Kramfors kommun säger stopp
Relaterat
Beslutet togs under kommunstyrelsens möte i dag.
Inköpsstoppet gäller för varor och tjänster som inte är nödvändiga för att kunna upprätthålla normal verksamhet och gäller fram till sista december 2009.
Det gäller också icke påbörjade utbildningar samt en del kurser och konferenser.
– Vi vet att våra medarbetare brukar ställa upp och göra allt de kan för att vi ska klara av en besvärlig situation. Jag tror att de allra flesta har insett att vi befinner oss i en kärv ekonomisk tid och att åtgärder behövs för att klara av det besvärliga läget, säger kommunstyrelsens ordförande Jan Johansson, i ett pressmeddelande.
Kramfors kommun har två gånger tidigare under 2000-talet praktiserat inköpsstopp, och vid både tillfällena har ekonomin klarats utan underskott.






























Senaste kommentarerna:
Skrivet 21 mar 2009 18:30 C is back (Ej registrerad)
Det finns faktiskt ett knep som gör att man kan tjäna pengar snabbt, enkelt som jag inte tror kommunen prövat.
På tangentbordet på datorn håller du ner Control (Ctrl) samtidigt som du trycker på X-knappen. Då får du upp en grå ruta uppe i vänstra hörnet. Där skriver du in "WeaknessPay" och trycker sedan "Enter" och vips så har kommunen 1000 kronor på kontot. Genom att sedan med hjälp av tejp få Ctrl-knappen i nedtryckt läge och trycka på X så man återigen får upp rutan kan man med hjälp av Piltangent nedåt då man klistrar in det som senast skrevs i fältet (WaeknessPay). Genom att tejpa fast den knappen på samma vis som Ctrl och sedan snabbt trycka på knapparna X och Enter så kan man dra in stora mängder pengar.
På en minut trycker man ~250 gånger på dessa knappar. Det blir 15000 ggr/timme och på en 7-8 timmars arbetsdag blir det 112 500. Varje tryckning är värd 1000 kronor vilket blir +112 miljoner SKR/dag
Har själv testat det själv på (i.o.f. på PC-spelet SimCity 4). Det är kanon!
Skrivet 16 mar 2009 01:49 Silje (Ej registrerad)
Ring mig (Ej registrerad) skrev: SPAR TIPS
Det finns säkert 200 arbetsmobiltelefoner bland Kramfors kommuns anställda.
Ryck ut simkortet på samtliga mobiler.
Om varje person ringer för ca 500:-/månad det blir 100 000:- i månaden detta ggr 9 månader blir det ca 1 miljon kronor.
Där har ni 1 miljon och de anställda får kanske bättre hälsa om man går in till sin arbetskamrat och pratar med den, istället för att ringa i mobilen.
För 10 år sedan fanns inte en mobil i varje anställds ficka. Man fick ändå kontakt med vedebörande.
Du har helt rätt, i vad du säger !
Kanske vi som bor i denna Kommun, kan kräva att mobiltelefonerna tas bort ?
Skrivet 15 mar 2009 09:18 Väljare-utflyttare (Ej registrerad)
Bäste Janne, Rainor m.fl, gör som Annika Falkengren i SEB, klä Er i rosa
skjortor, gör avbön och bjud ut hela kommunen till högstbjudande.
Skrivet 13 mar 2009 15:16 Jopp (Ej registrerad)
Den totala kostnaden för arvodena har inte ökat just något utan sen gv nämnden försvann har arvodena för den fördelats till bl.a. BAS nämnden. Arvodet för ordförande för den verksamheten kostar mindre än t.ex. Sollefteå. Det har varit en omfördelning av arvodena, fattar n inte det eller vill ni bara gnälla i vanlig ordning!!!
Då hade man ju kunnat spara in lite av det uppkomna underskottet....eller.......
Så måste det ju bli om inte beslutet om höjningar tagits!
Ja det hade dom säkert kunnat göra men som jag har förstått det så är det en höjning lika stor som kommunalarna får. Så ska det tydligen höjas varje år. Typ 3-4%.
Men den höjningen hade man säkert kunna avstått då det är symboliskt viktigt.
Men i övrigt var det bara en omfördelning av arvoden och det tror jag inte folk fattat!
