Studentbilder


Väder Härnösand
Halvklart
17ºC SO7m/s
Mer väder

Härnösand

Publicerad 10 mars 2010 Uppdaterad 10 mars 2010
Textstorlek 1 2 3

Vaccinationssprutan bra eller dålig?

Var sprutan mot svininfluensa bra, dålig eller kanske onödig? I nästa vecka intervjuas länsborna i Västernorrland om vad de egentligen tyckte.

Relaterat

Fakta

Vaccinationerna

Det är ett intervjubolag som för landstingets räkning genomför enkäten.

Primärvården i Västernorrland stod för huvuddelen av vaccinationerna. Till sin hjälp hade man skolhälsovård, företagshälsovård, kriminalvård och länets sju kommuner.

Samtliga dessa aktörer bjuds också in till en gemensam utvärdering. Under en halvdag kommer vaccinationerna att granskas från fyra perspektiv: patienten/medborgaren, medarbetare, ekonomi och processer.

Ett antal västernorrlänningar kommer att bli uppringda med frågor kring influensan och vaccinationerna. Detta som ett led i primärvårdens utvärdering.

– Vi vill veta vad som var bra och vad som var mindre bra. Men framför allt vill vi veta hur vi tillsammans kan göra det här ännu bättre en annan gång. Bättre för såväl patienter som medarbetare, säger primärvårdsdirektör Lennart Moberg i en presskommentar.

För den som ännu inte vaccinerat sig mot den nya influensan finns fortfarande möjlighet. Det går bra på någon av länets vårdcentraler till och med den sista mars 2010.

Publicerad 10 mars 2010 Uppdaterad 10 mars 2010
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 13 mar 2010 14:57 Fialotta (Ej registrerad)

Erik, förhoppningsvis vet du om att man kan vara smittbärare av ett virus fastän det inte kan bryta ut hos en, så ditt självgoda skitsnack om folk som "ställde upp" och därmed stoppade spridningen är just det, skitsnack.

Skrivet 12 mar 2010 10:35 Jenny Nilsson (Ej registrerad)

Vaccinera såklart: Hur tror du det skulle bli om man vaccinerade sig varje år mot varje influensa?. USA är det land som vaccinerar sina barn mest av alla länder, ca 30 spruter tar de...och där har stora problem börjat dyka upp.Därför att tiomersal används som konserveringsmedel.Och i tiomersal finns kvicksilver.Ja, i små små doser, men kvicksilver är ett farligt gift,och efter +30 sprutor då är dosen inte så liten längre.Kvicksilver tränger igenom blod -hjärnbarriären och oxiderar där i hjärnan,när dosen blivt tillräckligt hög får man skador på centrala nervsystemet. Autism har ökat ca 400 % i USA och nu börjar man se kopplingen mellan det och massvaccinering. Barn är extra känsliga för gifter.Se den prisbelönta dokumentären "Vaccin Nation" på youtube gratis. Där finns många experter som säger att de absolut inte vaccinerar sina barn med tiomersal som komponent,läkemedelsbolags chefer inkluderat...hmmmm.Man bör tillämpa försiktighets principen,bara ta i absoluta nödfall.

Skrivet 11 mar 2010 21:45 !? (Ej registrerad)

Här kan man läsa ett gamalt Allehandainlägg. Hur är det egentligen med svensken, är han mer skolad helt enkelt eller är han bara räddare eller har Allehanda lyckats över förväntan. Det är dessa frågor intervjuaren borde rikta in sig på för att finna ett svar. Intervjuarens uppgift blir i førsta hand att finna belägg för att primärvården har haft rätt, det handlar helt enkelt om att bygga upp förtroende igen.

http://allehanda.se/start/inrikes/1.1581956-eu-organ-prisar-sveriges-vaccinering

Här ett annat

http://allehanda.se/start/kramfors/1.1688727-inga-nya-fall-av-svininfluensa

Skriv in in "svininfluensa" på sökrutan här i allehandasidan så får man en tankeställare, det kallar jag för värsta sort av medveten hjärntvätt.

Skrivet 11 mar 2010 20:18 Rolf (Ej registrerad)

Svenskar är som kosserna...de följer bara ledarkossan så är allt riktigt. Varför ska man behöva tänka när andra gör det åt än? okritiskt tänkande gäller kanske bara när det är melodifestivalen eller idol tävling eller idrott på tv och då är svensken på bettet om vad som är riktigt eller ej. Tyvärr så utnyttjar andra makter detta genom att genomdriva politik som nu har urartat på många hemska sätt. Att vara en fritänkare i svenska samhället är livsfarligt, då vaknar jantelagen.

Skrivet 11 mar 2010 20:13 J (Ej registrerad)

Problemet med massvaccin mot pandemier är att det vanligtvis inte finns ett målvirus att testa detta mot, vilket gör vaccineringen till ett lotteri, man vet helt enkelt inte om det kommer att funka.

