13 jan 2010 20:45 Motståndare till skjutfälten men inte 40-talist (Ej registrerad)
Varifrån kommer idén om att det är 40-talister som vill värna om en rofylld natur på Härnön??? Det frodas ett enormt förakt i kommentarerna kring denna fråga. Och nu har man också satt namn på en grupp och dumförklarat dem. Tråkigt att läsa alla spydiga kommentarer och generaliseringar. Efter att ha läst dagens nyhet i denna fråga undrar jag vad som hänt med begreppet demokrati i denna kommun. Måste olika åsikter kryddas med spydigheter och nedlåtande elakheter? OMOGET, FATTIGT och framförallt FEGT!
Skrivet 13 jan 2010 19:05 Sosse (Ej registrerad)
Tack ett strort TACK Gäfvert jag är inte moderat men glad för ditt förnuftiga beslut BRA jobbat.
Skrivet 13 jan 2010 18:53 Hvsoldat (Ej registrerad)
Skjutfälten var kanske av riksintresse, nör det fanns en fästning och ett militärt skyddsområde i Härnösand. Men att i dag kalla dessa små, kringbyggda stenskravel för "riksintresse" det är ju löjligt. Inte ens generalläkaren är positiv till stenskravlen!
Skrivet 13 jan 2010 18:34 En mycket oroad Härnösandsbo (Ej registrerad)
Anders Gäfvert, moderat, som förhoppningsvis gör sin sista sejour i Härnösands politiken. Man är faktiskt ledsen över att Härnösand måste ha politiker av en sådan sort. Expertis vad är det, det bryr jag mig inte om anser Gäfvert.
Bara för att vi har haft militären runt knutarna i många år, så betyder väl inte det att man måste fortsätta med dessa tokerier.
Ni som pushar för utbyggnad förstår antagligen inte hur stort det kommer att bli. Det räcker med det skjutande som är idag. Tänk också på alla invandrare som kommit hit från krigshärjade länder för att få lugn och ro, hur mår dom när det låter som kriget är löst ibland.
Härnösand blir ingen attraktiv stad att flytta till om det blir utbyggnad, kom detta ihåg,kanske jobba här, men inte bo och betala skatt här.
Skrivet 13 jan 2010 18:27 Klurifaxen (Ej registrerad)
Bra - nu kan äntligen Bond komma till skott!
Skrivet 13 jan 2010 18:24 km (Ej registrerad)
Bra!
Vill Kungens män öva på Kungens mark så är det klart att dom ska göra det.
Hundrastande 40-talister får hitta något annat ställe att vara på.
Skrivet 13 jan 2010 17:49 Stig Olov Högberg (Ej registrerad)
Turist!
Härnösand skulle fungera och utvecklas på ett betydligt bättre sätt om förbifarten byggs så att kommunen kan vidareutvecklas utan denna tunga trafik. enorma avgaser som långtradarna avger vid Trafikljusen och vinden ligger mot stan är inget att stå efter..När E4-Härnösand invigdes på 80 talet..påbörjades planeringen av Torsviksområdet och det byggdes en rund fastighet vid en av avfarten från E4-Härnösand mot Centrum det monterades en "Lysande topp på taket" som skulle locka massor med bilande turister att göra en avstickare in mot centrum för att göra lite affärsmän gladare..???.
Jag håller med.
Påskynda förbifart Härnösand.
Skrivet 13 jan 2010 17:00 Knut (Ej registrerad)
Generalläkaren och de tjänstemän som granskat tillståndsansökan hade en annan uppfattning. Men kunskaper är kanske inget som prioriteras i Härnösand? Varför bry sig om experter, när man kan vinna några röster i kommande val?
Skrivet 13 jan 2010 16:59 trängas i kön gör ni med (Ej registrerad)
jamen vi kan väll inte avstå från arbetstillfällen bara för att pensionärer ska linka runt på härnön. det måste finnas hur många ställen somhelst att promenera på förutom där.bakåtsträvar 40talister nej tack uuurk
Skrivet 13 jan 2010 16:29 pensionärhärnösandare (Ej registrerad)
Jaadu Anders. Här har du en som förstår dig. Du är inte dummare än att inte förstå att det gäller handla snabbt nu. För efter valet;har även du läst- kommer de bli en valförlust för högerna och centern som tidigar aldrig skådats i den svenska historien.Något vi, enenad pensionärskår på nästan två miljoner. om inte, se till att det blir.