Skrivet 13 mar 2009 13:02 Inte roffar de åt sig och gömmer sig, eller? (Ej registrerad)
Ni måste tänka på att dessa stackars politiker säkert lider i dessa ekonomiskt tuffa tider och deras jobb är så mycket jobbigare än alla andras jobb och livsituationer. Så därför tycker jag att vi andra som har jobb eller är arbetslösa eller sjukskrivna får se det som att vi idkar välgörenhet eller ger ett särskilt underhåll när vi betalar kommun-politikernas löneökninger. För det förstår väl alla att det är skillnad på oss och dem. De kan ju inte skämma ut sig med att sänka sin levnadsstandard för det passar inte i de kretsar de rör sig. Vi andra kan ju alltid gå i ärvda kläder och köra mindre fin bil när vi har råd och semester minnen kan man ju leva på minst 10-15 år. Och mat löser sig oftast och att fasta sägs vara nyttigt i bland. Jag menar vi är ju vana med att kämpa och att inte alltid få allt vi vill ha, särskilt inte i ekonomiskt tunga tider. Nej vi får klappa våra "förtroende" valda politiker på axeln så att de inte får för sig att vi tycker illa om dem när vi ser dem på stan
Skrivet 12 mar 2009 22:47 Berra Bus (Ej registrerad)
jopp (Ej registrerad) skrev: Annika (Ej registrerad) skrev: Janne Johansson menar att pengarna till arvodeshöjningarna inte har att göra med pengarna som ska sparas med köpstoppet. MEN snälla Janne är det ni i kommunstyrelsen eller vi andra som har blivit tokiga? Det är väl skattepengar i båda fallen, skattepengar som vi andra har låtit er förtroendevalda förvalta och som vi dumt nog hade trott att ni skulle klara av.
Den totala kostnaden för arvodena har inte ökat just något utan sen gv nämnden försvann har arvodena för den fördelats till bl.a. BAS nämnden. Arvodet för ordförande för den verksamheten kostar mindre än t.ex. Sollefteå. Det har varit en omfördelning av arvodena, fattar n inte det eller vill ni bara gnälla i vanlig ordning!!!
Då hade man ju kunnat spara in lite av det uppkomna underskottet....eller.......
Så måste det ju bli om inte beslutet om höjningar tagits!
Skrivet 12 mar 2009 20:46 Hejja $o$$arna... (Ej registrerad)
Rätt komiskt att Rainor Melander själv skriver att Kramforsborna borde leta upp ett parti som gör jobbet bättre! Hehe! Jag har sagt det förr och säger det igen... KOM IHÅG DETTA NÄSTA VALDAG!!! Skicka So$$arna åt h-e och sätt lite press på kommunpolitikerna! Ingen stad mår bra av att styras av samma folk för länge...
Skrivet 12 mar 2009 19:37 jopp (Ej registrerad)
Carlis (Ej registrerad) skrev: Bra att kommunledningen i ett tidigt skede visar ansvar. Att stoppet skulle bero på någon finanskris tror jag inte mycket på, snarare att regeringen snott pengar av kommunerna. Pengar som kommunerna hade tagit med i budgeten.
Vad gäller arvoden till politiker så tycker jag fortfarande inte att nivåerna är för höga, dock är det klantigt att genomföra höjningen nu. När det gäller det högsta höjningen för BAS-nämndens ordförande handlar det om jag har fattat rätt om en organisationsförändring som bland annat innebär att tjänstgöringsgraden ökar.
Kul att se att nån har fattat vad arvodesförändringarna handlar om!! Keep on Carlis
Skrivet 12 mar 2009 19:33 jopp (Ej registrerad)
Annika (Ej registrerad) skrev: Janne Johansson menar att pengarna till arvodeshöjningarna inte har att göra med pengarna som ska sparas med köpstoppet. MEN snälla Janne är det ni i kommunstyrelsen eller vi andra som har blivit tokiga? Det är väl skattepengar i båda fallen, skattepengar som vi andra har låtit er förtroendevalda förvalta och som vi dumt nog hade trott att ni skulle klara av.
Den totala kostnaden för arvodena har inte ökat just något utan sen gv nämnden försvann har arvodena för den fördelats till bl.a. BAS nämnden. Arvodet för ordförande för den verksamheten kostar mindre än t.ex. Sollefteå. Det har varit en omfördelning av arvodena, fattar n inte det eller vill ni bara gnälla i vanlig ordning!!!
