Domen har fallit - SEP-upphandlingen görs om
Relaterat
Artikelserie
- Läs mer
- "Vi vet inte hur vi ska göra"2010-01-03
- FMV begär in nya anbud2010-01-03
- "Vi kan inte gå in om vi inte kan vinna"2009-12-29
- FMV gör ny upphandling2009-11-18
- Hägglunds överklagan gick inte igenom2009-09-09
- SEP-överklagandet försenar leverans till försvaret?2009-08-21
- Knightec varslar 152009-08-18
- Hägglunds lämnar ny kritik mot FMV2009-07-31
- Så föll Sep2009-07-27
- BAE-direktör chockad av nya uppgifterna2009-07-18
- FMV bestrider kritiken2009-07-17
- FMV kringgick experter2009-07-17
- "Om fel begåtts ska de absolut rättas till"2009-07-09
- Asplund besöker BAE Systems2009-07-08
- Olika bud från FMV om Hägglunds och royalties2009-07-08
- BAE vill träffa statsministern2009-07-08
- Länsrätten i Stockholm bromsar Patria-affären2009-07-04
- Alliansen protesterar i Sep-affären2009-07-03
- Tolgfors svar på frågorna Olofsson nobbade2009-07-03
- BAE överklagar FMV:s beslut2009-07-03
- Fler berörs av BAE:s åtstramning2009-07-02
- "Ingen sitter säkert"2009-07-02
- Alla partier eniga om Sep2009-07-02
- Maud Olofsson är tyst2009-07-02
- Hägglunds kan överklaga upphandlingen2009-07-02
- BAE halverat på tre år2009-07-02
- Hägglunds varslar 3202009-07-01
- Elvy samlar partierna2009-07-01
- Företagarna oroliga2009-07-01
- Dan Olsson drar i sina trådar2009-07-01
- Oppositionen enig - beslutet måste ändras2009-07-01
- Stort varsel väntar vid Hägglunds2009-06-30
- Trots bakslaget med Sep - orderläget ganska ljust2009-06-30
- S säger nej till Patria2009-06-26
- Priset fällde Sep2009-06-25
- FMV sa nej till Sep2009-06-25
- FMV tillbakavisar Hägglunds kritik2009-08-21
- BWO kör Sep i ny video2009-08-25
- Sep-affären kostar samhället miljarder2009-08-27
- Färre än 100 sägs upp på BAE2010-01-05
Länsrätten i Stockholm har i dag beslutat att Försvarets materielverks (FMV) upphandling av Armoured Wheeled Vehicle System, som vanns av finska Patria, ska göras om. Länsrätten har funnit att upphandlingen i vissa delar har genomförts i strid med lagen om offentlig upphandling (LOU). Detta har medfört att BAE Systems Hägglunds Aktiebolag (Hägglunds) har kommit eller kunnat komma att lida skada, skriver länsrätten i ett pressmeddelande.
- Då man genomför en upphandling enligt LOU måste man följa vissa grundläggande principer. Två av dessa är principerna om transparens och likabehandling, säger Allan Johansson, rådman vid Länsrätten i Stockholms län.
Principen om transparens innebär att upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet och öppenhet. För att anbudsgivarna ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste förfrågningsunderlaget vara klart och tydligt samt innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. Förfrågningsunderlaget är det samlade underlag som den upphandlande myndigheten skickar ut till potentiella leverantörer där myndigheten beskriver vad som ska upphandlas och vilka krav som ställs. Principen om likabehandling innebär att alla anbudsgivare ska behandlas lika.
- Länsrätten har funnit att FMV:s upphandling i vissa delar strider mot LOU, fortsätter Allan Johansson, och att de fel som har förekommit i upphandlingen har medfört att Hägglunds kommit eller kunnat komma att lida skada.
Fakta/Bakgrund
Läs mer
Länsrätten har funnit att FMV i stort genomfört upphandlingen korrekt men att vissa delmoment i upphandlingen, enligt länsrättens mening, strider mot lagstiftningen. Dessa delmoment är att FMV:
har använt sig av en orimligt kort anbudstid.
har gjort en otillåten väsentlig förändring av förfrågningsunderlaget.
har på vissa punkter utformat ett oklart förfrågningsunderlag.
har lämnat oklara upplysningar till anbudsgivarna.
Genom nämnda förfarande har FMV:s upphandling kommit att strida mot LOU:s principer om transparens och likabehandling.





















Senaste kommentarerna:
Skrivet 3 nov 2009 00:44 T4 (Ej registrerad)
Tittade lite på TV här om kvällen ,inressant program om BAE.Inte mycket till rent mjöl där inte !! Vi kan väl inte ha affärer med dessa !!!!