Skrivet 11 mar 2010 18:52 Övertygad (Ej registrerad)

För 15 år sedan blev jag så dålig i säsonginfluensa att jag blev inlagd på sjukhus! (hade då aldrig tidigare tagit vaccin mot denna)

Jag bestämde mig då för att "aldrig mera" behöva uppleva samma sak igen!

Och... genom årlig spruta mot eländet har jag klarat mig hittills! :-))

Skrivet 11 mar 2010 17:56 Messersmith (Ej registrerad)

Själv valde jag att vaccinera mig och det efter att jag tänkt ett varv extra.

Varför skulle jag inte göra det?

Alla möjliga risker som försökte målas upp var skrattretande läsning, sedan kan man naturligtvis diskutera hur liten risken var för komplikationer om man lät bli, men det är en delvis annan fråga.

Jag kommer fortsätta anse att vaccinationer är en av medicinalhistoriens stora upptäckter och jag kommer även att fortsätta vaccinera mig för andra sjukdomar om det anses nödvändigt vid utlandsresor eller dyligt.

Skrivet 11 mar 2010 16:47 realist (Ej registrerad)

jag tycker det är komiskt att man ska spela på samvetet hos dom som är imot. dra lasset, ta ansvaret, se till, och så vidare. det spelar ju ingen roll. folk som vacinerat har blivit sjuka och det riktigt roliga är att man endå smittar fast man är vacinerad.

vägde själv fram och tillbaka ibörjan men då mediacirkus och panikslagna människor runt om började mässa så valde jag att ställa mig och min familj vid sidan om och titta på då massorna springer imot stupet för det kunde lika gjärna varit det dom proppagerat för. kolla kritiskt på allt istället som ett får bara följa den första som springer....

Skrivet 11 mar 2010 14:13 J (Ej registrerad)

Katarina: Men testa att sök innan du yttrar dig, det är en intervju från svt som är inlagd där, cirka 3 minuter lång.

Erik: Jag saknar ord. Försök tänka till lite, och för all del kolla länken du också.

Till övriga kan jag säga att den här mediabluffen har just börjat uppdagas, ni som lurats att ta sprutan tycker jag synd om.

Skrivet 11 mar 2010 14:10 !? (Ej registrerad)

Frågan är väl mera vilken grupp länsbor man kommer att intervjua. De som aldrig tog en spruta eller de som slogs i köerna för att få en. Det beror förstås på vilket svar på undersökningen man vill ha? Jag vet inte om jag ska skratta, gråta eller helt enkelt bara bli förbannad. Eftersom jag vet att inget av detta kommer att hjälpa, pga. att det är dårar man har att göra med, så bestämmer jag mig för att stå på sidan om och bara se på föreställningen. Sedan får jag se i vilken grad jag blir berörd av den, applåder i slutet finns nog ingen anledning till är jag rädd för. Föreställningen slutar med stor sannorlikhet med att landstinget räddar ansiktet och så slutar det lyckligt för alla inblandade, precis som en god film ska sluta. Aktörerna som resigerar får åtminstånne bra betalt för själva föreställningen de sätter upp. Jag börjar åtminstånne med att applådera inledningen, för jag anser mig trots allt för att vara något kultiverad.

Skrivet 11 mar 2010 13:48 Katarina (Ej registrerad)

Svar till J. Jo jag har som vana att alltid söka min information på just youtube, för där hittar man ju så mycket vettigt.....eller?

Skrivet 11 mar 2010 13:13 Vaccinera såklart (Ej registrerad)

Tror ni inte befolkningen í Ukraina önskar att deras land tagit samma ansvar och erbjudit vaccin, i tid, till befolkningen?

Vi har ju inte polioutbrott i Sverige för att vi vaccinerar alla mot polio. Något vi fortsätter att göra trots att polio i stort sett är utrotat och att det inte ens är en dödlig sjukdom. Något som influensan faktiskt är.

Nej, vi friska starka människor klara mycket men vi kan väl ändå vara solidariska med dem som riskerar att bli riktigt sjuka. Hur kan ni bara klaga när landstingen för en gång skull satte folkhälsan och inte byråkratin först? Det är en gåta...

Skrivet 11 mar 2010 12:52 aa (Ej registrerad)

erik (Ej registrerad) skrev: Man är väl inte besviken för att det inte brinner när man bekostar ett brandlarm.Jag tror att en stor del berodde på att vi inte fick någon spridning av svininfluensan var att många lät vaxinera sej.Du som inte gjorde detta kan tacka att du fick åka snålskjuts på de som ställde upp.Tur att inte alla är lika rädda för en spruta !Många okunning skapar egna argument för att slippa,vi måste lita på de som arbetar heltid med detta,lystna inte på dessa besservisser.Det kanske kommer en ny våg !

Du har helt fel!
Systemet bygger inte på att leva på andra.
Nej systemet bygger som allt annat system på mångfalden.
Die Dumme Schweden!
Naturligtvis så bestämmer alla myndiga svenskar sitt eget val och inte det socialistiska avundsjuka samhället!