Skrivet 12 mar 2009 16:21 HnsKek (Ej registrerad)
Ja, vad säger man, sossestyre kanske?
Och gör om som det var tidigare när man kommenterar, om det är nån som skrivit nåt långt och 4-5 st kommenterar kommer den ursprungliga kommentaren med hela tiden, lika många gånger, räcker väl att man läst den en gång. Jobbigt och irriterande.
Skrivet 12 mar 2009 08:03 BE (Ej registrerad)
Vilken tur man flyttat, fast det vart ju inget bättre i den nya kommunen fast kanske inte lika idiotiskt. Först ska dom spara 100 miljoner och sedan vips ska det byggas idrottsanläggning för 22 miljoner. Öhhhh konstigt!
Skrivet 11 mar 2009 22:28 Hmm (Ej registrerad)
Jaha, inte konstigt att en annan fick 500 kr i löneök i månaden...jippi! Ådå ligger min heltidslön på mindre än 18 000 i månaden..men jag är inte girig, jag har ett jobb iaf att gå till....än så länge.....
Skrivet 11 mar 2009 22:11 Rainor Melander Socialdemokrat (Ej registrerad)
Mig lurar du inte (Ej registrerad) skrev: Vem tror du att du är?
Jag är den jag skriver att jag är.
Skrivet 11 mar 2009 21:24 Carlis (Ej registrerad)
Bra att kommunledningen i ett tidigt skede visar ansvar. Att stoppet skulle bero på någon finanskris tror jag inte mycket på, snarare att regeringen snott pengar av kommunerna. Pengar som kommunerna hade tagit med i budgeten.
Vad gäller arvoden till politiker så tycker jag fortfarande inte att nivåerna är för höga, dock är det klantigt att genomföra höjningen nu. När det gäller det högsta höjningen för BAS-nämndens ordförande handlar det om jag har fattat rätt om en organisationsförändring som bland annat innebär att tjänstgöringsgraden ökar.
Skrivet 11 mar 2009 21:13 Mig lurar du inte (Ej registrerad)
Vem tror du att du är?
Skrivet 11 mar 2009 21:12 Carlis (Ej registrerad)
Ung moderat
(Ej registrerad) skrev: Men att höja sina egna löner, det tyckte sossepamparna gick finfint. Jag är äcklad.
Ditt eget parti var med om att ta fram förslaget. Vad säger det om de?
Skrivet 11 mar 2009 21:03 Anna (Ej registrerad)
Inköpsstopp!!! Är vi förvånad?
Varför går det inte att tänka efter före, för en gångs skull?
Nu när det ska sparas och BKU ska sätta sig och fundera på vad de
ska kunna spara på, så blir det nog som vanligt, att man sparar på det som drabbar barnen direkt.
Nyckeltalen och inköpsstopp.
Det har nu blivit inköpsstopp och det går nog bara några dagar så
kommer ett beslut på att de ska dra ner på personalen som är närmast barnen.
Sedan undrar de varför resultaten blir sämre bland eleverna.
Skrivet 11 mar 2009 20:51 Snart arbetslös i kommunen (Ej registrerad)
Det finns ingen av sittande socialdemokrater i olika nämnder som lever som socialdemokraternas ideologi.
Även om man nu erbjuds dessa arvodeshöjningar så har man möjlighet att tacka nej. Det skulle vara en snyggt gest i en kommun som nu drar handbromsen i topp.
Ni klarade ju Er innan dessa höjningar!!!!
Dessa pengar kanske skulle kunna vara av mycket stort värde ute på arbetsplatserna som nu har köpstopp. Då borde även dessa arvoden diskuteras och ett arvodesstopp är väl inte helt fel i denna situation.
Att som vissa sossar som flitigt kommenterar inläggen hela tiden gämma sig bakom att alla är välkommen att ställa upp till val är bara trams. Ni nu sittande sossar har fått våra röster och fått förteoendet att förvalta våra skattepenger. Sköt då detta!!!!!
Lev som ni lär och visa solidaritet som en av
Skrivet 11 mar 2009 20:26 Hasse (Ej registrerad)
Skamlöst beteende (Ej registrerad) skrev: Smart nog passade de förtroende valda på att höja sina arvoden någon vecka före.Allt var perfekt uträknat.Skämmes borde ni.