Eller har vi ?
Skrivet 31 okt 2009 23:33 Fundering (Ej registrerad)
Ja du Motorcyklist, visst kan vapen vara avskräckande ur vedergällningssynpunkt, men när det gäller konventionella vapensystem som säljs på en världsvid marknad så kommer de att användas…
Visst är många arbetsuppgifter liknande i vapenindustrin med civila produkter och visst kommer även de sistnämnda att användas av soldater, MEN din jämförelse med bilar haltar mycket! Det är som att säga att mord är jämställt med vållande till annans död, om du tillåter en analogi.
Men det jag menar är att många idag säkert studerar i närmare 20 år och sedan jobbar mycket hårt i industrin och att i det läget välja att tillverka så simpla saker som vapensystem när det finns så många andra utmaningar i industrin måste vara ett nederlag.
Hur många barn drömmer om att tillverka kanoner…
Skrivet 31 okt 2009 23:07 Vinner inte Hägglunds detta så blir nog inte granskningen nådig mot beslutsfattarna? (Ej registrerad)
Man kan fråga sig tills när hade Regeringen & FMV beställt det fordon som de lämnat kravspecen till Hägglunds om? När ett bolag får ett sådant uppdrag av Regerinen & deras underorganisationer, så lägger Företaget ju all kraft & energi på att just tilfredställa de behov som Svenska försvaret önskat & den flexibilitet som Hägglunds vagn medför tillfredställer nog flera krav än de som först ställdes upp av försvaret.
Helt klart är hela samhällsekonomin i en offentlig upphandling av största vikt för hur besluten kan fattas & då är det landets totala kostnader som blir avgörande & utifrån detta tillsammans med de första lagda krav specifikationerna så kan jag inte ens förstå att detta behöver dras någon fler gång i rättssalar, kan inte förstå hur den totala ekonomiska kalkylen på något sätt skulle kunna bli både billigare & bättre än vad Hägglunds kan erbjuda våra soldater
Vad kostar arbetslöshet, lägre inkomster för alla företag som direkt eller indirekt berörs osv? Hägglunds vinner!
Skrivet 31 okt 2009 22:27 Fundering (Ej registrerad)
Ja du Motorcyklist, visst kan vapen vara avskräckande ur vedergällningssynpunkt, men när det gäller konventionella vapensystem som säljs på en världsvid marknad så kommer de att användas…
Visst är många arbetsuppgifter liknande i vapenindustrin med civila produkter och visst kommer även de sistnämnda att användas av soldater, MEN din jämförelse med bilar haltar mycket! Det är som att säga att mord är jämställt med vållande till annans död, om du tillåter en analogi.
Men det jag menar är att många idag säkert studerar i närmare 20 år och sedan jobbar mycket hårt i industrin och att i det läget välja att tillverka så simpla saker som vapensystem när det finns så många andra utmaningar i industrin måste vara ett nederlag.
Hur många barn drömmer om att tillverka kanoner…
Skrivet 31 okt 2009 12:02 Micke (Ej registrerad)
Tänk om AMV också vinner nästa upphandling?
Skrivet 31 okt 2009 09:15 Tore (Ej registrerad)
Ja,Ja men läs vad som är skrivit i beslutet, det måste ske på inlämnade prospekt, kanske nu får Jemen ordern, det är väll bättre att Findland då får.
Skrivet 31 okt 2009 01:53 Motorcyklist (Ej registrerad)
Vapen tillverkas faktiskt också för fredsbevarande ändamål likaså att moderna vapensystem kan vara avskräckande för ett hot.
Till dej då "Fundering" så KAN oskyldiga dödas av tex bilar också.
Skrivet 30 okt 2009 23:07 Fundering (Ej registrerad)
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att vara med och tillverka olika vapensystem...
Inte för att jag är pacifist. men hur kan man leva med att tillverka saker som kan döda oskyldiga människor i konflikter som Sverige inte direkt är involverade i?
Att tillverka något så simpelt efter att ha tillgodosett sig massa kunskap efter studier och arbete måste vara en nederlag!
Skrivet 30 okt 2009 20:20 Svenska försvaret har ju efterfrågat en produkt som just SEP motsvarar? (Ej registrerad)
Ja precis som många här skriver, får inte Hägglunds ordern trotts de byggt ett fordon efter en kravspec som vi redan betalt 1 miljard för att få fram, så är något riktigt på tok.
Vi bör också som många här skriver inrikta oss på att köpa det material som är best anpassat för att försvara vårt eget land, som är försvarets huvuduppgift.