Skrivet 11 mar 2010 11:36 erik (Ej registrerad)

Man är väl inte besviken för att det inte brinner när man bekostar ett brandlarm.Jag tror att en stor del berodde på att vi inte fick någon spridning av svininfluensan var att många lät vaxinera sej.Du som inte gjorde detta kan tacka att du fick åka snålskjuts på de som ställde upp.Tur att inte alla är lika rädda för en spruta !Många okunning skapar egna argument för att slippa,vi måste lita på de som arbetar heltid med detta,lystna inte på dessa besservisser.Det kanske kommer en ny våg !

Skrivet 11 mar 2010 10:08 J (Ej registrerad)

Men Katarina, man tar sig för pannan. Är du så lättlurad? En löjligt liten andel personer insjuknade i svininfluensan, ingen brydde sig om vaccin för vanliga influensor förrän i år. Detta är bara toppen av isberget. Gå in på youtube och sök på orden "är svininfluensan en bluff?" och klicka på första klippet så kommer du fatta.

Skrivet 11 mar 2010 08:39 aa (Ej registrerad)

Svinet (Ej registrerad) skrev: Sverige har nog den mest räddhågade befolkningen i hela världen. Denna hysteri kring svininfluensa är nog det märkligaste som har hänt. Massmedia och landsting samt vacccintillverkaren gjorde allt för att få folk att ta detta vaccin till ingen nytta. Detta visar hur blint svensken litar på informationen från landsting, politiker etc. (die dummen schweden).

Kommentar till "svinet", 10 Mars 2010!
Jag håller fullständigt med Dig i Din kommentar.
Förutom att Svenskarna blint litar på politiker, potentater och annat ansvarslöst löst pack, så slogs man ju dessutom i vaccinationsköerna. Helt sanslöst. Det fanns t.o.m. de som stal vaccin (?)(!)
Detta är nog världens centralpunkt, lilla ynkliga jante-sverige, som befolkningen i 75 % av världens alla länder inte ens vet var det ligger!
Hur blir vi alla lurade nästa gång?
Turatt jag avstod från vaccineringen.

Skrivet 11 mar 2010 08:31 En sörjande (Ej registrerad)

Javisst det kostar oss mycke skattebetalare med alla hjälp medel som behövs,men då är min fråga som så, jag miste min ex svärfar på annandag jul och han hade tagit sprutan men ändå så går han bort för allt slogs ut i hans kropp.
Lungor,njurar mm, får så mycke kortison så att det fräter sönder tarmen på honom.
Men om den sprutan är så himmla bra,varför hjälpten den då inte på honom??
Jag tror inte på den men vi tycker olika alla och tur är väl det.
och om den är så bra varför är det så mycke prat på radion om att vaccinet ska gömmas undan????

Skrivet 11 mar 2010 07:37 En som tänker utan myndighetshjälp. (Ej registrerad)

Den största blåsningen efter IPPC raporten!

Skrivet 11 mar 2010 07:08 Klarsynt, Aktivist eller Terrorist? (Ej registrerad)

det här var bara början... VAKNA!

Skrivet 11 mar 2010 07:01 David Eberhard (Ej registrerad)

.I trygghetsnarkomanernas land.

Skrivet 10 mar 2010 23:41 Katarina (Ej registrerad)

Vad tror ni det kostar oss skattebetalare när människor behöver sjukhusvård med respirator eller konstgjord lunga? Vad kostar varje dödsfall? Ni tror inte att svininfluensans utbrott inte blev så allvarligt just för att det faktiskt var så pass många som vaccinerade sig? Som tur är får vi aldrig veta hur många dödsfall vi hade haft i Sverige om vi inte hade haft tillgång till vaccin.

Skrivet 10 mar 2010 23:21 Sture A (Ej registrerad)

Nå de hände väl inte så mycket förtutom att hypen av läkemedelsbolagen slog väl ut o aktieägarna skrattar hela vägen till banken
då inte utfallet blev som önskat började media pumpas av experter med att andra vågen kommer att bli grym..va hände med den, klandrar inte er som vaccinerade er och era barn, ni skulle säkert gjort det ändå MEN hur många doser är oanvända, va kostade detta oss skattebetalare ???
undrar va som kommer nästa år, den nya svininfluensan kanske

Skrivet 10 mar 2010 22:21 Hopplöst (Ej registrerad)

Instämmer med Svinet till 100%, det som står i tidningen å sägs på TV är ju alltid sant...skulle dom säga att alla i landet skulle visa arslet skulle 95% av befolkningen göra det, med mössan i handen.

Skrivet 10 mar 2010 20:44 Svinet (Ej registrerad)

Sverige har nog den mest räddhågade befolkningen i hela världen. Denna hysteri kring svininfluensa är nog det märkligaste som har hänt. Massmedia och landsting samt vacccintillverkaren gjorde allt för att få folk att ta detta vaccin till ingen nytta. Detta visar hur blint svensken litar på informationen från landsting, politiker etc. (die dummen schweden).

Innehåll

Mittfältet - annonser
Vill du synas här ring 0660-295533  
Untitled Document

Senaste nytt

luft 200x10
luft 200x10
luft 200x10
luft 200x10

Kontaktinformation