Det blåser rödgrönt i Norrland
– Bra med lite eld i baken, kommenterar Lena Asplund, Moderaternas riksdagsledamot från Sollefteå.
Relaterat
Fakta
Så röstar Norrland
C 6,6
FP 3,6
M 16,0
KD 3,4
MP 7,9
S 51,1
V 8,1
ÖVR 3,2
Källa: SCB
Siffrorna som offentliggjordes från Statistiska centralbyrån i december visar samma trend för riket. Om det vore val i dag skulle regeringspartierna C+FP+M+KD få 42,5 procent av rösterna och oppositionen S+V+MP 50,0 procent. Dessutom skulle Sverigedemokraterna, SD, slinka in i riksdagen med 5,1 procent.
Uppåt 9 000 personer ingår SCB:s urval. Det innebär att resultatet blir statistiskt intressant även när det bryts ner på regional nivå.
I de fyra Norrlandslänen Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland visar svaren från 891 personer en förkrossande rödgrön övervikt.
Två av tre norrlänningar skulle rösta på oppositionen i dag, inte ens en av tre stödjer något av regeringspartierna.
Om man jämför med motsvarande undersökning av partisympatierna direkt efter valet 2006 har regeringsblocket minskat runt 5 procentenheter och det rödgröna blocket ökat lika mycket. Skillnaden, gapet, har ökat med nära 10 procentenheter.
– En tydlig signal om ett missnöje med den moderatledda regeringen och en tilltro till att en socialdemokratisk regering skulle föra en bättre politik, säger Ingemar Nilsson, ombudsman i Socialdemokraternas partidistrikt i Västernorrland.
Partiet har i dag fem mandat från Västernorrland. Ingemar Nilsson själv är föreslagen till en fjärde plats på S-listan i valet i höst. Han vill inte kommentera hur pass säker han känner sig på att komma in.
– Väljarna på valdagen har sista ordet. Men om vi gör ett val i paritet med 2002 tror jag vi ska klara fem mandat.
Lena Asplund som siktar på återval som första M-namn från Västernorrland är mindre nöjd med den rödgröna utvecklingen i norr.
– Inte bra att Norrland går åt fel håll. Vi borde måla Norrland mer i blått. Tack och lov är det nio månader kvar till valet, säger hon.
KD och C ligger under fyra procent i riket i den färskaste opinionsmätningen och riskerar att åka ur riksdagen helt. Det tror Lena Asplund fixar sig.
– Ja, när vänsterexperimentet kommer ut med vad de vill göra. De har inte pengar till allt de säger.














Senaste kommentarerna:
Skrivet 23 jan 2010 01:22 M (Ej registrerad)
Fascinerande att det alltid är kris när det borgerliga blocket har fått styra skutan...
Skrivet 20 jan 2010 20:30 Hasse(M.v.h.) i Ödeshög (Ej registrerad)
Ursäkta en yngling:mediumet! Ser du? Du ser och jag tror..!
Skrivet 20 jan 2010 17:45 Hasse(insnöad) i Ödeshög (Ej registrerad)
Hej själv Mediumet! Jag hävdar bestämt att norrbottningarna kan blanda sig islutstriden! Dom har reella möjligheter att kompensera bristen på intelligens med en större yta om du (får jag kalla dig för du?)..förstår vad jag menar? Inte minst:Dom kan skjuta iväg bolluschlingen praktiskt taget hur långt som helst? Visst är Stockholmarna(läs gnagarna)samspelta&duktiga&kuta! Men där går dom bet..! Va?
Skrivet 20 jan 2010 08:39 mediumet (Ej registrerad)
tjena hasse! jag ser att det blir gnaget som vinner
Skrivet 20 jan 2010 08:19 Hasse(långhöjdareboll,div 5) i Ödeshög (Ej registrerad)
"Djurgården rules" Och ni! Vilket görspännande slut det kan bli på vintersäsongen 2010 ?!! Vilka vinner?? Bajen eller Gnaget ??!!