Tycker våra Svenska försvarsenheter borde gå ut offentligt & kräva den vagn de efterfrågat, för att bäst kunna försvara vårt rike & den Svenska befolkningen, om vi sedan har överflöd av utrustning & personal, samt att det just är det som efterfrågas i konflikter som kanske andra nationer till stor del bär skulden till, då bör de betala Svenska försvaret för deras insatser i andra länder?
Skrivet 30 okt 2009 13:11 Rev Rob (Ej registrerad)
Det är också ett bönesvar detta! Ö-vik behöver jobben och BAE-systems Hägglunds står för en stor del av jobben i vår stad! Det är många som bett för att det ska bli en bättre lösning på detta. Låt oss fortsätta hoppas och be att det slutar på ett gott sätt för stan!
Skrivet 30 okt 2009 13:02 Försikting (Ej registrerad)
Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken!
Om inte regeringen säger att FMV måste köpa SEP, så är det väl inte troligt att FMV gör en ny öppen upphandling? Då köper de nog hellre Patria's fordon genom riktadupphandling istället.
Skrivet 30 okt 2009 09:27 Grattis (Ej registrerad)
Grattis, om inte BAE får ordern skulle jag direkt misstänka mutor vilket Patria redan utreds för! Tål FMV en granskning.
Skrivet 30 okt 2009 08:55 Sir Väs (Ej registrerad)
Ingen som lyckats blanda i SEKAB än i den här nyheten?? Men det kommer väl....
Skrivet 30 okt 2009 08:17 Arne (Ej registrerad)
Håller med dig Jan-Olov om att landets försvar borde vara huvuduppgiften. Till Försvarsmakten: Ta nu tillfället i akt och avbryt hela denna anskaffning av svindyra speciallastbilar som ska kunna flygas hit och dit i världen. Satsa i stället på att upprusta våra befintliga stridsfordon som ju har både det skydd och den eldkraft som egentligen behövs. Kanske blir det en slant över till andra satsningar också. Även sosselobbyn borde bli nöjd eftersom större delen av en sån satsning skulle gynna Övik (CV 90).
Skrivet 30 okt 2009 07:36 jan-olov holm (Ej registrerad)
Utmärkt!Vi får hoppas att Hägglunds och SEP till slut går segrande ut så att våra soldater får det skydd det bäst behöver framförallt i försvaret av vårt eget land. Det talas dmt nog mest om Afganistan men huvuduppgiften är försvar av landet.
Vi behöver en svensk försvarsindustri framåt för att kunna leverera i ett tyvärr sämre omvärldsläget vi har i östersjön illustrerat sedan ZAPAD2009/Ladoga 2009 de största övningarna sedan kalla kriget under augusti-oktober månad genomfört av den ryska krigsmakten.
Skrivet 30 okt 2009 00:49 Nu vill vi inte se vilseledande domar bara för att blidka oppinions stormen tillfälligt? (Ej registrerad)
Grattis till en första seger Hägglunds, härlig läsning & hoppet tänds att Svenska soldater får en säkrare & bättre modul uppbyggd vagn, tror bottenplattan kunde besättas med 17 olika moduler, en fantastisk vagn som nog borde vunnit direkt vid första upphandlingen.
Staten måste även lägga på delar av den miljard de betalat för utvecklingen av just den vagnstyp som efterfrågats i specen, på de Finska anbudet, för det är till viss del pengar som går upp i rök, genom att kompetens på Hägglunds riskerar försvinna om de väljer att köpa utomlands.
Hela samhällsekonomiska beräkningar som arbetslöshet mm måste tas med av vad jag förstår, när de skall köpa från det bolag som totalt blir billigast för landet?
Men ropa inte hej än, vi vet hur spelet för galleriet ev kan se ut vid större rättegångar, först blidkar man oppinionen med fällande dommar. sedan kommer två friande se tex hur åtalet mot Skandia sköttes. Men det skulle nog riskera att sänka regeringen totalt, ifall det hanteras så?
Skrivet 30 okt 2009 00:10 Sam H Ledin (Ej registrerad)
BAE HÄGGLUNDS:
Jag gratulerar och hoppas innerligt att Ni får ordern nu. Hägglunds har alltid varit bäst på de produkter de tillverkat från 1899 fram tills nu. Kvalitén har alltid varit avgörande hos kunderna - inte priset.
Lycka till med att få ordern och som kommer att ge folk arbete.
Sam H Ledin, Nynäshamn (anställd vid Hägglunds 1947-1988)
Hej alla fd chefer och arbetskompisar. Håll tummarna för Hägglunds!!!