Tänk efter, med högre lön kan man spendera mer och då ökar arbetstillfällen. Det är väl inte så dumt uträknad. Pengar lånar man så klart och betalar med skatten. För söp man ihjäl sig, men nu lever man längre och då blir det dyrt med pensionspengar, det går ju inte ihop.
Skrivet 11 mar 2009 19:48 Rainor Melander Socialdemokrat (Ej registrerad)
Jo, jag förstår att många är upprörda över många beslut.
Som demokratisk socialist så försöker åtminståne jag ha solidariteten som ledord.
Om du undrar om jag roffar åt mig så tycker jag inte det, men det är andra bättre att bedömma.
Jag önskar en dialog med alla som har åsikter.
Denna plats lämpar sig inte för dialog, utan snarare slagord och överord. (ibland även från mig).
Den som har lust att diskutera mer med en av dom femton i Kommunstyrelsen är välkommen att kontakta mig, men jag vill veta vem jag snackar med. Ni vet vem jag är, så det är inte mer än rättvist.
Skrivet 11 mar 2009 18:55 Ska jag flytta? (Ej registrerad)
Rainor Melander! Tyvärr kan jag inte påstå att jag blev lugnad av ditt svar, ni poliktiker inger inget förtroende. Är inte solidaritet längre ett ledord för sossarna. Kanske gäller det att roffa åt sig så mycket som möjligt innan konkursen är ett faktum. Eller hur tänker ni. Förstår ni inte att vi undrar hur ni tänker.
Skrivet 11 mar 2009 18:46 Edvin (Ej registrerad)
Jag tycker att det är viktigare att pengarna räcker till skolbarn och förskolebarn än till de som redan har nog. Man måste vara noga när man ska dela upp pengarna så att det räcker till alla
Skrivet 11 mar 2009 17:28 LEIF (Ej registrerad)
Varför tre kommunalråd, kalla det vad ni vill vice eller versa? svaret är enkelt. En håller i lampan och två snurrar stolen när de byter glödlampa. Det kan bara ha med kompetens och kliar du mig så kliar jag dig. Passa på att byta ut dessa vid nästa val, nu har vi argumenten.
Kaxsiga sossar som är snabba i slaget har i tidigare debatter sagt "byt ut oss bara", och ni gör inte valet svårare med alla vansinniga beslut ni tar. Nej sossarna har visat att man talar rött och handlar Mörkblått. Blir det maktskift så kan politiken bara hamna mer till vänster, för nu går det inte att komma längre åt höger.
Skrivet 11 mar 2009 17:15 LEIF (Ej registrerad)
Kramforsbor säger stopp (Ej registrerad) skrev: Jan Johansson kommunalråd ny lön 50.000:- / månad, merit 2 år äldre än f.d kommunalråd Christer Nilsson som avgick p.g.a ålder.
Mikael Mellander kommunalråd ny lön 40.000:- / månad, meriter fackgubbe i byggnads samt har hållit sig undan sedan valet, ingen har sett honom. Varför har denna lilla sketna kommun 3 kommunalråd.
Varför tre kommunalråd? svaret är enkelt. En håller i lampan och två snurrar stolen när de byter glödlampa. Det kan bara ha med kompetens och kliar du mig så kliar jag dig. Passa på att byta ut dessa vid nästa val, nu har vi argumenten.
Skrivet 11 mar 2009 17:03 Sosse Nej tack (Ej registrerad)
fortsättning på Men läs vad...
Kramforsborna tycker om er och er politik! Bara att läsa innantill!
Skrivet 11 mar 2009 16:26 Aldrig mer sosse (Ej registrerad)
--
Och vad säger det här? Ett svar utan ord är lika med innehållslöst och saknar betydelse i själva debatten! Ni "Sossar" tror bara gott om er själva! Men läs vad
Skrivet 11 mar 2009 15:54 JOL (Ej registrerad)
Lugn. Arvodes och lönehöjningarna är fixade för i år
Det kommer respiratorhjälp via 9 miljoner friska slantar.
Men kommunen har snart sålt ut all verksamhet som kan inbringa pengar till kommunkassan, Kvar står den tärande verksamhet inga andra vill ha och tillsammans med en vikande skatteintäkt från kommuninnevånarna är jag rädd att, slagsidan på skutan bara kommer att bli värre.