Skrivet 20 jan 2010 07:53 Errol N (Ej registrerad)
Ja här sliter man å släpar för att få´t å gå ihop
Så kommer det en fogda-fan och snyter alltihop
Det är ju rent bedrövligt som jag gnider å jag spar
Å inte får jag något över på den lön jag har
De måste va nåt fel när man får leva som ett svin
När vissa andra vräker i sig rom och Eau De Vie
Men har jag gått å lagt mig så har jag gått å lagt mig
Man stiger upp i Ottan för att slita för sitt bröd
Å när man kommer hem e man så trött så man kan dö
När jag betala skulderna på lönen som jag fick
Så blev det till en 75:a å en flaska Gin
De måste va nåt fel när man får leva som ett svin
När vissa andra vräker i sig rom och Eau De Vie
Men har jag gått å lagt mig så har jag gått å lagt mig
Såssialdemåkraterna, Såssial, Sossi
Skrivet 20 jan 2010 06:52 Hasse(långskottare) i Ödeshög(div.5 (Ej registrerad)
"Djurgårdarn rules" Det är som ett långskott i krysset att på lapptoppen få beskåda kampen mellan syd&nord! F.ö räcker inte min intelligens längre än en höjdareboll upp på södra läktarens tak studsandes ner till bilparkeringen(i samma rikning) Mors!
Skrivet 19 jan 2010 21:47 Djurgårdarn rules (Ej registrerad)
Till Bodensaren: Vilket tomt skryt om naturresurserna, skogen ser bra så gles ut numera och vattenkraften är i utländsk ägo. Så jag tror Stockholm får försöka klara sig utan den resursen. Dessutom vet jag att mjölken och läsken kommer från ICA, så jag är inte helt bakom flötet.
Skrivet 19 jan 2010 19:51 miljövän (Ej registrerad)
Hej Bodensare
Jag förstår att du har svårt med bensin till bilen. Kan du inte vända dig till socialen eller någon annan hjälporganisation.
Rösta på högerpartiet! Det gör inte jag.
Lulebo
Skrivet 19 jan 2010 19:42 Bodensaren (Ej registrerad)
Djurgårdarn rules, tvivlar på att norrlänningar är mer lågutbildade än övriga befolkningen. Men jag märker att en och annan Djurgårdare kan ha problem med både vett och ettikett, lägg därtill en aning okunskap och fördomsfullhet. Kanske lite högre kunskap om landet i sin helhet utanför Djurgården eller Stureplans snorgärsområde skulle råda bot på lågtänkande 08or som ofta tror att mjölken kommer från paketet liksom läsken från bryggeriet? Man kan tänka sig hur ett Stockholm skulle se ut utan norrlands billiga resurser i form utav skog och vatten eller för den delen gruvdriften, skånes jordbruk och närhet till kontinenten, smålands skogs och glasbruk, gotlands potatisodlingar, västkustens fiske osv. Ja sannerligen om inte vår huvudstadsbefolkning hade sett ut som en högutbildad kåkstadsbefolkning ifrån valfri Afrikansk huvudstad?
Skrivet 19 jan 2010 19:30 Etanol (Ej registrerad)
DRIVMEDEL Västvärldens satsningar på etanol leder till ökade utsläpp av växthusgaser, enligt en ny rapport från Expertgruppen för miljöstudier. Slopade etanolsubventioner skulle gagna miljön, ekonomin och världens fattiga, skriver rapportförfattaren Sören Wibe.
Det är väl MP som rår för att det inte gick med SEKAB
Skrivet 19 jan 2010 19:28 Bodensaren (Ej registrerad)
Till miljövän, raka rör utan avgasrening eller Kina som exempel för något gott är knappast att eftersträva! Miljöpartiet var med och bestämde direktiven för Vattenfall 1999-2006 som då ökade andelen el producerad av brunkol och andra fossila ämnen från 2,7% till 55%. Miljöpartiet tillsammans med kamratpartierna (S) och (V) stängde samtidigt Barsebäck, och ersatte därefter den miljövänliga elen mot el från brunkolsverket Jänschwalde. Detta kolverk som varje dygn sedan 1999 spyr ut växthusgaser från 82,000 ton brunkol.