Skrivet 29 okt 2009 22:57 MrB (Ej registrerad)
Det som många inte förstår är upphandlingsreglerna och inte ens tingsrätt och länsrätt har samma syn vilket egentligen inte är så konstigt. Men om FMV, vilket jag tror kommer att överpröva mot nästa instans så är det inte säkert att dom kommer att hålla med länsrätten. Ny upphandling kommer troligtvis att göras om och det blir en väntetid på minst ett halvår till innan nytt besked blir. Frågan om LOU´s regler är det många som inte begriper sig på bland gemene man och det är mångas arbeten som är drabbade. Men detta är vardgasmat inom kommun/stat/landsting men drabbar oftast mindre företag, då är det mindre som bryr sig...
Skrivet 29 okt 2009 21:27 Skottskadad (Ej registrerad)
Om nu BAE Systems får en ny chans bör de kanske byta ut stora delar av marknadsfolket som är före detta militärer och verkar tondöva - närmast helt döva. (Skottskadade). Låt det regna i vanlig ordnig över FMV så inte BAE måste läggas ned. Varför all denna valhänthet i affärer? Har Övik sådana problem att rekrytera kunnigt marknadsfolk? Har Öviks kommun inte mera överskott att flytta till BAE? Om SEP är bra eller dåligt spelar ingen roll när affärer skall göras så att helheten fungerar. Lycka till !!!!
Skrivet 29 okt 2009 20:49 Erik (Ej registrerad)
Svar till O(kunnig)
SEP är redan överlägsen AMV
SEP är optimerat för uppdrag i Sverige och utomlands.
SEP är modul uppbyggt
SEP består av både Band och Hjul fordon
SEP är redundant uppbyggt
SEP har överlägsen manöver förmåga.
Osv
Skrivet 29 okt 2009 20:18 Chefsingenjören (Ej registrerad)
Hmm. Många tycks tro att bara för att det blir en ny upphandling så kommer SEP att vinna. Kravspecen och utvärderinsvilloren kommer dock att vara de samma som användes i den senaste ronden som AMV faktiskt vann.
http://chefsingenjoren.blogspot.com/2009/10/vi-ar-alla-forlorare.html?showComment=1256842278629
Skrivet 29 okt 2009 20:17 Ej uppköpare (Ej registrerad)
SEP bra val.
Vilka (s)uperexperter vi har. Grattis Mona! Gyllene tider väntar nästa år??
Skrivet 29 okt 2009 20:05 Kunnig (Ej registrerad)
SEP blir inte bättre för att upphandlingen stoppas eller ev görs om. Ingen har så här långt önskat anskaffa SEP eftersom det är ett fordon som har låg grad av funktionalitet. Det bästa för Hägglunds är sannolikt att inse att ingen kommer att anskaffa detta fordon och absolut inte efter det "trams" Hägglunds nu genomfört.
Inte någon vill efter detta göra affär med Hägglunds.
Skrivet 29 okt 2009 20:03 Jobs (Ej registrerad)
För den som är intresserad av lite rapportering från alertare medier än ÖA. Här finns intervjuer etc.
http://www.nyteknik.se
http://www.sr.se/ekot/
Skrivet 29 okt 2009 19:03 pelle t (Ej registrerad)
Patria fortfarande i utredning om mutbrott vad gäller affären i Slovenien, samma vagn???
Skrivet 29 okt 2009 18:36 ekå (Ej registrerad)
Lite fakta i ärendet:
Länsrätten har funnit att FMV i stort genomfört upphandlingen korrekt men att vissa delmoment i upphandlingen, enligt länsrättens mening, strider mot lagstiftningen. Dessa delmoment är att FMV:
* har använt sig av en orimligt kort anbudstid
* har gjort en otillåten väsentlig förändring av förfrågningsunderlaget
* har på vissa punkter utformat ett oklart förfrågningsunderlag
* har lämnat oklara upplysningar till anbudsgivarna
Länsrätten menar att upphandlingen genom brister i punkterna ovan skett i strid med principerna om transparens och likabehandling i Lagen om Offentlig Upphandling.
Domen kan överklagas.
Skrivet 29 okt 2009 18:31 Försvara regeringen om detta, och tappa min röst (Ej registrerad)
KENTA! Det bevisar att dom tagit fel beslut i ett tidigare skede. Jag tror att regeringen som orförande i EU ville spela Bror Duktig, tyvärr så gick det inte vägen. Nu ser vi som inte är intresserad av politik vad dom går för. Egna kariären först sedan kommer nog den egna kariären, och på tredje plats kommer nog den egna kariären o.s.v svaret på din fråga Kenta är
-Dom ser inkompetenta ut och det är inte bra för den egna kariären.... se upp nu kommer en repris på svaret.......