För jag kan aldrig tro att varken Neova eller EON köper verksamhet för att hjälpa Kramfors kommun. Förbannade kvartalsekonomi! Sådant kan privata företag syssla med, inte kommuner.
Skrivet 11 mar 2009 13:20 JOL (Ej registrerad)
Lugn. Arvodes och lönehöjningarna är fixade för i år
Det kommer respiratorhjälp via 9 miljoner friska slantar.
Men kommunen har snart sålt ut all verksamhet som kan inbringa pengar till kommunkassan, Kvar står den tärande verksamhet inga andra vill ha och tillsammans med en vikande skatteintäkt från kommuninnevånarna är jag rädd att, slagsidan på skutan bara kommer att bli värre.
För jag kan aldrig tro att varken Neova eller EON köper verksamhet för att hjälpa Kramfors kommun. Förbannade kvartalsekonomi! Sådant kan privata företag syssla med, inte kommuner.
Skrivet 11 mar 2009 13:11 Annika (Ej registrerad)
Janne Johansson menar att pengarna till arvodeshöjningarna inte har att göra med pengarna som ska sparas med köpstoppet. MEN snälla Janne är det ni i kommunstyrelsen eller vi andra som har blivit tokiga? Det är väl skattepengar i båda fallen, skattepengar som vi andra har låtit er förtroendevalda förvalta och som vi dumt nog hade trott att ni skulle klara av.
Skrivet 11 mar 2009 12:50 JOL (Ej registrerad)
Nej. Det klarade man av innan.
Sen sorteras det under nödvändiga utgifter :-)
Skrivet 11 mar 2009 11:20 Rainor Melander Socialdemokrat (Ej registrerad)
Vem gömmer sig på kommunhuset?
Jag är hemma med min dotter, men sist jag kollade så funkade telefonen även här i Herrsjön. Om någon vill snacka så är det bara att ringa.
Att det "går så fel" med Kramfors har många orsaker.
Vissa saker beror på det vi brukar kalla omvärlden.
Vissa saker beror på vad kommuninnevånarna gör.
En del saker beror till och med på vilka politiska beslut som fattats i kommunen.
Till dom som tror att Socialdemokraterna i Kramfors inte har kramforsbornas bästa som mål, har jag bara en sak att säga:
Leta upp något annat parti som skulle klara uppdraget bättre!
Eller ännu bättre: Gå med i Sossarna och förändra det du är missnöjd med. Ni kommer ihåg vad jag skrivit om att 19500 är fler än 100.
För övrigt så har vi bara ett Kommunalråd.
Skrivet 11 mar 2009 11:06 Lingo (Ej registrerad)
Lönerna kan man verkligen diskutera men inköpsstoppet bottnar i att skatteintäkterna minskar. Och kommer att göra så även i framtiden. Ådalen har en lysande framtid men tyvärr kommer de flesta av oss inte att få uppleva det. Med trångboddhet och varmare klimat i mellaneuropa lär dessa nejder bli mycket populära i framtiden. Men fram tills dess kommer kräftgången att fortsätta. Nedlagda sjukhus, nedlagda äldreboenden, nedlagda industrier och sämre allmän service med mera är vad vi kan se fram emot. Känns tråkigt
Skrivet 11 mar 2009 09:37 blunder (Ej registrerad)
Det här är en märklig kommun på många vis. Under 10 årsperioder har ingen ökning av varese antal personer, skolor, äldreboenden eller dyl expanderat.
Det är som sagt inte första gången de drar i handbromsen. Jag har aldrig fattat vad de ska ha betalt för? Vad gör de som får kommunen på fötter?
Nu gömmer de sig på kommunhuset. Ut och motivera era löner, ut bland folket och se dem i ögonen.
Vad har ni lyckats med? Inte ens polisen har ni lyckats ha kvar, men hejja hejja när busarna börjar hitta till era fina kvarter då kanske det händer något.
Jag ställer bara en fråga hur kunde det gå så fel med Kramfors kommun?
Tyst, tyst, vi lär aldrig få svar, inte ens från mannen med hatten!