Ovanpå detta vill miljövänner avbefolka landsbygden och hela övre norrland genom att chockhöja drivmedelspriset i syfte att folk inte skall ha råd till att använda sin bil. Enligt (mp) är infrastrukturen oerhört välutbyggd i övre norrland och för de som inte kan utnyttja kommunaltrafik kan gott cykla enligt miljöpartiets ungdomsledare Maria Ferm. Maria Ferm är dessutom från Vellinge i Skåne skall tilläggas men är numera boende i Stockholms innerstad.
Skrivet 19 jan 2010 19:22 Djurgårdarn rules (Ej registrerad)
Man märker att de flesta av kommentarerna är rent svammel, men man kan väl inte begära mer av lågutbildade norrlänningar. Det spelar ingen roll hur det röstas uppe i norr, det är ändå i storstäderna söderut som det stora väljarunderlaget finns.
Skrivet 19 jan 2010 19:12 Miljövän (Ej registrerad)
Här i mellan- och södra- Norrland, är det bara raka rör som i Kina, när det gäller miljö.
Vilket parti inom högern har sagt något om miljöförstöring ?
Skrivet 19 jan 2010 17:36 jojo (Ej registrerad)
Vi norrlänningar måste vara fullständigt hjärntvättade.
Sossarna har kört vårt land halvvägs rakt ner i avgrunden och fortfarande så har dom över 50% av rösterna här uppe. Hur tänker ni egentligen?
Skrivet 19 jan 2010 17:20 Peter (Ej registrerad)
Att MP överhuvudtaget har några röster är en gåta. På grund av MP har vi bolag som SEKAB och en döende svensk bilindustri som tvingades lägga miljader på att utveckal dessa s.k. miljöbilar som resten av världen strutade i och numera även Sverige. Glöm inte alla mackar som tvingades stänga för att de inte hade råd installera nya pumpar. Och att SD bara finns bland övriga på 3,2 % kan inte stämma. Jag tror vi måste ha utländska valobservatörer till hösten.
Skrivet 19 jan 2010 17:19 Bengrot (Ej registrerad)
Hur kan ni skriva att SD har 5,1 procent men ändå så redovisar ni inte partiet i faktarutan? SD är ju större än både FP och KD och dessa redovisar ni. Är ni inte för demokrati?
Skrivet 19 jan 2010 17:00 Bodensaren (Ej registrerad)
(Till Red. ta bort mitt inlägg 16.38 )
Janne, rike rikare och fattige fattigare? Fattiga låginkomsttagare har ju blivit rikare samtidigt som de rika har fått betydligt mindre skattesänkningar så var har du fått det ifrån? Och för den delen så finns det inga fattiga i Sverige säger man i hela riksdagen när andra ämnen diskuteras. Sjuka ska naturligtvis ha ersättning men de som utnyttjar bidrag som livstidsförsörjning ska inte ha ett öre anser jag. Tyvärr är det dessa som oftast gapar högst nu med alliansens politik. A-kassa är inget som man ska kunna leva på som du säger utan är ett skyddsnät mellan 2 arbeten! Om inte (mp) får igenom sina extrema drivmedelshöjningar som är deras prioriterade fråga nr:1 i en ev kommande regering kommer de inte ge sitt stöd till (v) och (s) har flera ledande miljöpartister sagt. Och bensinkostnad på 25kr/l gör ju knappast norrlandsbygden mer levande eller ger möjlighet till ett arbete Janne. Dock beklagar jag din ekonomiska situation, tappa inte hoppet
Skrivet 19 jan 2010 16:38 Bodensaren (Ej registrerad)
Till Janne: Pensionärerna har exakt samma skatt nu som under vänsterregeringen. En skatt som faktiskt vänstern bestämt åt dem. Vad de INTE har fått är däremot skattesänkningar som de flesta andra. Så varför beskyller du alliansen för detta? Att sedan de borgerliga för en bedrövlig politik precis som alla röda regeringar har gjort sedan 1981 är en annan sak. Själv kommer jag välja ett nytt parti som förhoppningsvis kan bli en frisk fläkt i riksdagen. Anledningen till detta är att jag vill inte se samma otrygga utveckling i norrland som i södra Sverige. Miljöpartiet är en katastrof för norrland, studera deras politik noga gott folk. Detta parti är ett Stockholmsparti där man knappast har några längre avstånd mellan jobb och hem. Men här i norr så löser väl knappast ett bensinpris på 25kr/L eller rösträtt åt spädbarn i folkval några problem? En röst på kommunisterna eller socialdemokraterna är en röst på (mp) och norrlands sakta undergång. Fast vi vill väl alla bli 08-or så småningom?