-Dom ser inkompetenta ut och det är inte bra för den egna kariären
Skrivet 29 okt 2009 18:10 "Kent Agent Moderat Finne på Patria" (Ej registrerad)
KENTA!!!! Nog måste du väll förstå att om regeringen inte når sitt mål med att köpa från hyllan lider en ordentlig prestigeförlust, det blir otroligt synligt att man tagit fel beslut och kostnaden kommer att vara möjlig att räkna fram. Bilden av en modern regering som prioriterar jobben och skattebetalarnas pengar misslyckas här åh det grövsta.... Det är vad regerinfen har att förlora, vill du att jag skall skriva det igen???? läsen gång till Kenta!
KENTA!!!! Nog måste du väll förstå att om regeringen inte når sitt mål med att köpa från hyllan lider en ordentlig prestigeförlust, det blir otroligt synligt att man tagit fel beslut och kostnaden kommer att vara möjlig att räkna fram. Bilden av en modern regering som prioriterar jobben och skattebetalarnas pengar misslyckas här åh det grövsta
Skrivet 29 okt 2009 18:03 Kenta (Ej registrerad)
Märker att frågan fortfarande inte är besvarad av di röda rosorna här:
Vilka politiska syften anser du att regeringen skulle ha för att sätta upp ramar så att FMV inte väljer SEP???
Hur tycker förresten era vänner miljöpartiet och kåmunisterna att vårat försvar ska se ut?
Skrivet 29 okt 2009 17:53 Arne (Ej registrerad)
Det som fällde upphandlingen var tydligen för vaga krav, för kort anbudstid och för lång förhandling. Snacket om orättvis bedömning, utvärderingsmodell, hänsyn till royaltys osv avvisades av rätten. Vad är det som säger att BAE självklart vinner ett omtag, det skiljer ju 1 miljard (!) i pris? Med samma utvärderingsmodell och lite tydligare kravbild borde ju resultatet bli detsamma. Om inte BAE går in och satsar lite pengar själva på sin blivande världsprodukt förstås...
Skrivet 29 okt 2009 17:41 Johan (Ej registrerad)
"Skrivet 29 okt 2009 16:53 T4 (Ej registrerad)
Dessa ägare gnuggar händerna.Ägare: Brittiska BAE Systems efter att tidigare ha ägts av brittiska Alvis.Men nu kommer det kanske att kosta mej en rejäl slant."
Snälla förklara vad du menar!
För övrigt så är det en kanonnyhet. Hoppas nu att ordern till slut hamnar här. Även om det är så att det är brittiska ägare till Hägglunds så är det öviksbor som jobbar där och får lön, lön som sen skattas och spenderas i övik. Sen har vi ju alla underleverantörer som är beroende av att hägglunds lever kvar och expanderar.
Skrivet 29 okt 2009 17:25 HW (Ej registrerad)
Några tycker att nuvarande regering inte har ansvar i denna fråga, Vem var det som pratade om att försvaret skulle köpa från "hyllan". Det finns troligen ingen regering i världen som inte stöder utveckling av försvarsmatriel i det egna landet och som sedan inte köper vad som utvecklats. Tyvärr tvingas vi konstatera att den regering vi har än en gång misslyckats och då i synnerhet närings och försvarsminister.
Förhoppningsvis blir dom alla av med sina uppdrag om knappt ett År i nästa VAL
Skrivet 29 okt 2009 17:06 Kenta (Ej registrerad)
Jag har fortfarande inte fått svaret på denna viktiga fråga på alla som beskyller regeringen för att ordern i första läget inte gick till BAE.
Vilka politiska syften anser du att regeringen skulle ha för att sätta upp ramar så att FMV inte väljer SEP???
Skriver den igen:
Vilka politiska syften anser du att regeringen skulle ha för att sätta upp ramar så att FMV inte väljer SEP???
Här får man en känsla av att många såsar tror att FMS's första beslut skulle varit annorlunda med en grönrörig regering, så besvara i så fall frågan, alltså FRÅGAN:
Vilka politiska syften anser du att regeringen skulle ha för att sätta upp ramar så att FMV inte väljer SEP???
Skrivet 29 okt 2009 16:53 T4 (Ej registrerad)
Dessa ägare gnuggar händerna.Ägare: Brittiska BAE Systems efter att tidigare ha ägts av brittiska Alvis.Men nu kommer det kanske att kosta mej en rejäl slant.