Skrivet 13 jan 2010 16:20 Inflyttad (Ej registrerad)
Bra beslut, så ska en slipsten dras klart att vi ska ha den verksamheten kvar (den tummetott som blev över då Försvarsmaken FM lade ner allt annat) och jag har aldrig störts av att man har verksamhet där.
Låt FM bygga och utveckla hela området mer.
Promenerar ofta på vägarna på skjutfältet välplogat alltid inte ens inne i centrum där det så bra plogat. Och de få gånger (1 gång på 1½ år) jag blivit hindrad att gå det står jag gärna ut med för alla fördelar det betyder att vi har verksamheten kvar.
Skrivet 13 jan 2010 15:31 Jonas (Ej registrerad)
En aktiv försvarsorganisation är det enda som kan garantera medborgarnas åtkomst till det fina och välskötta friluftsområde som övningsområdet är idag. Att överlåta marken till kommunen är som att säga farväl till rekreationsmöjligheten. Vem tror ni skulle ploga och underhålla de fina grusvägarna om inte försvaret gör det? Kommunen lär inte ha budget får sådana extrasvängar.
Skrivet 13 jan 2010 15:26 Niklas (Ej registrerad)
Bra jobbat Gäfvert ! Äntligen fattar du beslut som är korrekt, det har skjutits på KA5 området länge och håller med dig det är inga nyheter att det smäller lite. Och personliga intressen som sommar stugor med mera får stå åt sidan vi kan inte bli en sovstad. Enbart till för slumrande 40 talister som vill åt området. löja och snikenhet med mera står bakom dessa personer. Nä utveckla skjutfälten och dra hit mera jobb. Och ja jag är hundägare själv och bor i närheten av dessa skjutfält och störs inte av dessa.
Kommentera:
Innehåll
NÄRA / Härnösandsbygden
Annat innehåll
Mest lästa Härnösand
Mest kommenterade Härnösand
Lagfarter - Nära
Senaste nytt från ST.nu
- Misstag ledde till hjärnskada hos bebis
- Sundsvallstjej prisad för sin blogg av Expressen
- Biltjuv greps av Ångepolisen
- Brister åtgärdade direkt på Grandins
- 20-åring misstänks för narkotikabrott
- Tryggare kan man vara - men det går åt rätt håll
- Två bilar i krock
- 77-årig jägare avled
- Hungriga tjuvar återvänder
- Valstuga utsatt för skadegörelse
KARTA/senaste vägskadan (5 st)
Senaste nytt
- 02/09
- Tågtrafiken ställs in (Örnsköldsvik)
- 02/09
- BAE Systems Hägglunds varslar 150 (Örnsköldsvik)
- 02/09
- Ingen kunglig glans på tågen (Örnsköldsvik)
- 02/09
- Efter skyltbråket: "Vi ber om ursäkt" (Sollefteå)
- 02/09
- Hallstahotellet till salu - kommunen inte intresserad (Sollefteå)
- 02/09
- Överskott i Sollefteås budget (Sollefteå)
- 02/09
- "Orolig att det bara är början" (Örnsköldsvik)
- 02/09
- Fast på Botniabanan (Örnsköldsvik)
- 02/09
- Ökad befolkning kan ge miljonklirr (Örnsköldsvik)
- 02/09
- Fler sjönära bostäder i Kramfors? (Kramfors)
- 02/09
- Ö-vik planerar HVB-hem (Örnsköldsvik)
- 02/09
- Det planeras för biogas (Kramfors)
- 01/09
- Älgolycka i Tarsele (Sollefteå)
- 01/09
- Valaffischer stulna (Kramfors)
- 01/09
- Allmänheten larmade om rattfyllerist (Sollefteå)
- 01/09
- Fel säga upp anställd (Kramfors)
- 01/09
- "Spännande med vårdsamverkan" (Örnsköldsvik)
- 01/09
- SBO köper Solsidan? (Kramfors)
- 01/09
- Här klarar fyra av fem mc-kortet (Örnsköldsvik)
- 01/09
- Höga hastigheter skrämmer i Lunde (Kramfors)
- 01/09
- En till sjukhus efter krock (Kramfors)
- 01/09
- Kattungar lämnades att dö (Sollefteå)
- 01/09
- Kris för Hoppets Stjärna (Örnsköldsvik)
- 01/09
- 20-åring dömd för misshandel (Örnsköldsvik)
- 01/09
- Drack stor mängd alkohol - tog biltur (Örnsköldsvik)














Ja till skjutfälten - trots kritiken
- Skjutfälten är av riksintresse vilket innebär att lokala intressen får stå åt sidan, säger kommunalrådet Anders Gäfvert (M).