Skrivet 19 jan 2010 16:23 Janne (Ej registrerad)
Kommentar till " Bodensaren " jag pratar naturligtvis om en generell om fördelning av ekonomiska resurser och inte fördelningspolitik som gör, ursäkta klyschan, den rike rikare och den fattige fattigare. Ta a-kassan som ett exempel, som jag förnärvarande har som många andra, jag har knappt råd att betala räkningar och jag har jobbat hela livet (jag är 53 år). Man måste väl i rimlighetens namn kunna leva på en a-kassa som man har betalat in till. Sen vad det gäller 25kr/l så kom ihåg inga förslag går att driva igenom om det inte får majoritet i riksdagen, vilket tror att ett sådant förslag inte skulle få.
Skrivet 19 jan 2010 16:22 Glesbygdsbo (Ej registrerad)
Är ju bara 40år men bättre regering än den vi har nu har vi aldrig haft under dessa år.Lönsamt att jobba , inga skandaler , inga pengar till Saab.
Synd bara att inte borgarna varit starkare i Övik så vi sluppit Sekab.
Skrivet 19 jan 2010 14:42 lasse (Ej registrerad)
Tja, i Norrland finns det ju snart bara bidragstagare kvar. Övriga har flyttat söderut. Så opinionssiffrorna förvånar inte. De norrländska bidragstagarna hoppas förstås på fortsatt goda bidrag genom de rödgrönas försorg. Men att de rödgröna drar in 700 tjänster på länssjukhuset i Sundsvall plus ytterligare 300 i Ö-vik glöms lätt bort i sammanhanget. Och dessa 1000 arbetslösa var förstås inte något vallöfte från de rödgröna. Sånt talade man tyst om när det begav sig. För en ökad arbetslöshet, stöd de rödgröna i valet, liiite bidrag kan Du ju ändå alltid få genom dem. Det gäller uppenbarligen att göra svenska folket till fattiga bidragstagare, då får man förtroende och vinner val. Alliansens satsning på jobbpolitik är helt fel om man vill vinna val. Satsa på bidragspolitik istället så går det kanske bättre. Var sen bidragen ska tas ifrån behöver man väl inte tala om så noga. Det är bäst att de som ska betala får sväva i okunnighet om detta till dess valet är överståndet.
Skrivet 19 jan 2010 14:19 Bodensaren (Ej registrerad)
Till Janne: Pensionärerna har exakt samma skatt nu som under vänsterregeringen. En skatt som faktiskt vänstern bestämt åt dem. Vad de INTE har fått är däremot skattesänkningar som de flesta andra. Så varför beskyller du alliansen för detta? Att sedan de borgerliga för en bedrövlig politik precis som alla röda regeringar har gjort sedan 1981 är en annan sak. Själv kommer jag välja ett nytt parti som förhoppningsvis kan bli en frisk fläkt i riksdagen. Anledningen till detta är att jag vill inte se samma otrygga utveckling i norrland som i södra Sverige. Miljöpartiet är en katastrof för norrland, studera deras politik noga gott folk. Detta parti är ett Stockholmsparti där man knappast har några längre avstånd mellan jobb och hem. Men här i norr så löser väl knappast ett bensinpris på 25kr/L eller rösträtt åt spädbarn i folkval några problem? En röst på kommunisterna eller socialdemokraterna är en röst på (mp) och norrlands sakta undergång. Fast vi vill väl alla bli 08-or så småningom?