Skrivet 29 okt 2009 16:45 erkkan (Ej registrerad)
Det är komik att se hur vissa personer försöker lägga en politisk prägel på detta och "vinna" politiska poäng till den ideologi man tror på och gynnar sig själv.
Jag är ingen expert på upphandlingar men är tämligen säker att regeringen (oavsett om vi haft ett blått eller röd-grönt alternativ) gått på de rekommendationer som FMV framställer. Jag har svårt att se hur Reinfeldt/Sahlin skulle kunna ha något att säga till om i en sådan upphandling. De går på vad tjänstemännen säger (får man hoppas).
Grattis Hägglunds. Hoppas det går bättre denna gång, det behöver industrin i Övik.
Skrivet 29 okt 2009 16:10 k erling (Ej registrerad)
Det är intressant att se hur vissa alliansanhängare vrider sig inför det faktumet, att vid upphandlingen av stridsfordonet, har FMW gått regeringens intentioner tillmötes. Som tur är för Hägglunds, på ett så oskickligt sätt, att det inte höll i länsrätten. Men det är inte på något sätt läge att ropa hej ännu.
Man kan nog anpassa villkoren i den nya upphandlingen, om viljan är tillräckligt stark för att Hägglunds inte skall bli leverantör.
Skrivet 29 okt 2009 15:55 Hilsen fra Nord Norge (Ej registrerad)
Gratulere Ö-Vik, kun det beste er godt nok,
Lykke til videre,
Skrivet 29 okt 2009 15:36 G (Ej registrerad)
Till sign.Kalle. Vad har Göran Persson och Socialdemokraterna med Länsrättens utslag att göra.Det är ju inte regeringens utan FMVs bedömning det gäller.Göran P.skulle inte ha nedrustat så mycket under sin tid vid makten så hade det säkert funnits fullt upp för BAE-systems att tillverka försvarsmaterial.
Skrivet 29 okt 2009 14:58 Kenta (Ej registrerad)
Skrivet 29 okt 2009 14:30 P (Ej registrerad)
Det är många här som påstår att regeringen inte har något med FMV's upphandlingar att göra.
På FMV's hemsida kan fäljande läsas, "FMV leds av en styrelse som är ansvarig inför regeringen."
Är det verkligen troligt att regeringen inte sätter upp ramar för FMV's upphandlingar i politiska syften!?
//
Vilka politiska syften anser du att regeringen skulle ha för att sätta upp ramar så att FMV inte väljer SEP???
Skrivet 29 okt 2009 14:55 Börge (Ej registrerad)
Grattis BAE och Ö-vik!!! Hoppas bara attdet blir ett annorlunda besked nästa gång. Men som sagt, det är ju fortfarande samma regering osv....
Men vi håller tummarna!!
Skrivet 29 okt 2009 14:30 P (Ej registrerad)
Det är många här som påstår att regeringen inte har något med FMV's upphandlingar att göra.
På FMV's hemsida kan fäljande läsas, "FMV leds av en styrelse som är ansvarig inför regeringen."
Är det verkligen troligt att regeringen inte sätter upp ramar för FMV's upphandlingar i politiska syften!?
Skrivet 29 okt 2009 14:24 Heja SEP (Ej registrerad)
Det går bara man vill och inte ger upp, Här visar BAE Hägglunds styrka och mod när man visar att man har rätt för det har INTE gått rätt till det är en sak som är klar.
Men det är inte över ännu nu väntar en lika tuff ny upphandling och en regering som allt annat drar ner på det ena och det andra.
HEJA SEP
Skrivet 29 okt 2009 14:22 4:e generationens "Hägglunds anställd" (Ej registrerad)
Nu är det dax att hålla tummarna, så detta inte bara blir en skendemokratisk upphandling igen!
Vi i Nordaskogs har alltid klarat oss, så någon snyft-
historia behövs inte, ingen politiskt vinkling heller bara sunt bondförnuft och
och ärlighet från de styrande. Leve Hägglunds andan!!!!
Skrivet 29 okt 2009 14:01 Håkan (Ej registrerad)
Rättvisa har skipats. Leve demokratin.
Man känner sig stolt över att vara Svensk när man väljer att sköta upphandligen fair play och inga muter skandaler.
Grattis Örnsköldsvik, BAE och Sverige
Skrivet 29 okt 2009 13:49 tege (Ej registrerad)
Allehanda verkar ju ta bort alla inlägg om Ev. mutbrott från Patrias sida. Är det inte ett faktum att det finns sådana misstankar? jag kan Citera svt's rapport
"Fyra personer har gripits av den finländska kriminalpolisen misstänkta för mutbrott. Mutorna ska ha delats ut i samband med att försvarsindustrin Patria förhandlat om kontrakt med Egypten och Slovenien"
och vidare
"Enligt MOT ska Patria ha betalat totalt 21 miljoner euro, 200 milj kr, till premiärministern och till andra tjänstemän vid det slovenska försvarsministeriet. Landet har köpt pansarfordon för 275 milj euro av Patria.