Skrivet 11 mar 2009 09:00 Berra Bus (Ej registrerad)
SAknar försvarstal från Rainor. Han brukar ju alltid vara här och skrika om demokrati och nästa val och kom med själva. Det handlar väl inte om det utan det handlar väl om att de vi nu valt skall förvalta vår gemensamma egendom på bästa vis. Inte sko sig själva och sedan dra i nödbromsen.
Har hört både Janne Johansson och Mikael Melander säga att vi skall gasa och bromsa . Förstår nu vad det betyder!
Skrivet 11 mar 2009 08:54 Margareta (Ej registrerad)
Försöker komma på någon dräpande kommentar till detta kontra arvodeshöjningarna, men allt är sagt ovan och vill bara instämma. Snart kommer nog förslag om att Kommunalarna skall sänka lönerna till 80 % också, då kan man höja arvodena med de tjugo procenten nästa år. Då går det jämnt upp och märks liksom inte - fiffigt eller hur?
Skrivet 11 mar 2009 08:09 Märklgt (Ej registrerad)
Varför köpstopp nu? Verkningarna av krisen kan inte synas i dom kommunala kassorna så tidigt! Det är först nästa år som Kramfors Kommun kommer att märka av världskrisen i dom kommunala kassorna! Så här ligger det en död hund begraven? Har man också helt iskallt kalkylerat med det här, redan före besluten om löneförhöjningarna togs? Har dom handplockade chefernas löner också figurerat i dessa baktankar före dom så kraftiga lönepåslagen togs? Är det därför Kramfors Kommun nu drar i handbromsen? Eller vad är orsaken?
Skrivet 11 mar 2009 07:22 Hmm (Ej registrerad)
dags att ställa sig utanför kommunhuset å be dem lämna tillbaka löneökningen de fick!
Skrivet 10 mar 2009 23:54 Kramforsbor säger stopp (Ej registrerad)
Jan Johansson kommunalråd ny lön 50.000:- / månad, merit 2 år äldre än f.d kommunalråd Christer Nilsson som avgick p.g.a ålder.
Mikael Mellander kommunalråd ny lön 40.000:- / månad, meriter fackgubbe i byggnads samt har hållit sig undan sedan valet, ingen har sett honom. Varför har denna lilla sketna kommun 3 kommunalråd.
Skrivet 10 mar 2009 22:42 Barbapappa (Ej registrerad)
Sjukt och äckligt! Tur att Rainor var snabb med att klubba igenom höjda arvoden så att de underbetalda politikerna klarar sig!
Skrivet 10 mar 2009 22:21 Tom (Ej registrerad)
Grattis Jan Johansson m.fl. Det spelar ingen roll att beslutet om arvodeshöjningar fattades med nästan total enighet över blockgränserna, det kommer ändå föralltid att framstå som att sossarna tagit chansen att sko sig själva på den övriga verksamhetens bekostnad. Rätt eller fel - sån är diskussionen. Och det kommer fortsätta bita er i ändalykten tills ni inte backar. Varenda sparåtgärd som föreslås kommer mötas av argument som de man kan läsa här.
Skrivet 10 mar 2009 22:17 ARG (Ej registrerad)
Nu jxxxxr går skam på torra land. I en "kommun" där sanslösa arvodeshöjningar är så färska att de förmodligen inte ens har lagts in i lönesystemet där slår man till med totalt köpstopp i hela kommunen.
- Hur tänker man?
- Hur skall man få tolerans ute bland arbetsplatserna?
- Hur mycket förtroendekapital finns kvar hos kommuninvånarna?
- Hur kan de som erhålligt dessa arvoden ha mage att ta emot dessa?
- Finns det någon form av självaktning så måste man frivilligt avsäga sig dessa höjningar!
Skrivet 10 mar 2009 21:57 Besviken (Ej registrerad)
Tar det aldrig slut på dessa märkliga besut som fattas av politikerna i Kramfors Komun.Jag fattar inte att ni inte skäms.Ut bland folket och förklara er.(men det är väl inte aktuellt)
Skrivet 10 mar 2009 21:45 Arbetaren (Ej registrerad)
Ja ja vad ska det sluta ..... Nu är pengen slut & ni fick era arvoden. Nu när man tillomed sänker löner i industrin för att ha jobbet kvar.Det rimmar illa . Skämmes borde ni. Jag ska gå till min fackförening kolla om jag också kan få ett löne på slag på 100000:- i år. Men man får väl vara nöjd om att ha A-kassa på 680kr om dagen. När jag inte jobbar hos min gammla arbetsgivare som just nu har jobb åt mej i någon månad.