Skrivet 19 jan 2010 13:18 Demokrat (Ej registrerad)
Hur kan man skylla på Norrbotten, för att inte alla, i den södra outvecklade delen av Norrland , röstar på högern ?
Kan det möjligen bero på bristande kunskaper. ?
Skrivet 19 jan 2010 13:05 liberal (Ej registrerad)
okej socialister. Ni tänker rösta rött. Men ta reda pa fakta omkring jobbskatteavdrag, sjukförsäkringar, pensioner mm. innan ni uttalar Er. Demokrati förusätter att man tar reda pa fakta. T.ex jobbksatteavdraget har gett en manadslön extra till undersköterskan.
Tyvärr är nyhetsbevakningen väldigt vänsterstyrd och later sossarna oemotsagda föra en vulgärdebatt.
Skrivet 19 jan 2010 12:40 Bodensaren (Ej registrerad)
Till Janne: Pensionärerna har exakt samma skatt nu som under vänsterregeringen. En skatt som faktiskt vänstern bestämt åt dem. Vad de INTE har fått är däremot skattesänkningar som de flesta andra. Så varför beskyller du alliansen för detta? Att sedan de borgerliga för en bedrövlig politik precis som alla röda regeringar har gjort sedan 1981 är en annan sak. Själv kommer jag välja ett nytt parti som förhoppningsvis kan bli en frisk fläkt i riksdagen. Anledningen till detta är att jag vill inte se samma otrygga utveckling i norrland som i södra Sverige. Miljöpartiet är en katastrof för norrland, studera deras politik noga gott folk. Detta parti är ett Stockholmsparti där man knappast har några längre avstånd mellan jobb och hem. Men här i norr så löser väl knappast ett bensinpris på 25kr/L eller rösträtt åt spädbarn i folkval några problem? En röst på kommunisterna eller socialdemokraterna är en röst på (mp) och norrlands sakta undergång. Fast vi vill väl alla bli 08-or så småningom?
Skrivet 19 jan 2010 12:16 Torparn (Ej registrerad)
Äntligen kanske vi får höjda skatter så att pengarna räcker till viktiga saker som våran sjukvård.
Vi som bor här ute i skogen har så låga boendekostnader så bensinpriset klarar vi galant även om det dubblas!
Skrivet 19 jan 2010 12:09 Janne (Ej registrerad)
Jag hoppas verkligen att vi får ett skifte. Jag är så trött på skattesänkningar som tas ex ifrån pensionärer bara för att en svensk minoritet med, redan och innan hade så räckte och blev över, stinna plånböckar får en ännu stinnare plånbok.Vi som har det dåligt har fått det ännu sämre. Alliansen sa att alla skulle gynnas av skattesänkningar vid senaste valet. Hur många åkte på den finten? Naturligtvis gynnar det inte alla. Det är bara och titta på de procentsatser som presenterades. 2 % på 10.000 är inte mycket men på 100.000 blir det en del.
Skrivet 19 jan 2010 11:02 Lennart Henriksson (Ej registrerad)
Otrygghetsfobin läggs idagen...som väntat. Att (S)-alliansen bara marginellt har en annan politik att erbjuda tycks folk inte förstå. De har ju accepterat skattesänkningarna allteftersom, även fastighetsskatteändringen som först utmålades som det ondas genius.
Borgerligheten sköter försäljningen av sin politik uselt!! De använder fel ord som argument. Svensken vill höra de invanda, mjuka orden om rättvisa, omsorg,likaallting...även om alla inser att det bara är bludder.
Det hastverk som var förändringen av försäkringssystemen är kvarnstenen runt alliansens hals. Att de rödgröna inte avser ändra det i grunden har i varje fall norrlänningarna inte förstått.
Inte får pensionärerna lägre skatt som löntagarna; det är alldeles för dyrt för statskassan. Såvida inte andra skatter höjs?
Det som lockar norrlänningarna är bilden av (S) förr, den som inte längre finns. Och borgerlighetens ständiga oförmåga att förstå det svenska psyket: Otrygghetsfobin! Särskilt på vischan.