Patrias vd Jorma Wiitakorpi avgick med omedelbar verkan i augusti efter misstankarna. Jansas kansli har inte kommenterat anklagelserna."
Skrivet 29 okt 2009 13:49 Mig kan inte Patria muta (kanske) (Ej registrerad)
Regeringen startade hela processen. FMV agerar på uppdrag av regeringen. Varför skämmas över dom beslut man tagit om att köpa från hyllan. Dom som påstår att detta inte i grunden är politiskt är nog mest rädd för att det skall få negativ inverkan på kommande val. Upphandlingen sköts dock inte av regeringen utan FMV, och det tror jag nog alla förstår
Skrivet 29 okt 2009 13:46 Nu krävs en öppen granskning & redovisning om hur det kunde bli så här? (Ej registrerad)
Hägglunds produkt är utan tvekan bättre än "Mutvagnen" från Patisia, för om jag fattat det rätt så är det väl inte bara ett mutärende som är upp för granskning, eller?
En offentlig upphandling måste ske där det är billigast & när det gäller statliga upphandlingar så bör då alla samhällskostnader & vinster vägas in i bedömningen.
Att staten FMV sedan gått in med 1 miljard för att skapa en vagn efter de behov Sverige ansett sig ha & hägglunds byggt efter jut den kravspecen, så kan man inte plötsligt gå in och ändra den, för då har det brustit oerhört på mer än ett plan & visst är en regering inblandad i så här stora & viktiga upphandlingar som berör rikets säkerhet, för det är de som anger riktlinjerna & efter bla dessa bör kravspecen lagts i samråd med militär expertis.
Riv upp, gör om, gör rätt? Ja Persson fick rätt, nu är det bara hoppas på en öppen granskning om hur det kunde gå såhär illa, för de som betalar kalaset, skattebetalarna?
Skrivet 29 okt 2009 13:44 Kalle (Ej registrerad)
Tack GÖRAN PERSSON och SOCIALDEMOKRATERNA för att ni räddat jobben!!!!!!!
RÖD ROS!!!
Skrivet 29 okt 2009 13:35 Sommarboende (Ej registrerad)
Nu ska huvuden rulla på FMV !
När man påvisar en så låg upphandlingskompetens hos FMV, så har FMV inte rätt ledning. Deras kärnkompetens ska vara militär upphandling. Här har de påvisat klart att de inte besitter denna kompetens !
De har förslösat stora mängder skattemedel, försatt kompetent personal i arbetslöshet.
När nu upphandlingen ska göras om så är spillkostnaderna för prestige-schabblet enorma !
Det måste Regeringen observera & ge Hägglunds & dess anställda kompensation för - även Ö-viks kommun !
Försvarsminister Tolgfors har under debakklet också påvisat att han är en "tomhylsa".
Odenberg som avgick som försvarsminister borde också få upprättelse !
Hägglunds dribblar man inte med bland "stockholmsfjösa" !
Vi har stålet med kanoner som kan få Sveriges största sameby att skälva.
FMV - släng er i väggen !
Skrivet 29 okt 2009 13:20 LG (Ej registrerad)
Se där....Det lossnar för Övik! Och nu tar MoDo tre raka och så är vi på banan igen.
Skrivet 29 okt 2009 13:18 Fundering (Ej registrerad)
Regeringen har inte direkt med den här upphandlingen att göra, den som påstår det vet inte hur saker och ting fungerar.
Det känns som om denna debatt är väldigt mycket inriktad på att BAE ska få ordern oavsett vad. Vad jag förstått så ansågs Patria bättre än SEP i många hänseenden, men det har inte framgått så mycket i debatten.
Visst är arbetstillfällen viktiga men vad är viktigast för våra soldater IDAG ute i stridande förband?
Det är en skandal att de inte redan nu har tillgång till bästa möjliga utrustning för sitt uppdrag oavsett vem som tillverkar den!
Skrivet 29 okt 2009 13:17 Gubbstrutten (Ej registrerad)
Ser fram emot en öppen utredning som klarlägger vad som låg bakom detta debackel. Obegripligt att en myndighet kan skotta ut 2,5 miljarder i vårt ekonomiska läge i strid mot gällande lagar! Ansvar måste utkrävas. Detta är upprörande.