Skrivet 10 mar 2009 20:06 MN (Ej registrerad)
Det börjar bli dags att gå man ur huse och jaga skiten ur alla självgoda egoister i kommuner och landsting ,och med dynggrepar rensa bort allt "ogräs" som vi tyvärr blivit lurade att rösta fram till dessa poster.
Måttet är rågat och folket måste börja inse hur förd bakom ljuset vi blivit av dessa självgoda isterbukar.Massor av företag lägger ner och tusentals blir arbetslösa. If Metall träffar avtal som tvingar vissa medlemmar att sänka sina löner och i värsta fall även sin a-kasseersättning om det går åt pipan i alla fall,men i det offentligas salar har man skygglappar och frossar på för fullt åt sig själv,men snålar på väljarna. Är det konstigt att politikerföraktet bara växer och växer .Sverigedemokraterna värvar fler och fler.Är detta det samhälle vi vill ha?Är det kristider ska ALLA hjälpas åt att spara och offentligheten bör väl gå i bräschen med gott exempel och inte bara "roffa" åt sig .Dessa människor är inte värda en arvodeshöjning. En fot i "arslet" vore bättre !
Skrivet 10 mar 2009 19:29 Ring mig (Ej registrerad)
SPAR TIPS
Det finns säkert 200 arbetsmobiltelefoner bland Kramfors kommuns anställda.
Ryck ut simkortet på samtliga mobiler.
Om varje person ringer för ca 500:-/månad det blir 100 000:- i månaden detta ggr 9 månader blir det ca 1 miljon kronor.
Där har ni 1 miljon och de anställda får kanske bättre hälsa om man går in till sin arbetskamrat och pratar med den, istället för att ringa i mobilen.
För 10 år sedan fanns inte en mobil i varje anställds ficka. Man fick ändå kontakt med vedebörande.
Skrivet 10 mar 2009 18:24 Ung moderat (Ej registrerad)
Men att höja sina egna löner, det tyckte sossepamparna gick finfint. Jag är äcklad.
Skrivet 10 mar 2009 18:18 fattiglappen (Ej registrerad)
Alla andra får rätta sig efter budgeten utom de "fina" korridorerna
Skrivet 10 mar 2009 18:16 dummskallar är viu allihopa (Ej registrerad)
Fattiga är vi allihopa, allihopa, allihopa allihopa lalala .......Eller???????
Ska man skratta eller gråta?!! Är det ett skämt?
För någon vecka sedan höjde man arvodena!
sjuka j*vla kommun!
Skrivet 10 mar 2009 18:05 Per (Ej registrerad)
Vilken tur att Jan Johansson och de andra politikerna hann höja sina löner innan stoppet infördes.
Skrivet 10 mar 2009 17:59 hans (Ej registrerad)
Tog pengarna slut efter arvodes höjningarna?
Skrivet 10 mar 2009 17:57 Lillan (Ej registrerad)
VA?? Redan i mars månad? Herre gud...hur ska det gå till?
Skrivet 10 mar 2009 17:49 Tomt i kassan? (Ej registrerad)
Va då? Inköpstopp?
Har Kramforskommun dålig ekonomi? Det har man svårt att se när "sossarna" handplockar tjänstemänn till kommunala chefsposter? Och får lönelyft utöver det vanliga!
Så nu kommer alltså efter verkningana av dom exta höga arvoden vissa "politiker" råkade få, alla nyanställda tjänstemän! Så konstigt så konstigt!
Man kan kräkas....
Skrivet 10 mar 2009 17:46 Skamlöst beteende (Ej registrerad)
Smart nog passade de förtroende valda på att höja sina arvoden någon vecka före.Allt var perfekt uträknat.Skämmes borde ni.
Skrivet 10 mar 2009 17:46 väljare (Ej registrerad)
Gäller stoppet även arvodeshöjningar ?
Skrivet 10 mar 2009 17:23 Kommunalare (Ej registrerad)
Ja det låter klokt och ganska väntat ! Hårda tider då får man spara in på sånt man kan klara sig utan, bara verksamheterna funkar !
Skrivet 10 mar 2009 17:03 Micke (Ej registrerad)
Haha och arvoderna/lönerna för politikerna höjs.