Skrivet 19 jan 2010 10:47 hasse (Ej registrerad)
Kommunerna får väl ordna med gratis bussresor till de till stackare som inte har råd att ha egen bil.
Skrivet 19 jan 2010 10:04 jopp (Ej registrerad)
MaNil (Ej registrerad) skrev: "- Ja, när vänsterexperimentet kommer ut med vad de vill göra. De har inte pengar till allt de säger."
Detta har väl alltid varit fallet med sossarna?! Valfläsket är deras metod och sedan genomför de inte det de lovat... Undrar om deras väljare är mer lättlurade än andra partiers?
Alliansen har sänkt skatterna för höginkomsttagare med 90 miljarder på bekostnad av de som redan ligger. Det låter tydligen som en bra modell för MaNil. En typisk egoist utan empati.
Skrivet 19 jan 2010 09:21 urflyttad (Ej registrerad)
Det är tur att ni inte är så många kvar. 67 procent ger inte många röster
Skrivet 19 jan 2010 09:04 Nyinflyttad (Ej registrerad)
Det är intressant att stödet för S är så stort här uppe. Som om vi varit behjälpta av det. Våra resurser förs ut ur regionen och tillbaka får vi bidrag och klander. Färre och färre samt allt äldre invånare men ingen satsning på att göra regionen mer attraktiv. Norrland behöver ett systemskifte och det på alla nivåer - kommun, landsting och riksdag.
Skrivet 19 jan 2010 08:47 Mange (Ej registrerad)
Det bevisar ju hur allvarligt det är med svensk demokrati. Folk i bl a. norrbotten röstar av tradition, inte av kunskap.
Skrivet 19 jan 2010 08:39 LasseKongo (Ej registrerad)
Ja, nu verkar minnet av tex LO skandalen och alla feta bonusar och löner våra sossar roffade åt sig av våra pensionspengar ha tynat bort.
Visst är det förbluffande hur kort minne de röd-gröna väljarna har?:)
Skrivet 19 jan 2010 08:31 KJ (Ej registrerad)
MP leder ligan! Och tänk då på de stora avständ vi har i norr, med dåliga kommunikationer.När olja och bensinen orsakar att industrier blir tvugna att flytta utomlands. Och bensinpriset så högt att ingen kommer ha råd at bo kvar i glesbyggd.
Hela Norrlandskusten är il-röd! Och ju längre Norrut, desto mera innebundna och rädda för det nya. Tyvärr är alliansens politiker alldeles för tama och osynliga!
Skrivet 19 jan 2010 08:14 en som slutat att tro (Ej registrerad)
MP alldrig i livet! dessa vill ju att vi ska bo i jord kulor med en tjock tröja på oss. Och bensinen ska väl kosta 25kr litern.och inte det blåa dom har snart raserat välfärden för oss vanliga.det finns inget att rösta på bara på mig själv.Nu börjar dom att ljuga som bara den; arbetslösheten är snart borta i valår.
Skrivet 19 jan 2010 08:04 Nisse Hult (Ej registrerad)
MaNil och Glesbygdsbo:
Ni verkar vara på varsin sida, men ändå är ni så lika...
Klagar, men gissningsvis inte aktiva själva inom politiken...
Ska rösta, men vill inte ta ansvar för politiken i vardagen...
Tror på en demokrati med val vart fjärde år, fast fler och fler känner sig utanför hela systemet...
Tror att det är någon skillnad mellan blocken, fast alla tror på den eviga tillväxten...
Jisses, kan det aldrig bli bättre?!
Skrivet 19 jan 2010 07:02 MaNil (Ej registrerad)
"- Ja, när vänsterexperimentet kommer ut med vad de vill göra. De har inte pengar till allt de säger."
Detta har väl alltid varit fallet med sossarna?! Valfläsket är deras metod och sedan genomför de inte det de lovat... Undrar om deras väljare är mer lättlurade än andra partiers?
Skrivet 19 jan 2010 06:49 Glesbygdsbo (Ej registrerad)
Begriper då inte hur Norrlänningarna ska ta sig till jobbet om dom släpper in MP på arenan.Då börjar den riktiga lågkonjunkturen för oss.