Skrivet 29 okt 2009 13:16 tege (Ej registrerad)
Du T4 Det spelar nog ingen roll om några hundra tusen... Folk i allmänhet köper ju lotter för flera miljarder varje år.. så varför ska inte BAE köpa en "lott" för i sammanhanget liten summa. när vinsten är rätt så stor. inte bara för BAE utan både för underleverantörer och även samhällsekonomiskt. det blir ju mycke högre kostnad för staten om ordern går till finland. i sverige får ju staten tillbaka rätt mycke pengar, i form av skatter + återbetalning av utvecklingskostnader.
och sen som sagt regeringen har inget med upphandlingen att göra. och om du ska hoppa på någon regering så är det inte den nuvarande som har gjort spelreglerna om hur LOU fungerar.
Skrivet 29 okt 2009 13:09 Instämmer! (Ej registrerad)
Det har varit hundar begravda! Nu är det dags att kolla upp, hurdant det ligger till!! Håller med Lobotomerad!
Skrivet 29 okt 2009 13:08 Bengt (Ej registrerad)
Mycket goda nyheter för Hägglunds och Ö-vik. Slut er nu samman på BAE och visa att SEP är det mest konkurrenskraftiga alternativet! En ny upphandling innebär inte automatiskt att försvaret väljer SEP, men däremot att urvalsprocessen kommer att gå rätt till.
Skrivet 29 okt 2009 13:04 MS (Ej registrerad)
Min blir så matt, korkad, oslug och befodrad
(Ej registrerad) skrev: Det är inte över ännu, vi har fortfarande samma regering och dom har nog inte ändrat inställning. Regeringen drog igång hela den här soppan och tänker nog inte erkänna att man gjorde fel. Maud Olofsson kliv fram och förklara vad som kommer att hända nu, finns SEP fortfarande för er?
Ehh, vore kanske bra om du läste på lite om hur en upphandling fungerar innan du uttalar dig. Regeringen har inget med detta att göra.
Skrivet 29 okt 2009 13:00 TW (Ej registrerad)
Punkt 2 (...väsentliga förändringar...) är ju en så grov överträdelse att kompetens och lämplighet hos beställarna borde ifrågasättas. Det är ju skattepengar man... försnillar liksom!
Skrivet 29 okt 2009 12:48 JoeL (Ej registrerad)
Då kan man börja hoppas på en rättvis upphandling, underbart. Man är glad, fast samtidigt är man fortfarande arg över hur det gått till. När upphandlingar går till så inåt h-vete amatörmässigt så går det mkt skattepengar åt pipsvängen.
Skrivet 29 okt 2009 12:46 BE (Ej registrerad)
Grattis och lycka till BAE HÄGGLUNDS
Skrivet 29 okt 2009 12:44 Min blir så matt, korkad, oslug och befodrad (Ej registrerad)
Det är inte över ännu, vi har fortfarande samma regering och dom har nog inte ändrat inställning. Regeringen drog igång hela den här soppan och tänker nog inte erkänna att man gjorde fel. Maud Olofsson kliv fram och förklara vad som kommer att hända nu, finns SEP fortfarande för er?
Skrivet 29 okt 2009 12:41 Gubbstrutten (Ej registrerad)
Ser fram emot en öppen utredning som klarlägger vad som låg bakom detta debackel. Obegripligt att en myndighet kan skotta ut 2,5 miljarder i vårt ekonomiska läge i strid mot gällande lagar! Ansvar måste utkrävas. Detta är upprörande.
Skrivet 29 okt 2009 12:41 T4 (Ej registrerad)
Jaha då kostar det några hundra tusen eller mera till då,med nya långa förhandnlingar,som kanska slutar på samma sätt.Priset torde dessutom ha gått upp !Eftersom båda säljarna ågs till största delen av utlänska ägare ,tror en del att man kan rädda jobben !Hänger det bara på detta tillfälle blir inte företaget särskillt långvarit. Försvaret/staten kommer att förlora på detta,priset torde bli betydligt högre.Då måste staten skjuta till mera pengar till försvaret.
Skrivet 29 okt 2009 12:39 Utbo (Ej registrerad)
Mycket glädjande!
Lycka till i fortsättningen BAE Hägglunds och Ö-vik!
Skrivet 29 okt 2009 12:38 Anna (Ej registrerad)
Skönt! nu kanske Öviksborna kan börja hoppas igen! (men tyvärr bara tills fmv överklagat ...då börjar det om igen och oron och osäkerheten ligger som en stor klump i magen hos många familjer.)
Skrivet 29 okt 2009 12:33 Sommarboende (Ej registrerad)
Grattis Ö-vik !